Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förvara äpplen  (läst 20728 gånger)

Heureka

• Småland
förvara äpplen
« skrivet: 06 sep-08 kl 13:28 »
Hej! Hur förvarar man äpplen på bästa vis? /H

äppelmos på min nos

SV: förvara äpplen
« Svar #1 skrivet: 06 sep-08 kl 22:11 »
Ja, det undrar jag också! Och när ska man plocka såna äpplen som inte blir ätmogna eller vad det heter förrän senare i vintern?
Världen behöver fler rumpnissar!

liring

« Svar #2 skrivet: 06 sep-08 kl 22:14 »
ute så länge d inte ä frost. ute under ullfilt el dyl vid lite frost, sen i matkällare, kallvind el dyl

Vurre

« Svar #3 skrivet: 06 sep-08 kl 22:38 »
Hej! Hur förvarar man äpplen på bästa vis? /H

Kallt men frostfritt, fuktigt och inlindade i papper. Man lagrar vinterfrukt som tål att lagras, andra äter man upp eller konserverar på något sätt; torka, konservera eller göra vin eller sylt t ex.
snus? vad är priset på en pris?

Sally

« Svar #4 skrivet: 07 sep-08 kl 00:20 »
Jag provade för några år sedan (efter tips från en bekant) att lagra äpplen genom att lägga dem i stora plastpåsar (typ fryspåsar 8-10 liter), suga ut luften och försluta dem väl. Det fungerade riktigt bra...tills mössen tuggade hål på påsarna  ;).

Sally
Går det...så går det!

tinaw

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 sep-08 kl 13:15 »
Aha, men hinkar med lock kanske kan funka då?

Therese K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 sep-08 kl 13:19 »
Hur torkar man äpple?? Brukar köpa i affären för det är så gott :D Men nu har vi egna träd som jag ska skörda samt även päron. Går det att förvara på samma sätt som med äpple?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

tinaw

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 sep-08 kl 14:58 »
Torka äpplen är lätt! Man kärnar ur äpplet, skalar om man vill, skivar tunt och trär på snöre med mellanrum mellan varje. När äpplena är torra och läderartade tar man ner dem och lägger i burkar eller påsar, gärna papperspåsar (vi brukar använda tomma sockerpåsar, glasburkar eller glassbyttor tex)

Jag har torkapparat, så jag skalar inte och skivar och trär på tråd utan använder direkt en klyftare från ica, lägger klyftorna på torkollor och kör igång maskinen.

Therese K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 sep-08 kl 15:38 »
ok, kanon!! Ska prova det :) Tack.
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

milo

« Svar #9 skrivet: 26 sep-08 kl 19:56 »
Hejsan

Har gort äppelmos hela dagen och det är ju godis   gör en massa på en gång och fryser ner i frys påsar ,, tar upp en påse och har gott mos i vinter

Sally

« Svar #10 skrivet: 28 sep-08 kl 09:19 »
Jag vet inte om plasthinkar fungerar...vitsen med plastpåsarna var att man skulle suga ut luften - kan vara lite knepigare med en hink  ;)!

Sally
Går det...så går det!

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 28 sep-08 kl 19:41 »
Min pappa berättade hur farmor gjorde förr i tiden :D

Tidningspapper runt varje äpple, sedan ner i en låda.
Sen så förvarade hon det svalt, så hade dom äpplen till jul :-*
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Lars Pers Maria

• -
« Svar #12 skrivet: 01 okt-08 kl 00:46 »
Jag lägger också i en låda fast bara ett lager i varje låda. hade turen att hitta äppellådor på ladan.

När jag torkat äppelcirklar har jag tyckt att de möglat när jag lagt dem i påse. har jag varit för tidig? svårt att veta. om man inte lägger dem i påse eller så blir de alldeles för torra. men man får väl göra som med torkad svamp, lägga dem i blöt en stund.

tycker också att tråden jag hängt på liksom skär in i äpplet och har med fördel istället tagit sån här plastad vajer som man hänger gardiner på.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

tinaw

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 okt-08 kl 09:51 »
Jag vet inte om plasthinkar fungerar...vitsen med plastpåsarna var att man skulle suga ut luften - kan vara lite knepigare med en hink  ;)!

Sally

Aha! Vi får prova och se då, lite äpplen som klarar sig ett tag  är ändå bättre än inga äpplen alls antar jag.

Nu har jag ju kollat i musttråden och drabbats av habegär till mustpressen där... *suck*

Ajon

• -
« Svar #14 skrivet: 09 okt-08 kl 12:40 »
Det brykar funka att bara lägga dom i banan kartonger med papper mellan varje lager.
Det bästa är om dom inte kommer åt varandra, ställer dom sedan på vinden. hur länge dom håller sig beror sedan på vilken sort det är. Jul brukar dom lätt hålla sig till, finns sorter som håller sig ända till april.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 09 okt-08 kl 14:14 »
Från affären har jaag har fått äppelkartonger med... ja, vad heter det...? mellanlägg i papp. Liksom...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

semlan

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 16 okt-08 kl 21:20 »
Om äppelringar:
Om man har turen att ha en vedspis kan man hänga äppelringarna, ganska högt, ovanför den.

Då torkar de mycket fortare och hinner varken bli dammiga eller råttbitna. Fast det får inte bli för varmt så de blir halvstekta i stället.

Det som är svårt är ju att kärna ur och skiva utan att de går sönder tycker jag. Äppelskivare på Ica? Det lät bra, hur ser de ut?

Det borde gå lika bra med päron, fast det kom jag inte på förrän alla päron var slut/för gamla. Däremot provade jag en gammal dröm, att koka ingefärspäron. Det blev alldeles för sött och var en riktig besvikelse. Ibland ska man bara fortsätta att drömma över mormorsrecepten och inte utsätta dem för den bistra verkligheten  ::)
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Tuve

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 30 nov-08 kl 17:36 »
Det brykar funka att bara lägga dom i banan kartonger med papper mellan varje lager.
Det bästa är om dom inte kommer åt varandra, ställer dom sedan på vinden. hur länge dom håller sig beror sedan på vilken sort det är. Jul brukar dom lätt hålla sig till, finns sorter som håller sig ända till april.

Vilka sorter håller sig längst?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #18 skrivet: 01 dec-08 kl 10:17 »
Vinteräpplen håller sej längst, t ex Cox Orange, Cox Pomona, Ribston och Ingrid Marie. Det finns många fler men dessa är ganska vanliga.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #19 skrivet: 26 dec-08 kl 01:19 »
När jag var liten så förvarades äpplena i säabunkar uppe på säaloftet där höll de sig fina och torra.

Säabunkar = en pyramid av säd. Säaloftet = förvaring av säd på vinden i logen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser