Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar tuppen att gala?  (läst 13310 gånger)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
När börjar tuppen att gala?
« skrivet: 11 aug-05 kl 09:49 »
Min lille tupp visar tydligade mig idag att han vet vad en tupp ska göra med en av hönorna! Nu undrar jag när en tupp börjar gala? Har inte hittat det i någon av böckerna!
Dvärgkoching, är det jag har!

Susanne

Re:När gal tuppen?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-05 kl 14:38 »
Mina tuppar (Åsbohöns) börjar gala när de är allt mellan 8 v och upp till könsmognaden vid 4-6 månaders ålder. Men bara någon enstaka vid den yngre åldern och de flesta däremellan.

Rosita Ottosson

• Gäst
När börjar tuppen att gala?
« Svar #2 skrivet: 26 okt-05 kl 08:37 »
Hejsan

Jag undrar när tupparna "normalt " börjar att gala. Jag har en Maran tupp Han är tyst som en liten mus!
Han är en ungtupp men börjar att bli rejält stor och ståtlig nu. Han måste snart vara fullväxt men som sagt inte det minsta lilla knyst. ???

Ha en bra dag alla fågelvänner!!

john

• Gäst
Re:När börjar tuppen att gala?
« Svar #3 skrivet: 26 okt-05 kl 15:27 »
Våran tupp (född maj 2004) gav ifrån sig någon hes ursäkt till galande när han var kanske 7-8 månader gammal. Men det dröjde ytteligare ett par månader innan han började gala på riktigt. Nu under hösten har han varit ganska tyst. Dåligt med ägg från hönorna också. Dom är inne i någon form av kollektiv ruggningsperiod tror jag. I övrigt beter dom sig normalt.

Archibald

« Svar #4 skrivet: 26 okt-05 kl 16:31 »
vi hade en ungtupp som började gala vid ca 16-18 veckor, minns inte riktigt, men han går ju med stora tuppen, så han är ganska lugn...

Susanne

« Svar #5 skrivet: 27 okt-05 kl 20:22 »
När de är allt mellan ett par månader och upp till flera månader gamla. Det är väldigt individuellt!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #6 skrivet: 05 jan-06 kl 23:08 »
min gal sent på kvällen fast det är becksvart i hönshuset,  om man skulle råka ha ett ätrende ut i ladan så blir man varse om att hector lägger upp ett  tillkännagivande oavsett tidpunkt... :D
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #7 skrivet: 06 jan-06 kl 05:57 »
Vår Brahma tupp började så smått vid 5 mån ålder, ny "ylar" han så fort han får en chans.....
Sätter igång kl. 04 när det fortfarande är becksvart ute.. :(
En hormonstinn o potent ung herre, det kanske beror på hans "macho-pappor"  ;D ;D
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #8 skrivet: 20 jan-06 kl 22:31 »
våran lilleman (midas) började gala när han var könsmogen nu gal han varje dag till hectors  (ledartuppens stora förtret)

Love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #9 skrivet: 21 jan-06 kl 15:18 »
Börjar era tuppar också gala kl. 04.00 ??
tror att min Classe blivit galen.... :-\
Snart kommer grannarna att skjuta både mig o tuppen... :o

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 21 jan-06 kl 19:08 »
Mina tuppar gal i tid och otid, ibland i kör.  ;D Mest förståss på eftermiddan vid 17 då det är läggdags och på morgonkvisten. Vi har lagården ca 600 meter från huset och det hörs ibland upp till oss när de är inne! :o

Ungtupparna börjar öva sig att gala redan när det är ett par månader gamla en del börjar tidigt en del när de är lite äldre, beror på mognaden. tror jag. :)

Christine
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
Charlotta Andersson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser