Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankor  (läst 2474 gånger)

finkmormor

ankor
« skrivet: 05 sep-08 kl 18:05 »
Jag skulle villja veta vilken sorts ankor som går att ha lag med vanliga höns inga dvärg höns

fjäderfän

SV: ankor
« Svar #1 skrivet: 05 sep-08 kl 19:38 »
vilken som men man rekomenderar kahki campell någ fel stavat.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 05 sep-08 kl 20:31 »
Jag har Dvärgkochin o Myskankor, inga problem.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Knopparp

• Halland
« Svar #3 skrivet: 05 sep-08 kl 21:52 »
Vi har både Svensk blåanka tillsammans med Åsbohöns och Svarthöns och Blekingeanka (tillsammans med ett par myskankor) ihop med blandrashöns och blommehöns... Både höns och ankor markerar på varandra när de tycker den andra parten kommit lite för nära eller så.. men det fungerar fint i det stora.
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 05 sep-08 kl 21:58 »
Vi har blåanka ihop med hönsen, f.n. 11 st ankor och ett 20-tal höns/tuppar/kycklingar i blandade storlekar. Inga problem alls, de äter ihop, sover i samma hus och samsas bra i övrigt också. Både ällingar och kycklingar har funnits med under sommaren utan att det blivit några problem.
Har tidigare även haft gulanka och löpand ihop med hönsen utan problem. Däremot fungerade det inte så bra med Rouen. Om det berodde på ras eller individ vet jag inte.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 sep-08 kl 23:06 »
Jag blandar aldrig simfåglar och hönsfåglar i samma hage bara för att alla simfåglar bär på salmonella bakterier.
Det kan vara risk att t.ex. hönsens ägg eller kött blir smittat av salmonella.

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 06 sep-08 kl 09:19 »
Jag blandar aldrig simfåglar och hönsfåglar i samma hage bara för att alla simfåglar bär på salmonella bakterier.

//Lars
Mina hönor går lösa så blir de smittade av salmonella så är det sannolikt från vilda fåglar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 08 sep-08 kl 09:48 »

//Lars

Har jag aldrig hört talas om. Var kan man läsa om detta?

fjällan

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 08 sep-08 kl 23:04 »
höns vill ju ha torrt  och ankor blöter ju ner , hur får ni det att gå ihop?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 09 sep-08 kl 07:52 »
höns vill ju ha torrt  och ankor blöter ju ner , hur får ni det att gå ihop?
mina går ihop under avelssäsongen. dv.s. en gård med mignon och paudaner, 1 gård med cayuga och sussex och 1 gård med silke + mysk. nu på vinterns ås går alla ankorna i en gård och alla hönorna i en gård, just med tanke på slabbandet....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 09 sep-08 kl 09:13 »
Inne är mina höns och ankor delade för annars plaskar de ut allt vatten för hönsen. Men ute går de tillsammans. Ska man ha höns och ankor tillsammans inne bör man nog sätta upp vattnet så högt att bara hönsen tar sig upp till det.

Mina ankor får endast vatten ute även på vintern. Är det väldigt kallt då så går de ut en liten stund och dricker och sen går de in och kan sen går ut ytterliggare nån gång under dagen.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 sep-08 kl 10:49 »

Citera

Citera

Hej!

Jag har läst någonstans för länge sedan att alla och då menar jag både vilda änder och ankor, gäss t.ex. bär på salmonella bakterier. Ankor härstammar frän vilda änder från början och på det sättet är det igenterligen ingen skillnad utan alla simfåglar kan bära på salmonellan utan att det behöver bryta ut. Men man har en större risk att hönsen får det om dom t.ex dricker i samma vatten. Jag vet hur ankor o gäss kladdar  ;) ner vattnet i en damm som man inter har genomflöde i.

Har man en stor rastgård som det finns en damm med en bäck som genomflöde då stannar inte skiten kvar utan den försvinner med bäckens flöde och dom har stor plats att röra sej på, då är risken inte så stor. Men ju trängre rastgård dom har blir marken och kanske baljan eller den lilla slutna dammen som inget genomflöde har mer nedsudlat av skit som alla i rastgården ska dricka. Bär simfåglar på salmonella så är risken stor att bakterier frodas i just det skitiga vattnet.

Så ser ja på det,  ;D och för att förhindra även andra sjukdommar så blandar jag inte simmfåglar "ankor, gäss" i samma hage som hönsfåglar. Men det är min inst. till det hela.
Man kan gå in på  Google och sök på "salmonella ankor" där kommer det säkert upp läsvärt om ämnet.

//Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 okt-08 kl 12:17 »
Hej!

Pratade med en kompis igår som hade haft djurskyddsinspektören hos sej och hon hade sagt att han inte fick ha sina ankor och höns ihop pga smittorisk från ankorna

//Lars

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser