Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgning med valnötsskal?  (läst 3851 gånger)

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
Färgning med valnötsskal?
« skrivet: 02 sep-08 kl 13:44 »
Är det någon som vet om man kän färga textil med valnötsskal? I söndags tog jag bort det gröna ytterhöljet på en valnöt från vårt träd och efter ett tag blev mina fingrar alldeles brunröda. Det har fortfarande inte gått bort, så jag tänkte att det kanske går att färga med.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Färgning med valnötsskal?
« Svar #1 skrivet: 03 sep-08 kl 00:25 »
När vi på allvar ska skala valnötterna så ska jag koka skalen i vatten med textilier. Hoppas att det funkar, men vad behöver jag tänka för att inte all färg ska fösvinna vid tvätt? Jag tycker det ska bli spännande o se hurdan färg det blir ;D
                                                                                                                         Groucho Marx

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #2 skrivet: 05 sep-08 kl 08:50 »
Jag har färgat med torkade, pulveriserade valnötsskal, blev en mycket snygg brun färg. Skickade efter dem från Zenit tror jag, eftersom jag inte bor i ett område där valnötter kan växa.
Fast det känns som fusk att köpa malda växter, man tappar växtfärgningskänslan, men du ju egna!
Minns inte om det var obetat garn eller alunbetat, prova båda, det blir troligen lite olika nyanaser.

Louise
www.spangmurs.se
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 sep-08 kl 09:47 »
Jag tänkte ta och batikfärga några t-shirts för att se hur det blir :) Men jag har aldrig färgat med naturliga ämnen, utan bara sånt man köper i affären och färgar i maskin. Ja, vi får se hur det blir, kan ju inte gå mer än åt skogen ;D
                                                                                                                         Groucho Marx

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #4 skrivet: 05 sep-08 kl 17:43 »
Troligen fäster valnötsskal, precis som de flesta andra växtfärger, bäst på ull och silkes fibrer.
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 sep-08 kl 16:57 »
Troligen fäster valnötsskal, precis som de flesta andra växtfärger, bäst på ull och silkes fibrer.

Typiskt, jag som helt har lagt av med stickning :(. Men några raggsockor kan jag kanske tåta ihop...då ska jag bara skaffa ullgarn :)
                                                                                                                         Groucho Marx

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 sep-08 kl 17:04 »
Citera
Fast det känns som fusk att köpa malda växter, man tappar växtfärgningskänslan, men du ju egna!
Senare i höst ska vi upp till en kompis utanför Tierp. Jag skulle kunna ta skal med upp om det funkar för dej och hämta de, för det är ju inte så långt från Sandviken.
                                                                                                                         Groucho Marx

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser