Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåtunga i Sverige  (läst 12090 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Blåtunga i Sverige
« Svar #20 skrivet: 09 sep-08 kl 07:01 »
Tror det gäller även inom zonen, dispans kan ges om det gäller transport till slakt  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #21 skrivet: 09 sep-08 kl 07:42 »
Tror det gäller även inom zonen, dispans kan ges om det gäller transport till slakt  :-\

Det är tillåtet att transportera djur inom restriktionsområdet! Såhär står det på SJVs hemsida http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/smittsammadjursjukdomar/blatunga/restriktionsomraden/restriktionsomrade.4.1c72e95711857a2245380005271.html

Transport av livdjur: Från restriktionsområdet till ett fritt område i landet.   Inte tillåtet*. I undantagsfall kan Jordbruksverket bevilja dispens.
Transport av livdjur: Från restriktionsområdet till ett spärrat område.   Tillåtet. (Men ett infört djur till spärrområdet får inte flyttas ut ur spärrområdet).
Export av livdjur: Från restriktionsområdet till länder utanför restriktionsområdet.   Inte tillåtet*
Export av livdjur: Från restriktionsområdet till länder inom samma restriktionsområde.   Tillåtet om mottagarlandet accepterar transporten och provtagning genomförs.
Transport av slaktdjur: Från restriktionsområdet till slakteri utanför restriktionsområdet.   Tillåtet efter dispens från länsstyrelsen
Det är tillåtet att transportera djur inom restriktionsområdet (20-150 km från den smittade besättningen).
* Det finns en möjlighet att använda sig av knottsäkra byggnader. För mer information om hur en knottsäker byggnad ska konstrueras kontakta Jordbruksverkets enhet för idisslare och gris.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 09 sep-08 kl 07:46 »
Tack för förtydligande, då missförstod jag när jag läste igår  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Torparmaja

« Svar #23 skrivet: 10 sep-08 kl 22:33 »
hur förs smittan vidare ??
om jag och mina getter och får inte ha nån kontakt med främmande idisslare/människor som har idisslare då kan vi ju inte få det, eller ?

jag har en gubbe, Tack.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #24 skrivet: 10 sep-08 kl 22:38 »
hur förs smittan vidare ??
om jag och mina getter och får inte ha nån kontakt med främmande idisslare/människor som har idisslare då kan vi ju inte få det, eller ?

Jo, tyvärr...
 Det sprids med blodsugande svidknott. Så om ett knott suger blod från ett smittat djur och sedan från ditt djur kan ditt djur smittas.

Det står mer om det på http://www.sjv.se/blatunga

Fast jag är ärligt talat mer rädd för myndigheternas "katastrofövningar" än för sjukdomen i sig...  :-X

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #25 skrivet: 10 sep-08 kl 22:52 »
att dom smittade djuren ska bli avlivade och dom andra ska bli vaccinerade..tror ni att alla måste vaccinera sina djur? är det försent att göra något om dom råkar få blåtunga?

Alla kommer förmodligen att tvingas vaccinera - resonemanget är som så att osmittade djur utgör en fara för andra, dvs de fungerar som "smittreservoarer". Undrar hur de ska göra med alla hjortar och rådjur i skogen?  ::)

Smittade djur som upptäcks av myndigheterna kommer väl att avlivas, vad jag förstått. Blåtunga anses vara obotligt om det väl brutit ut, men enligt t ex British Goat Vet Society är förblir getter vanligen symptomfria om de smittats. Detta står det också om på www.epiwebb.se :

"Infektionen förekommer naturligt hos får, get, nötkreatur och ett flertal vilda idisslare. Klinisk sjukdom är vanligast hos får, speciellt lamm. Europeiska raser tycks vara känsligare än de inhemska afrikanska. Nötkreatur blir vanligen symtomlöst infekterade och kan vara latenta bärare av virus. Beträffande getter så varierar dessa i känslighet men allmänt sett är de mer resistenta än fåren och vanligen förlöper infektionen asymtomatiskt. "
!

Goatgirl 1

• -
« Svar #26 skrivet: 11 sep-08 kl 00:35 »
hur vet man om ens getter är registrerade? Dom är väl registrerade när man skickat in hur många djur man har i december? För då tror jag inte att våra är registrerade..vi fick en killing i år så vi har SE nummer och har fått öronmärken, men vi är väl inte registrerade för det? Eller vet dom att vi har getter?
Vi ska ringa och höra också så dom inte missar oss om nu alla getter ska bli vaccinerade..

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #27 skrivet: 11 sep-08 kl 01:05 »
hur vet man om ens getter är registrerade? Dom är väl registrerade när man skickat in hur många djur man har i december? För då tror jag inte att våra är registrerade..vi fick en killing i år så vi har SE nummer och har fått öronmärken, men vi är väl inte registrerade för det? Eller vet dom att vi har getter?
Vi ska ringa och höra också så dom inte missar oss om nu alla getter ska bli vaccinerade..

Har du anmält in produktionsplats och uppgivit att du har getter i ansökan så är dom registrerade, dvs SJV vet att det finns getter hos dig.

Vill du verkligen att de ska komma och vaccinera dina getter? Vad gör du om de testar dem och upptäcker att de är smittbärare och ska avlivas?

Goatgirl 1

• -
« Svar #28 skrivet: 11 sep-08 kl 01:41 »
Men alla måste väl vaccineras? Jag kan ju bara hoppas att dom inte är sjuka..jag vill inte ens tänka på vad som händer om dom hade varit smittade...man kan ju inte göra annat om dom ska vaccinera, man skulle väl få papper hemskickat och folk skulle ut o vaccinera..

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 11 sep-08 kl 07:47 »
Har du anmält in produktionsplats och uppgivit att du har getter i ansökan så är dom registrerade, dvs SJV vet att det finns getter hos dig.

Vill du verkligen att de ska komma och vaccinera dina getter? Vad gör du om de testar dem och upptäcker att de är smittbärare och ska avlivas?
Men så kan man väl inte tänka. Även om det innebär en förlust av vissa eller alla individer för en enskild person så är det väl på sikt bättre än att ha smittade djur som är en risk för framtida djurbesättningar, ev utrotningshotade lantraser eller självförsörjande småbönder?!

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #30 skrivet: 11 sep-08 kl 11:17 »
Men så kan man väl inte tänka. Även om det innebär en förlust av vissa eller alla individer för en enskild person så är det väl på sikt bättre än att ha smittade djur som är en risk för framtida djurbesättningar, ev utrotningshotade lantraser eller självförsörjande småbönder?!

Jag ser fortfarande inte det här som annat än ett guldtillfälle för diverse myndigheter att "öva katastrof"...

Visst, vaccinera fåren eftersom det tar ganska hårt på dem, tror det kunde vara 30 % dödlighet där. Men kor och getter, som i de allra flesta fallen inte får några symptom över huvud taget?

Jag ser bara inte att det kan fungera att utrota viruset genom att vaccinera tamdjur, när det springer omkring ovaccinerade hjortdjur på skogar och fält.
När man inte kan vaccinera alla, t ex vaccineras inte djur yngre än 6 månader, så kommer man att få göra det här om och om igen. Enligt British Goat Vet Society ska t ex getter vaccineras 2 ggr med en månads mellanrum. Sedan ska de omvaccineras var 6:e månad för att ha ett fullgott skydd. Hur ska detta genomföras? Vem får betala det?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #31 skrivet: 11 sep-08 kl 11:20 »

Blåtunga leder många gånger till en obehaglig död för de djur som är smittade. Det kan även finnas djur som är smittade, men som det inte märks på (precis som de flesta andra smittor). OM du skulle ha ett smittat djur så antingen dör det eller så har du en smitthärd bland dina djur som gör att du aldrig vet när nästa djur ska trilla av pinnen. Det är inte själva djuret som sprider smittan till de andra djuren utan det är svindknotten som suger blod på det smittade djuret och sen flyger/blåser vidare till nästa djur och infekterar detta. Därför ska vi vara väldigt glada att smittade djur avlivas och att övriga erbjuds vaccin. Tyvärr står vi med udda djurslag och/eller hobbybesättningar lååångt ner på prioriteringslistan för vaccinering och detta ökar ju riskerna för våra djur att hinna smittas av svindknotten innan de går in i sin vintervila. De vaccineringsdoser som finns är främst avsatta för lantbruksdjur/besättningar! Hoppas att du har blivit lite klokare och förstår vad som behövs göras för allas bästa!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #32 skrivet: 11 sep-08 kl 11:22 »
När man inte kan vaccinera alla, t ex vaccineras inte djur yngre än 6 månader, så kommer man att få göra det här om och om igen. Enligt British Goat Vet Society ska t ex getter vaccineras 2 ggr med en månads mellanrum. Sedan ska de omvaccineras var 6:e månad för att ha ett fullgott skydd. Hur ska detta genomföras? Vem får betala det?

Från Jordbruksverkets hemsida: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/smittsammadjursjukdomar/blatunga/vaccineringmotblatunga.4.1c72e95711857a2245380005230.html

Får och getter vaccineras en gång, nötkreatur två gånger
Nötkreatur som är minst en månad gamla får två injektioner. Injektionerna ska ges med en månads mellanrum. Får och getter som är minst en månad gamla får en injektion.
Vaccinationen upprepas
För samtliga djurslag gäller att vaccinationen ska upprepas en gång årligen i tre till fyra år. Om vaccineringen kommer i huvudsak att ske i samband med ordinarie veterinärbesök.
Vaccinering betalas av staten
Vaccineringen görs med stöd av epizootilagen och kostnader för vaccin, vaccinerande personal och personalens resa betalas med statliga pengar. Djurägaren är skyldig att hjälpa till. Djurägaren står för de kostnader som kan uppstå för att djuren ska kunna bli vaccinerade. Hit hör t.ex. kostnader för insamling av betande djur och eventuella personalkostnader för sådant arbete.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 11 sep-08 kl 11:27 »
Jag ser fortfarande inte det här som annat än ett guldtillfälle för diverse myndigheter att "öva katastrof"...

Visst, vaccinera fåren eftersom det tar ganska hårt på dem, tror det kunde vara 30 % dödlighet där. Men kor och getter, som i de allra flesta fallen inte får några symptom över huvud taget?

Jag ser bara inte att det kan fungera att utrota viruset genom att vaccinera tamdjur, när det springer omkring ovaccinerade hjortdjur på skogar och fält.

Enligt vad jag förstår har myndigheterna tagit på sig kostnaderna för denna vaccinering i alla fall i första skedet. Om det visar sig att man måste fortsätta vaccinera årligen eller halvårligen  får vi väl göra det, det är ju svårt at utrota källan till sjukdomen, svidknotten. Så det är pest eller kolera, vaccinera och kanske delbetala dem själv eller sprida gift och döda alla knott inom rikets gränser. Då blir nog vaccinering enklast även om det förefaller vara en omöjligt uppgift. Tänk bara hur många katt,hund,kanin och hästägare som årligen vaccinerar sina djur mot diverse sjukdommar. Kor,get och får, får väl helt enkelt inkluderas i samma årsprogram. Vill man ha djur får  man räkna med kostnader,konsekvenser och ibland obehagliga överraskningar.

Alore

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 12 sep-08 kl 14:32 »
Idag fick jag brev från jordbruksverket - de skulle kontakta mig "snarast" och boka tid för vaccinering av mina märkta djur. Alltså en av de jag har. Dvärggeten är inte märkt, baggen ska slaktas och lamorna har man ju ingen öronmärkning på så jag åker väl på att ID-märka dem med chip kan jag tänka...

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #35 skrivet: 12 sep-08 kl 16:49 »
lamorna har man ju ingen öronmärkning på så jag åker väl på att ID-märka dem med chip kan jag tänka...

Det enda positiva med blåtunga är väl att Sveriges lamor äntligen blir chippade så att vi i framtiden kan hålla reda på vilka djur som är vilka (förhindra inavel, kolla vart vandringspokalerna vandrar vidare etc)!

Goatgirl 1

• -
« Svar #36 skrivet: 17 sep-08 kl 22:20 »
Nu när blåtunga är i sverige så får man inte flytta djur, det gäller ju här i skåne också..men hur gör då alla som säljer getter, får, kor och lamor på t.ex. blocket? ser ju varje dag att där kommer in nya annonser..dom får ju inte flyttas! vet dom personerna inte om det eller skiter dom kanske i det? tycker det verkar konstigt för det är lika många annonser som det var innan blåtunga.

Alore

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 18 sep-08 kl 08:01 »
Nu när blåtunga är i sverige så får man inte flytta djur, det gäller ju här i skåne också..men hur gör då alla som säljer getter, får, kor och lamor på t.ex. blocket? ser ju varje dag att där kommer in nya annonser..dom får ju inte flyttas! vet dom personerna inte om det eller skiter dom kanske i det? tycker det verkar konstigt för det är lika många annonser som det var innan blåtunga.

De får ju flyttas - de som är utanför zonen får flyttas överallt och de som är innanför zonen får flyttas inom zonen. Det är bara ut ur zonen som inte går.

Sen tror jag iofs att många skiter i det också...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #38 skrivet: 18 sep-08 kl 08:02 »
Det tror jag med..människans enfald  ::)

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #39 skrivet: 18 sep-08 kl 10:45 »

Jag har alltid annons ute på Blocket, för det finns en tid efter blåtunga också!!!

Just nu har jag två lamor som väntar på att få åka till Värmland och tre som ska till Gtb-trakten. Jag skulle aldrig vilja flytta några av mina djur mot bestämmelserna. Sveriges lamor har jag hyfsat bra koll på  8) och jordbrukets djur är ju oftast märkta, så jag hoppas verkligen inte att folk flyttar djuren hipp som happ! Att smuggla en get från Halland till tex Värmland vore ju ganska korkat med tanke på att det säkert finns getter i Värmland också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare
Oskari, DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser