Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåtunga i Sverige  (läst 12088 gånger)

Goatgirl 1

• -
Blåtunga i Sverige
« skrivet: 06 sep-08 kl 21:58 »
Läste precis att blåtunga har kommit till Sverige...Vet att det var ett skyddsområde i skåne innan, vad gör man om ens djur får blåtunga? Vet att det blir avspärrat o så, men vad händer med djuren? Kan man ge dom medicin så att dom klarar sig?
Jag hatar när såna sjukdomar kommer så man kanske måste avliva sina djur :(

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Blåtunga i Sverige
« Svar #1 skrivet: 07 sep-08 kl 00:14 »
Kanske kommer det att bli aktuellt med vaccinering. Du får mer info på Jordbruksverkets hemsida www.sjv.se

SUCK!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Alore

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 sep-08 kl 10:20 »
Har du nån länk där en kan läsa om det? Fy sjutton vad jobbigt...

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 07 sep-08 kl 10:25 »
 Här finns en tråd om Blåtunga:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=48431.0
"Senaste nytt" finns här:
http://www.sjv.se/presskontakten/pressmeddelanden/pressmeddelanden/forstasvenskafalletavdjursjukdomenblatunga.5.677019f111ab5ecc5be800013786.html
                           Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Goatgirl 1

• -
« Svar #4 skrivet: 07 sep-08 kl 20:28 »
jag råkade bara se det på blocket, men här står också om det: http://www.kvp.se/nyheter/1.1291679/kampen-borjar-mot-fruktad-blatunga   läste att dom smittade djuren ska bli avlivade och dom andra ska bli vaccinerade..tror ni att alla måste vaccinera sina djur? är det försent att göra något om dom råkar få blåtunga?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 08 sep-08 kl 01:34 »
Jordbruksverket har infört två restriktionszoner runt den drabbade, 20 respektive 150 km från den drabbade besättningen.

I korthet gäller följande förhållningsregler
för 20 km zonen: Inga förflyttningar av djur tillåten men dispenser kommer att ges för djur som ska slaktas, och ett vaccinationsprogram kommer att genomföras.
Inom zonen mellan 20 – 150 km kommer det att vara tillåtet att förflytta djur, ex mellan besättningar, men inga djur får föras ut annat än med dispens för slakt.
Förmodligen kommer ett frivilligt vaccinationsförfarande att tillämpas för djur i zonen mellan 20 – 150 km.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Goatgirl 1

• -
« Svar #6 skrivet: 08 sep-08 kl 03:28 »
okej..jag bor i skåne, så det är ju inte här..men tänkte bara ifall man kanske blir tvungen att vaccinera ändå? Eller man kanske får vänta o se vad som händer, om det sprider sig mer..

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 08 sep-08 kl 12:04 »
okej..jag bor i skåne, så det är ju inte här..men tänkte bara ifall man kanske blir tvungen att vaccinera ändå? Eller man kanske får vänta o se vad som händer, om det sprider sig mer..

Du bor inom zonen, för det gör alla som bor i Skåne! Nu får vi snart reda på vad som sker ...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 08 sep-08 kl 14:50 »
På svj står det exakt vilka 81 kommuner som drabbas av spärrzonen. Nästan hela skåne ingår i den. Ikväll hålls det möte i halmstad, vem som helst är välkommen. Mer info finns på sjv.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #9 skrivet: 08 sep-08 kl 14:57 »
jag pratade med jordbruksverket och länsstyrelsen i morse....
alla djur som finns registrerade kommer att vaccineras...
man får en skrivelse hem när det blir aktuellt. OM man bor i avgränsningen vill säg...
staten står för vaccinationen. Dom börjar med gårdarna närmst och arbetar sej utåt
Djur som inte är registrerade  e det tydligen upp till ägarna att ta reda på info själv....men staten står även för dom kostnaderna...
det var det dom sa till mej i allafall...
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 08 sep-08 kl 15:01 »
Oj, vilken service. De tar verkligen saken på stort allvar! *tummen upp*
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #11 skrivet: 08 sep-08 kl 16:20 »
visst e det bra ;D ;D..... gäller tydligen bara att man håller koll så att man inte glöms bort!!!
Djur som inte är registrerade är ju svårare att nå ut till förstås

Alore

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 sep-08 kl 17:42 »
Gäller vaccinationen bara kor eller alla idisslare?

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #13 skrivet: 08 sep-08 kl 17:52 »
Alla idisslare .....kor,får GETTER..... och även lama......visst e det bra!!! ;D

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #14 skrivet: 08 sep-08 kl 17:53 »
Pratade med distriktaren och hon sa att det främst skulle gälla "lantbrukets djur", vilket bör omfatta får och getter tycker jag. Men om det sen till en början kommer gälla producenter och hobbyverksamheter får stå tillbaka vågar jag inte svara på!

Alore

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 sep-08 kl 18:03 »
Jo, det är ju bra... får man flytta djur som är vaccinerade eller gäller skyddszonen alla? Antar att det är så. Så jävla jävla illa, vi har försökt sälja våra lamor under en väldigt lång tid och nu hade vi hittat världens bästa fodervärd. Vi har precis finslipat ett fodervärdsavtal och nu får de inte flytta eftersom hon bor utanför skyddsområdet. Fan vad knäckt jag är :( Och så hade jag ihjäl en kyckling nyss.

*går och gömmer sig under ett täcke*

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #16 skrivet: 08 sep-08 kl 18:16 »
Och jag som skulle få iväg djur till Finland på torsdag ... SUCK!

Det kommer att dröja ett tag innan vi får vaccinet och dessförinnan kan vi glömma att skicka ut idisslarna ur zonen.

Alore

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 sep-08 kl 20:08 »
Men inom zonen är det okej att flytta?

Usch, panik :( Jäkla skräpdag.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #18 skrivet: 08 sep-08 kl 20:36 »
Så tolkar jag det också, men ... hör med Jordbruksverket innan du gör något så att du inte får skit sedan om det visar sig vara fel!

Alore

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 sep-08 kl 22:18 »
Ja, det är absolut lika bra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare
Oskari, DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser