Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket matrester?  (läst 2487 gånger)

Therese K

• Skåne
Hur mycket matrester?
« skrivet: 02 sep-08 kl 09:07 »
Hej! Jag undrar hur mycket matrester ni ger era höns? Vad är en lagom portion till 5st unghöns? Typ barn eller vuxen portion eller äter dom tills dom är mätta??
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hur mycket matrester?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-08 kl 09:30 »
Du kommer att märka... Släng åt dom allt du har så ser du vad som går åt... Det är lagom om det försvinner under dagen så det inte blir kvar nåt o blir äckligt....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Therese K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 sep-08 kl 12:13 »
ok, Tack! Ja, dom verkar vara ena riktiga matvrak ;D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 02 sep-08 kl 20:01 »
Vi fyller en L grekisk yougurthink med "skulor" där basen är potatis, pasta, bröd, ris eller havregrynsgröt och resten är grönsaksrens och allt det som blev över från "bordet" och serverar "sörjan" 07.15. Vi har fem vuxna hönor och de tömmer matbingen tills em.

De äter med en glupande aptit och förväntar sig dessutom att vi alltid har ngt. extra med oss när de håller audiens ;-))) ost är en favorit! 17% Hushålls.

Vi ger havre/korn snäckskal och lite dinkelvete dessutom, samt förstås äpplen, nypon, fläder och maskätna svampar och grästuvor, kers och annat ogräs plus har en foderautomat med "värpfoder" eller om det är "allfoder" eller "fullfoder" eller "helfoder"!? KRAV är det hur som ;-)

Unna era att vara de finsmakare de är födda till !

Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Therese K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 sep-08 kl 13:13 »
Kanon bra ;D Tack för tipsen! Ger ni dom även matrester på kvällen?? Eller bara på morgonen.. mina får nu både och men jag är rädd att de är för mycket ??? :-\

fjäderfän

« Svar #5 skrivet: 03 sep-08 kl 13:16 »
det märker du om dom blir för feta så får du dra ner.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Sally

« Svar #6 skrivet: 04 sep-08 kl 23:22 »
Mina får allt som blir över i princip...de slutar äta när de är mätta. I alla fall mina. De går fritt och gör väl av med en del energi- och ibland är myrägg och annat de hittar själva mer intressant.

Sally
Går det...så går det!

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 sep-08 kl 19:46 »

hej! Jag har läst någon stans att hönsen ska ha upp till 40% matrester av fodret.
Troligen blir dom för feta

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 sep-08 kl 20:46 »
Man ska ha så lite matrester som möjligt, jag får över sådant som jag inte äter, allt annat äter jag senare.

Sedan ska givetvis hönsen ha det som ändå blir över, de gillar alltid nåt nytt, och tom förväntar sig detta när de blivit vana.

När jag kommer förbi en kinesresaurang  får jag alltid en massa ris, som serveras där men sällan ätes upp.

Höns (och även gris) kan leva gott på matrester och vad de hittar, om mängden är rätt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 09 sep-08 kl 15:36 »
Ja har en dogybag i väskan där jag skrapar ner sånt som blir över när vi äter ute ;-) Så pass att basen alltid finns att tillgå och kan fyllas på med en del lockelser. Att man ska vara restriktiv med matrester har jag aldrig hört. Visst, för mkt. kan inte vara bra, men från det egna bordet är en bra rundgång tycker vi MVH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Prosit

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 10 sep-08 kl 17:43 »
Mina gamla hönor är för feta. När jag ger matrester är det dom som är först och kör iväg hönan med kycklingar och de fyra ungdomarna. De gamla (3 och 4 år) äter tills det är slut. Därför brukar jag släppa ut de gamla och ge matresterna i hönshuset åt de unga. De kan nog äta mycket mer utan att bli tjocka.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 10 jan-09 kl 20:09 »
Jag har med mig en 2-liters hink när jag går till matsalen på jobbet och samlar valda rester från de återlämnade brickorna. Det är mycket potatis, sallad, rårivna morötter, men även fisk och kött. Det sägs att man inte ska ge höns kött, men jag förstår inte riktigt varför. De äter ju skalbaggar och maskar också.
2 liter till 11 höns äts upp inom ett par timmar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser