Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har man hummus till?  (läst 40966 gånger)

Gurkan4

vad har man hummus till?
« skrivet: 02 sep-08 kl 16:59 »
Jag föll för ett sånt där passa-på-erbjudande på hummus. Go green var det en vanlig och chili-variant för 10 kr!
Har länge velat prova hummus men nu när jag har det hemma har jag ingen aning om vad jag ska göra med den.

Tänkte fredagskvällsmys, men vad ska jag servera till? Någon som har någon bra idé?

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: vad har man hummus till?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-08 kl 17:05 »
Mackor? Chips? Kex?

Dessa kan jag komma på just nu som man kan ha hummus till.
elliha.blogspot.com

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #2 skrivet: 02 sep-08 kl 17:39 »
på mackor eller som dipp till morot- och gurkstavar. Eller som sås till mat, på en buffe...
hummus är gott till nästan allting :)
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Fritjoff

« Svar #3 skrivet: 02 sep-08 kl 17:57 »
Jag föll för ett sånt där passa-på-erbjudande på hummus. Go green var det en vanlig och chili-variant för 10 kr!
Har länge velat prova hummus men nu när jag har det hemma har jag ingen aning om vad jag ska göra med den.

Tänkte fredagskvällsmys, men vad ska jag servera till? Någon som har någon bra idé?

Fräs upp kebab kött, värm pita bröd. Skär stavar av morot, gurka o paprika. Ät med händerna. Hemgjord hummus är enkelt och tusen gånger godare än köpt. Ta ett par burkar kikärtor, värm i spadet på spisen i 5-10 minuter. Häll av spadet och lägg i mixer tillsammans med så mycket vitlök du vill, salt och socker. Sätt på mixern och häll i olivolja tills konsistenen blir smörigt smetig. Hittar du tahini så blandar du i det med.

mistel

• -
« Svar #4 skrivet: 03 sep-08 kl 07:57 »
Hemgjord hummus på smörgås med paprika på är jättegott (har provat köpt hummus en gång och det var inget vidare).

Mitt recept som jag använder innehåller tahini (på min ica butik hittas tahini både på invandrarmat och på glutenfritt hyllan) + kikärter + salt + vitlök + olja + spiskummin + lite cayenne. När hummusen hälls upp i en skål kan man pudra lite paprika över och kanske ringla lite olja över.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 sep-08 kl 14:40 »
Hemgjord hummus på smörgås med paprika på är jättegott (har provat köpt hummus en gång och det var inget vidare).

Mitt recept som jag använder innehåller tahini (på min ica butik hittas tahini både på invandrarmat och på glutenfritt hyllan) + kikärter + salt + vitlök + olja + spiskummin + lite cayenne. När hummusen hälls upp i en skål kan man pudra lite paprika över och kanske ringla lite olja över.

Det där låter precis som receptet på min kikärtsoppa, blanda bara med veg.buljong och koka ihop till lagom konsistens, fast den brukar jag göra utan tahini och olja. Knäckemackor med smör och ost till det. Rekomenderas !

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #6 skrivet: 03 sep-08 kl 15:31 »
 :P
*dreglar* Jag blir helt till mig av att bara läsa i den här tråden. Jag äääälskar kikärter och hommus speciellt. Jag måste verkligen testa soppan. Den lät jättegod. Perfekt höstsoppa.

Vill tipsa om att det är ganska lätt att göra egen tahini också. Här är ett recept som jag hittade.

(Ger 3/4 dl.)

3 msk sesamfrön, skalfria ljusa
1 msk vatten
1 tsk citron, färskpressad
2 msk olivolja
1/2 krm salt
Rosta sesamfröna lätt i medelvarm stekpanna och mixa dem. Tillsätt vatten och citron och mixa ca 30 sek. Tillsätt oljan och salt och mixa till en slät pasta.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 03 sep-08 kl 15:40 »
Nä färdigköpt hummus är inget gott, och det är ju så enkelt (och billigt) att göra egen. Om man aldrig gjort egen förut så tycker jag dock
att man ska vara lite försiktig med tahinin och bara tillsätta lite i taget. En del tahini är ganska besk i smaken. Kung Markattas tahini är god, sådan man köper i orientaliska livsmedelsbutiker brukar vara beskare.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Gurkan4

« Svar #8 skrivet: 03 sep-08 kl 15:43 »
fast frågan var inte huruvida hemgjord eller köpt hummus var godast. inte heller recept på hummus utan vad man kan ha den till.

bröd, kex och kebab och som dipp. Någon som har något mer förslag?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 03 sep-08 kl 16:12 »
Vad sjutton är tahini?? ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 03 sep-08 kl 16:39 »
Gurkan4 du får förlåta oss hummusfans som spårar ur  :-[. Mig veterligt används det "bara" som sås, dipp, smörgåspålägg eller i kebab.

Kimma, Tahini är en pasta gjord på rostade sesamfrön. En del består av endast krossade och mixade sesamfrön (som ju innehåller olja), en del har fler ingredienser. Finns att köpa (med eller utan salt) eller så kan man göra egen. Används som ingrediens i dip/sås7hummus eller som smörgåspålägg.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 03 sep-08 kl 16:41 »

Kimma, Tahini är en pasta gjord på rostade sesamfrön. En del består av endast krossade och mixade sesamfrön (som ju innehåller olja), en del har fler ingredienser. Finns att köpa (med eller utan salt) eller så kan man göra egen. Används som ingrediens i dip/sås7hummus eller som smörgåspålägg.

Äter ofta hummus på mackan, fastän övriga familjen hävdar att det ser ut som nåt katten fått upp. Men förstår inte riktigt varför det ska vara sesamfrö i den? Räcker det inte med olivolja?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 03 sep-08 kl 16:46 »
Det finns nog olika skolor där, man får prova sig fram till det man tycker är godast. Givetvis räcker det med olivolja, men tahinin bidrar med en rätt särpräglad smak. Fortsätt du med ditt vanliga recept, men testa gärna tahini om du kommer över en burk.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 03 sep-08 kl 17:10 »
Ska pröva båda bara för det  :)

Fritzious

« Svar #14 skrivet: 14 sep-08 kl 23:12 »
Ska man vara stenhård så är det väl inte hummous utan tahini, det ingår ju liksom i receptet.

Men till frågan, egentligen ska du ju ha riktiga sådana där arabiska tunnbröd. Att ha hummous på kex lät rätt äckligt. Ta i så fall hellre en lång baguett, pan riche. Gör en liten arabisk buffé med bröd, hummous, tabboule, oliver, grönsaker, kanske vinbladsdolmar. Supergott.

Stoneflower

« Svar #15 skrivet: 15 sep-08 kl 23:22 »
Hej
så som jag har provat den:
hummus utbrett på ett fat
olivolja hällt på
finhackad lök
finhackad gurka
och bröd att "äta" (doppa) med.

Jättegott och fräscht.

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 sep-08 kl 14:51 »
Gurkan4
Hummus kan man ha till ganska mycket som tillbehör.
Har inte läst hela tråden så jag skriver säkert sådant som du redan fått veta i den.
Men kanske ngt av det jag skriver är nytt :-)

Till allt gott som man drar upp ur jorden nu passar hummus.
  • Hummus kan man variera också genom att tillsätta olika kryddor.
    Paprika, chilli, kummin, rosmarin, hackade oliver, rostade sesamfrö mm  bara din  fantasi, smak och tycke begränsar varianterna.
    En tallrik med nykokta rotfrukter (polkarödbetor, blåkongo potatis, palsternacka, vit och gul morot) i alla sina färgvarianter och så hummus till det!
    Givetvis som pålägg! gott med någon skiva grönt eller persilja uppe på.
    Gör en potatis eller rotfruktgratäng utan ost och bred istället på ett lager hummus uppe på innan du serverar den. Klipp lite persilja över.
    Fyllda paprikor/tomater avsluta med att bre ett lager hummus uppe på (innan eller efter de varit i ugnen är en smaksak)
    Till en matig sallad
Hoppas du och någon annan kan finna lite inspiration ur mina förslag

Thomas öberg

• -
    • Vågar du pröva din medkänsla och din kärlek?
« Svar #17 skrivet: 02 okt-08 kl 09:17 »
Som Speedwell skriver, Hommus är gott till det mesta. Och det finns massor mer recept på det. Det passar mer än utmärkt till falafel som också har massvis med olika sätt att tillagas på. Det finns mindre goda, god, mycket goda och gudomliga falafel. För att återgå till Hommus så är det  något jag varmt rekomenderar att göra.

Julian

« Svar #18 skrivet: 21 okt-08 kl 09:00 »
Har alltid en bytta med hummus i kylen (hemmagjord givetvis). Ätes i stort sett varje dag. Gärna på en macka till lunch. Har även kommit att bli en uppskattad nykomling på julbordet (med en speciell "julkryddning"), tillsammans med senapskryddade vita bönor.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #19 skrivet: 21 okt-08 kl 10:05 »
Julian, vad för kryddor har du i hummusen på julen? (Nyfiken)

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser