Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konserveringsmedel  (läst 13534 gånger)

Nina W

• Värmland
Konserveringsmedel
« skrivet: 03 sep-08 kl 15:47 »
Vilket medel är minst onyttigt?

Jag undrar konserveringmedel som är bäst, sett ur nyttighetssynpunkt. Natriumbensonat är ju effektivt
men tyvärr inte så bra.

Finns det någon sort som till och med funkar till rårörd saft?

Tacksam för tips.

Vitis

• Skåne
SV: Konserveringsmedel
« Svar #1 skrivet: 03 sep-08 kl 22:15 »
Det finns många motsägelsefulla uppgifter om vilka konserveringsmedel som är bra eller dåliga. Jag har ingen aning om vem som har rätt ... försöker undvika E-nummer så gott jag kan.

Vill du konservera utan tillsatser så är det nästan bara värmebehandling som gäller. Elller ättika, men det är inte så kul i saft/sylt kanske.  :P

Om du värmebehandlar försvinner en del av nyttigheten med rårörd sylt/saft.

Ett alternativ kan vara att frysa in produkten, om du har plats i frysen såklart.

En del bär, lingon t.ex., innehåller naturliga konserveringsmedel, bensoesyra, frågan är om det är mindre farligt är tillverkat E211, natriumbensoat. Fast lingonsylt är väl en liten del av alla produkter som säljs och köpt lingonsylt innehåller ju dessutom tillsatt E211.

Vilka svåra frågor du ställer !!  :-[

Vurre

« Svar #2 skrivet: 03 sep-08 kl 23:13 »
Socker?
Salt?
Ättika?

Till saft är nog socker att rekommendera, om man inte vill använda bensoat eller vad det heter. Atamon etc.
snus? vad är priset på en pris?

PellePutt

« Svar #3 skrivet: 04 nov-08 kl 11:59 »
försöker undvika E-nummer så gott jag kan.

Du menar tex E330 (citronsyra) och E300 (vitamin-C) och andra onyttigheter?  8)
« Senast ändrad: 04 nov-08 kl 12:02 av StarvinMarvin »
Bli vägitarian - ät bara roadkill

fräsen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 nov-08 kl 22:56 »
Är inte alla E ämnen kemiskt framställda? Kemiska grejer är inget jag vill äta. Apelsin ja, men nått som börjar på E?? Låter inte nyttigt...

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #5 skrivet: 11 nov-08 kl 08:33 »
Alla E-nummer är inte kemiskt framställda, även ämnen som t.ex. silver, guld och syre återfinns som E-nummer. Silverkulorna man kan köpa som dekoration till kakor mm innehåller t.ex. silver, E174. Röd färg, E120, kommer från koschenill, en kaktuslus. Så det är väl både och med E-nummer, både naturligt och onaturligt och i båda dessa grupper finns antagligen vissa rent skadliga...det kommer väl att visa sig på sikt...
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

PellePutt

« Svar #6 skrivet: 11 nov-08 kl 14:00 »
Alla E-nummer är inte kemiskt framställda, även ämnen som t.ex. silver, guld och syre återfinns som E-nummer. Silverkulorna man kan köpa som dekoration till kakor mm innehåller t.ex. silver, E174. Röd färg, E120, kommer från koschenill, en kaktuslus. Så det är väl både och med E-nummer, både naturligt och onaturligt och i båda dessa grupper finns antagligen vissa rent skadliga...det kommer väl att visa sig på sikt...

även om tex. E120 inte är framställd på kemisk väg är jag inte så säker på att den nödvändigt vis är utvunnen ur lusen på ett naturligt sätt, skulle tippa på att det är ganska kemiskt....
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Danielsoderlind

« Svar #7 skrivet: 14 okt-09 kl 05:10 »
Frysen!!? ;)
Bär, saft, sylt, en hel del får en riktigt bra hållbarhetstid i denna makapär och då behöver man inga medel alls.
Annars är väll egentligen vare sig sylt eller saft speciellt nyttigt de heller med tanke på mängden socker menar jag 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, Bokohammare, blomharet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser