Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får i häststall + boxstorlek  (läst 3841 gånger)

Heureka

• Småland
Får i häststall + boxstorlek
« skrivet: 06 sep-08 kl 12:52 »
Hej! Jag undrar om det är lämpligt att ha får i en box i ett häststall? Stallet är oisolerat, men med hög takhöjd och ordentlig självdragsventilation (fast dragfritt i "djurhöjd" såklart). Lamningsboxar är i så fall planerade till ett annat mer avskilt utrymme. Hur mycket utrymme behöver ca 5 får vintertid? Ska såklart lära mig mer om får innan jag skaffar men önskar få svar på dessa frågor sålänge för att kunna planera häststallet. Är det något annat jag bör tänka på ang boende och hagar för får, särskilt i samband med hästar? /H

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Får i häststall + boxstorlek
« Svar #1 skrivet: 06 sep-08 kl 18:57 »
Du kan ha fåren i en hästbox.. ska de inte ha lamm måste de ha minst 1,2kvm/st=6kvm
Ska de ha lamm ska de ha minst 1,7kvm/st=8,5kvm

Jag kan tycka det låter lite om de inte har tillgång att gå ut.. men det är vad som krävs iaf..

Jag har haft får och hästar gått i samma hagar.. det blir fint betat då :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 06 sep-08 kl 21:33 »
5 får på 6kvm. Det låter trångt, får man verkligen ha så många får på så liten yta? Då får man ju plats med en mindre flock i en stor 10kvm hästbox ???  Trodde de behövde betydligt mer yta.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 06 sep-08 kl 22:30 »
Ja visst låter det minimalt..och det är ändå plats för utfodring inräknat där.. ::)

Äter de ute som mina på lösdrift räcker det med 0,85kvm/vuxet djur och 1,2kvm för tacka med lamm/dräktig tacka..

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 06 sep-08 kl 22:32 »
Oj,inser när jag räknar att jag har plats till en massa får juh  :D  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 07 sep-08 kl 09:24 »
Du kan ha fåren i en hästbox.. ska de inte ha lamm måste de ha minst 1,2kvm/st=6kvm

Det här gäller ju får som väger under 65 kg dvs väldigt små får...

Får över 65 kg ska ha minst 1,4 kvadrat = minst 7 kvadrat till 5 får.
När dom 5 är dräktiga minst 8,5 kvadrat.
Och dom 5 har lammat 9.5 kvadrat.

och det är ändå plats för utfodring inräknat där.. 

Nej så är det inte, utfodringsplatsen får inte inskränka på den ytan.

(och som vanligt, är det andra mått som gäller för Ekologiska får)  ;)
« Senast ändrad: 07 sep-08 kl 09:30 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #6 skrivet: 07 sep-08 kl 10:37 »
Nej måtten jag skrev i det första inlägget var inklusive matplats..

Alltså 1,7kvm per tacka dräktig/med lamm o ja det är får för under 65kg

Vi tar o länkar till SJV istället så blir det inga fler missförståd tycker jag.

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080002118/DFS_2007-05.pdf

sidan 31.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Får boxstorlek
« Svar #7 skrivet: 07 sep-08 kl 11:05 »
Vi tar o länkar till SJV istället så blir det inga fler missförståd tycker jag.

Att länka till SJV brukar tyvär sällan vara lösningen, sen ska alla tolka den snåriga texten ;D

Frågan kvarstår om hur det är.
Har vi fått en regeländring som minskar ligg utrymmeskravet från 1,4 kvadrat till 1,0 kvadrat för tackor över 65 kg utan att någon noterat/kommenterat det !?
Det låter konstigt.

« Senast ändrad: 07 sep-08 kl 11:55 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 07 sep-08 kl 11:34 »
Frågan kvarstår om hur det är:

Jag tolkar det som att mina värmlandsfår som väger <(mindre än) 65kg ska ha 1,2kvm exklusive foder(häck)utrymme om de går på ströbädd, vilket de gör.

Rätt eller fel Rosa?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 07 sep-08 kl 11:47 »
Ja det är rätt.

Nu har jag läst så ögonen svider och:
Tyvär har man (verkar det) i den nya L100'an som Oskarsgården hänvisar till, flyttat texten där det stått att i totalarean får inte foderhäcken inräknas, till ett annat ställe.

4 § Ord eller uttryck som används i denna författning har följande betydelse:
totalarea: begreppet avser areor där djuren kan röra sig utan hinder, som
regel liggarea och gödslingsarea. Anordningar för utfodring som inkräktar på
totalarean inräknas inte i denna,
sid 6 i nya L100.
« Senast ändrad: 07 sep-08 kl 12:03 av Rosa »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 07 sep-08 kl 11:49 »
Tack för förtydligande, det är minsann inte lätt att hitta rätt rader i den djungel av föreskrifter och regelverk som finns  ::)

hustran

« Svar #11 skrivet: 07 sep-08 kl 13:59 »
Nu blir jag lite nyfiken. Varför gäller andra mått de ekologiska fåren?   ???

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 07 sep-08 kl 15:38 »
KRAV har nästan alltid lite strängare regler för mått osv än konventionella, vet inte hur mycket strängare?
Jag skulle tycka att det blev för trångt om man packade in så många får som det är tillåtet i en hästbox.
Även om det skulle bli trångt även i ett större fårhus med många får och "lagliga" mått så är det för det mesta några får som ligger, några som står tätt ihop osv så att det blir plats för fåren att röra sig. Tänk att bygga en box på 1,20x1,0 m och ha ett får där.
                                                   Mvh
                                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 07 sep-08 kl 16:09 »
5 tackor i en 8,5 kvadrat box är ju inte trångt. Det blir ju bra med yta att gå på.

Det blir ju bara 1/3 boxyta om dom knör ihop sig  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 07 sep-08 kl 16:11 »
 Jag tänkte mest på när dom har minst ett par lamm var också.
Det blir genast 15 individer på 8,5 kvadrat.
Och utan tillgång till utevistelse.
                                 Mvh
                              Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 07 sep-08 kl 16:33 »
Men då blir det ju 9,5 kvadrat för tackorna och lammet får ju inte bli över 15 kg då.

Det här var knepigt rena puzzlet  ;D
« Senast ändrad: 07 sep-08 kl 17:15 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 07 sep-08 kl 17:12 »
Förvirra mig inte mer nu ??? ;)
Men en tacka som väger högst 65 kg behövde väl 1,7 kvadratmeter när lammen väger högst 15 kg=8.5 kvadrat?
Jag tycker det verkar bli trångt och tjorvigt. Särskilt om man inte är noga med att skilja ifrån innan lamning.
Och det är kanske inte det lättaste när man är nybörjare.
Mitt första år med får hade jag 3 tackor på 9 kvadratm dom fick ett lamm var och det tyckte jag var nog.
                                           Mvh
                                        Charlotte
« Senast ändrad: 07 sep-08 kl 17:15 av Charlotte »

Heureka

• Småland
« Svar #17 skrivet: 07 sep-08 kl 19:54 »
Våra hästboxar kommer att vara 9 kvm och tanken är att fåren ska ha tillgång till utevistelse hela dagen eller dygnet runt beroende på väder. Siffran fem får grep jag bara ur luften - har hört att det brukar vara en lagom flock för husbehov. Skulle tro att vi kunde avvara en hästbox till efter lamning, då borde hästarna klara sig på lösdriftsboxen. Så då borde vi kunnna ha fåren i stallet. Däremot är jag fundersam på hur vi ska göra sommartid när vi vill ha fåren på "trädgården". Där finns för tillfället bara ett litet hus på ca 6 kvm. Räcker det att komplettera med ett lågt tak som dom kan gå under? Några tackor med lamm alltså?/H

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #18 skrivet: 07 sep-08 kl 21:29 »
Det finns inga krav på hus under betesperioden.. men de ska ha tillgång till skugga..
Det får gärna finnas en träddunge i sommarhagen.. eller annan form av skydd..

Huset du har blir säkert jättebra.. bra idé med ett utstickande tak för extra skugga.. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser