Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåtunga i Sverige  (läst 12091 gånger)

Anna

• -
SV: Blåtunga i Sverige
« Svar #40 skrivet: 18 sep-08 kl 14:38 »
Sitter just nu och lyssnar på ett repotage på p1 om blåtunga från i tisdags. Hoppas länken funkar. De sänder från en gård i området med olika "förståsejpåare" på plats.

http://stage3.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&id=1353619
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna

• -
« Svar #41 skrivet: 18 sep-08 kl 14:43 »
Glömde säga att det börjar en bit in i programmet. De trodde visst folk skulle tycka det var intressantare med riksdagens öppnande så de la det först  ;) Hoppa in en bit alltså.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Goatgirl 1

• -
« Svar #42 skrivet: 18 sep-08 kl 21:58 »
Då har jag fattat allt fel, så vi i skåne får flytta getter och andra djur inom zonen..det visste jag inte..men tror ändå många skiter i det, samma som många inte vet om/vill veta att man ska öronmärka getter bl.a.

soleskog

« Svar #43 skrivet: 18 sep-08 kl 22:25 »
...det är ju också så, vilket framgår av länkar, att det kommer en vektorfri period när man kan flytta djur igen. Blåtunga tar ju f ö inte kål på nötkreatur sådär direkt, men är produktionssänkande, så jag är glad om vi kan slippa en stor spridning. Även om det är besvärligt för många nu, och för oss som bor utanfö zonen är det t ex tråkigt att det inte blir några djur på Elmia... (Visst, litet problem)
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Goatgirl 1

• -
« Svar #44 skrivet: 19 sep-08 kl 03:13 »
en till fråga, dör djuren ifall dom får blåtunga? alltså om man nu säger att någon har omärkta djur, vet inget om blåtunga eller annat om djuren..dör dom djuren eller för dom bara smittan vidare?
Och om ens djur blir smittade, hjälper det inte att ge medicin då? varför måste dom bli avlivade? alla som har fått sjukdomen än sålänge har väl blivit avlivade..har trott att det kanske är ifall man ska ha mjölk eller kött från dom djuren. Men om man säger husdjur, är det försent att ge dom medicin ifall dom har blivit smittade?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 19 sep-08 kl 07:02 »
Blåtunga är väl inte direkt dödligt, i Europa finns den ju överallt. Men den är produktionssänkande och därför vill man inte ha in den i Sverige, avlivningen är väl ett försök att förhindra spridning. När/om blåtunga sprider sig till hela Sverige så behövs det ju inte avlivas längre utan då får man väl helt enkelt leva med sjukdomen.

Jag tror inte att det finns någon medicin som hjälper när djuret väl har blivit smittat, men jag vet inte säkert. Jag tror också att blåtunga bara drabbar idisslare så några andra djur behöver man inte vara orolig för direkt.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #46 skrivet: 19 sep-08 kl 08:56 »
Finns massor att läsa på sjv och lst  hemsidor..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #47 skrivet: 19 sep-08 kl 09:54 »
en till fråga, dör djuren ifall dom får blåtunga? alltså om man nu säger att någon har omärkta djur, vet inget om blåtunga eller annat om djuren..dör dom djuren eller för dom bara smittan vidare?
Och om ens djur blir smittade, hjälper det inte att ge medicin då? varför måste dom bli avlivade? alla som har fått sjukdomen än sålänge har väl blivit avlivade..har trott att det kanske är ifall man ska ha mjölk eller kött från dom djuren. Men om man säger husdjur, är det försent att ge dom medicin ifall dom har blivit smittade?

Kor och getter dör nästan aldrig av blåtunga. Det är bara ungefär 5 % av smittade kor/getter  som över huvud taget blir sjuka, men sjukdomen är nästan aldrig dödlig hos kor/getter och de tillfrisknar i regel av sig själv.

Man kan inte bota utbruten sjukdom, men man kan behandla symptomen (ge vätska, antibiotika och liknande) så att det inte uppstår andra infektioner och djuret klarar sig igenom pärsen. Detta naturligtvis endast i teorin, eftersom man i Sverige bestämt att smittade djur ska avlivats.

Men den är produktionssänkande och därför vill man inte ha in den i Sverige, avlivningen är väl ett försök att förhindra spridning.

Jag tror du är på rätt väg där. Man kallar det en "produktionsnedsättande sjukdom" och massvaccinerar för att "skydda djuren" och för att "skydda lantbrukarnas intäkter". Folket jublar och tycker de blir bra omhändertagna av våra snälla och duktiga myndigheter...

I själva verket tror jag det är mycket större än så. Jag tror det handlar om pengar, pengar och återigen pengar. Att Sverige, svenska djur och svenskt kött, ska vara fritt från smitta, inte bara i fråga om blåtunga utan även andra djursjukdomar. För exportens skull. En svensk delegation med representanter från SJV och Livsmedelsverket var till exempel i Kina för några månader sedan för att försöka komma in på den växande kinesiska "köttmarknaden"... visst låter det bättre att kunna säga att "i Sverige har vi inga smittsamma djursjukdomar" när man står och förhandlar om en jätteaffär?

Ni som är så odelat positiva till vaccinationen - har ni kollat vad de danska djurägarna tycker? Där har man vaccinerat sedan i somras och dessutom  infört någon lag om nödvaccinering - vaccinerar du inte dina djur där så får du böter, eller upp till 2 års fängelse. Det är ganska många, främst köttdjursägare, som är rejält kritiska mot de stora merkostnader årliga vaccinationer kommer att innebära för dem. Det är ju klart lättare att vaccinera mjölkkor... 

Är det förresten någon som vet om djuren i Halland, som varit så kallat "smittade", bara hade antikroppar mot BTV eller om de bar på levande, aktivt virus?
« Senast ändrad: 19 sep-08 kl 10:03 av Mmmm »

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #48 skrivet: 19 sep-08 kl 10:09 »

I själva verket tror jag det är mycket större än så. Jag tror det handlar om pengar, pengar och återigen pengar. Att Sverige, svenska djur och svenskt kött, ska vara fritt från smitta, inte bara i fråga om blåtunga utan även andra djursjukdomar. För exportens skull. En svensk delegation med representanter från SJV och Livsmedelsverket var till exempel i Kina för några månader sedan för att försöka komma in på den växande kinesiska "köttmarknaden"... visst låter det bättre att kunna säga att "i Sverige har vi inga smittsamma djursjukdomar" när man står och förhandlar om en jätteaffär?

även om vi vaccinerar har vi smittan i landet..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Alore

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 19 sep-08 kl 11:46 »
Så min get kommer inte dö om den blir smittad, men om SJV kommer på det har de ihjäl henne? Låter ju jävligt rimligt. Inte.  >:(

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #50 skrivet: 19 sep-08 kl 14:16 »
Fick ett mail från en person som gillar att dela med sig av sina tankar:

"Om jag vill transportera levande avelsdjur till t.ex. Linköping så är det absolut förbud eftersom vår gård ligger inom 15-milsradien från utbrottet av blåtunga utanför Halmstad.
Jag talade med en djurtransportör som utan vidare får dispens av länsstyrelsen för att köra inom skyddsområdet, samla ihop slaktdjur och sedan köra dem till Scans slakteri i Linköping. Han antog att knotten som sprider sjukdomen lämnar slaktdjuren vid spärrområdets gräns vilket de inte skulle göra om de satt på avelsdjur. När får vi första blåtungeutbrotten längs E4:an till Linköping?
Det kan väl inte vara så att Scan har en annan lagstiftning än jag – eller är det så att stoppet får drabba en enskild lantbrukare men inte Scan och LO-kollektivet?"

Börjar själv tycka att myndigheterna driver med oss!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Alore

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 19 sep-08 kl 15:11 »
Nej gudbevars om produktionen faktiskt SKULLE minska för ett stort företag! Det gör ondare att slå på någon med så mycket kapital än på en liten småbonde som inte bidrar med anställningstillfällen eller cash till staten.  :-X

soleskog

« Svar #52 skrivet: 19 sep-08 kl 18:39 »
...eller bättre att till varje pris spara hobbybönders djur även om det riskerar försörjningen för oss som lever på våra djur. Det finns olika sätt att se på saker.  ;)
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #53 skrivet: 19 sep-08 kl 19:32 »
...eller bättre att till varje pris spara hobbybönders djur även om det riskerar försörjningen för oss som lever på våra djur. Det finns olika sätt att se på saker.  ;)

Följande kommentarer är hämtade från Dansk Landbruksrådgivnings forum för Bluetongue:

"Jeg er en de kvægbrugere, der har ca 100 dyr gående på naturarealer (...) Jeg forsøger at leve op til kravet om at vaccinere alle dyrene, indtil videre regner jeg med at det kommer til at koste mig ca 2000 kr i indkøb og leje af fangfolde pr dyr der vaccineres, som jeg ellers ikke ville købt. Selvom jeg gør det vil der være enkelte dyr vi ikke fanger. (...)  Jeg beklager mig heller ikke over, at jeg nok bliver anmeldt og får en bøde for de få dyr vi ikke når at få vaccineret. "

och

Det kan vel ikke overraske nogen, at stort set alle kødproducenter føler sig noget røvrendt i den her sag.

och

Det er vel ikke urimeligt at sige, at for fåre- og gedeavlere vil udgifter til indfangning og fiksering samt timelønninger til dyrlæge og kontrollanter æde hele årets fortjeneste. Og noget tilsvarende kunne nok også gælde for nogen kødkvægsfolk.

Samtliga kommentarer från danska bönder, som lever på sina djur. Så visst finns det olika sätt att se på saken.   ;)
« Senast ändrad: 19 sep-08 kl 19:37 av Mmmm »

Charlotte

• -
« Svar #54 skrivet: 19 sep-08 kl 19:56 »
   Just nu är det ju "panikåtgåtgärder" som gör att man massvaccinerar  i snabba ryck.
Men om det skulle bli allmän vaccination i Sverige så borde man väl kunna välja tidpunkt för vaccinationen själv, och nog är det väl NÅGON gång på ett helt år som man har djuren samlade/fast redan nu utan att man har blåtungevaccinerat dom? Alla måste ju tex klippa fåren MINST en gång/år. Jobbigt att ha flera djur som absolut inte går att fånga... Skjuter dom dom med jaktvapen när dom ska slaktas eller får dom leva till dom självdör, tro? Och hur gör dom när Jordbruksverkets kontrollanter vill se att varenda öronbricka stämmer? kanske man kunde sköta alla såna kontroller samtidigt?
                                   Mvh
                                Charlotte
« Senast ändrad: 19 sep-08 kl 19:59 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #55 skrivet: 19 sep-08 kl 20:44 »

Men om det skulle bli allmän vaccination i Sverige så borde man väl kunna välja tidpunkt för vaccinationen själv,

Var på en kurs helgen då blåtunga "bröt ut" i Sverige och då berättade kursledaren från England att de hade varit tvungna att vaccinera alla deras djur inom loppet av 24h, dvs lamor, alpackor, får och getter på hennes gård. Om det är någon som vet hur denna sak förhåller sig i Sverige så tar jag tacksamt emot fakta då jag fasar för hur det ska gå till att vaccinera ca 100 jakar och 75 lamadjur på en och samma dag!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Charlotte

• -
« Svar #56 skrivet: 19 sep-08 kl 21:28 »
  Sitter just och läser om Wapnö i Land. Där har man 2400 djur. Första dagen lade man ner verksamheten när 1300 var vaccinerade vid 22.00 på kvällen står det. Men dom hade hjälp av tex Blå Stjärnan, man får väl skramla ihop hjälp så ska det väl kunna lösa sig.
                         Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

d1jussi

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 19 sep-08 kl 21:58 »
  Sitter just och läser om Wapnö i Land. Där har man 2400 djur. Första dagen lade man ner verksamheten när 1300 var vaccinerade vid 22.00 på kvällen står det. Men dom hade hjälp av tex Blå Stjärnan, man får väl skramla ihop hjälp så ska det väl kunna lösa sig.
                         Mvh
                       Charlotte

En från hemvärnet är med ute på varje gård. LRF hjälper också till med vallning i många fall.

/Oscar

Alore

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 20 sep-08 kl 10:40 »

Men hur skulle det riskera er försöjning? SJV kommer ju inte precis springa ut och vaccinera vartenda rådjur och älg som kutar runt i skogarna, och de sprider väl smitta minst lika bra som ett par getter.

soleskog

« Svar #59 skrivet: 23 sep-08 kl 21:32 »
Blåtunga kan ju t ex leda till att djur mister sina foster, inte blir dräktiga etc. Det är produktionssänkande.  Det finns, enligt veterinärer som sannolikt har bättre koll på detta än en del andra, en chans att lyckas sänka smittrycket tillräckligt för att man med hjälp av den kalla årstiden kan bli av med blåtungesmittan i Sverige. Även om en och annan älg har smittan. Att det finns en bra chans att bli av med det tycker jag gör att man ska försöka, eftersom det i detta läget inte handlar om stora ekonomiska insatser för lantbrukaren, utan mest krångel. Jämför gärna BVd-smittan, som vi är så gott som fria ifrån, även om vilda djur bär det. (Även om den sjukdomen inte har hjälp av flygande budbärare)

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
Oskari, DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser