Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag är så ledsen!  (läst 4391 gånger)

SannaF

• -
Jag är så ledsen!
« skrivet: 01 sep-08 kl 20:58 »
Jag hämtade en jättefin liten jämtgetabock i morse - stängde in honom i lagården för invänjning av nytt hem, tanken var att han sen skulle gå lös på gården och så småningom få ett par fina damer som sällis, förutom hästarna förstås.

Gick in för att sova en stund och när jag kommer ut 2 timmar senare har han lyckats få upp en dörr och tagit sig ut.

Lillen är helt spårlöst försvunnen!  :'( :'(
Jag har ridit runt i skogen och letat och gått och kört bil.

Jag har anmält till min hyresvärd som äger många av gårdarna runt om, polisanmält, hört av mig till en gård i närheten med getter och ringt till tidigare ägaren.
Vad mer kan jag göra??
Hur långt kan de gå och hur brukar de bete sig när de rymt?
Han är född i april så han är inte speciellt stor heller.
Öronmärkt är han förstås.

Usch! Jag jobbar men kan bara tänka på lillkillen, alldeles ensamen ute i stora världen  :'( :'(

Nu ska jag strax åka hem och fortsätta leta men jag skulle gärna vilja ha några tröstande ord till imorgon kväll när jag kommer till jobbet igen och har tillgång till internet.

Håll tummarna för lillen är ni snälla!
Mot nya äventyr!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Jag är så ledsen!
« Svar #1 skrivet: 01 sep-08 kl 21:12 »
Oj, oj, oj... Stackars dig! :'(
Det låter som du redan försökt allt du kan! Letat och letat.
Det är inte så lätt när han är ny hos dig och inte hittar så bra ännu.
Men kanske hjälper att skramla med en hink med te x havre, när du går i skogen.
Kan du inte låna en annan get/getter av någon som du kan locka med?
Kanske kan ha dem i en hage så din lille kille hör dem.
Hoppas verkligen att du hittar honom eller att han kommer självmant till dig.
Mina har aldrig gått långt när de gått lösa, brukar bara ropa eller skramla med mathinken så kommer de till mig. Men det är ju skillnad, de är ju vana här nu och är fyra stycken.

Sänder en tanke till dig och din getabock! :-*
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #2 skrivet: 01 sep-08 kl 21:31 »
Har själv precis hämtat hem mina getter, så jag förstår din oro! Skänker en tanke och hoppas du hittar din kille! Håll oss uppdaterad.
Kram.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Alore

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 sep-08 kl 12:37 »
Det hände mig också, det är INTE roligt alls! Usch vad man känner sig värdelös och hjälplös. Jag hade sån tur att min försvunna get kom hem av sig själv efter två dygn. Då stor hon bara bland de andra en dag när jag kom hem från jobbet... Då hade vi ändå varit ute och ropat och lockat med en bunke med foder i under flera timmar båda dagarna hon var borta.

Har du andra getter? Isåfall kan du ta med dem ut så att de får bräka lite. Det gjorde vi och inte vet jag om det hjälpte, men jag antar att vår försvunning kom tillbaka eftersom hon hörde de andra bräka... Hoppas verkligen han hittar hem!!

SannaF

• -
« Svar #4 skrivet: 02 sep-08 kl 19:30 »
Tack för alla vänliga ord!

Tyvärr så sprang han åt andra hållet när jag skramlade med bunke - medan han fortfarande var hos mig alltså.. Så det vågar jag mig inte på.

Jag har inga andra getter än och vet heller ingen med sådana i närheten - i alla fall inte som jag får låna.
Men han verkade gilla min lilla minishettis så henne ska jag minsann ta med ut och gå! - Det kan nog vara något!

Idag kom en granne och sa att han hade varit i deras trädgård - fast han hade inte fångat lillen så nu vet jag inte var han är igen  :'(
Det var precis när jag skulle till jobbet så jag hann inte leta så länge då. Skickade ut sambon att leta så snart han kom hem men har inte hört något från honom heller, så lilla Valdemar är väl inte funnen än.

Jag får försöka se den positiva sidan - jag vet att han var vid liv då och att han inte är så långt borta.
Fast det är svårt, som någon sa, man känner sig värdelös och helt hjälplös!

Imorgon är jag ledig så då ska jag leta massor efter lille Bä!
Forsätt hålla tummarna för oss är ni gulliga! :-\
Mot nya äventyr!

Ulricaa

• -
« Svar #5 skrivet: 02 sep-08 kl 21:32 »
Usch vad hemskt! Jag hade garanterat inte kunnat sova.  :'(HÅller tummar tassar och tår för att du finner lillen!!!!
Kramar Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 04 sep-08 kl 06:28 »
 :'(
Den som hade honom tidigare?  Han verkar ju inte tam precis.  Mot Dig.  Och andra obekanta.  Men hans gamla bekanting???
Hoppas kan man ju ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 04 sep-08 kl 12:12 »
Hur går det med lille bä?? :-\
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 04 sep-08 kl 16:01 »
hej!
ush va hemskt... jag vet inte riktigt hur gamal din lilla kille är men när du berättar storyn så tänker jag på mina minsta som kom hem ett par dagar efter de äldre getterna... De hade varit på somarbete och var 8 veckor gamla... det tog sån tid innan de vande sig vid mig och min sambo. men precis som du skriver... han kanske har lite små kärlek till eran lilla shettis? med lite tur kan ni lura hem honom igen med lill pollen...

jag förstår hur fruktansvärt jobbigt det är då jag haft hästar som rymt, bland annat en shettis som det tog ett antal timmar innan vi hittade... dock så har ju din lilla pånke varit borta mycke längre så kännslan får man någo gånga ganska så rejält...

håller tummARNA för er... då getter är så underbara ...
/T

SannaF

• -
« Svar #9 skrivet: 04 sep-08 kl 19:28 »
Inga spår av lillen  :'(  Har varit ute i princip hela dagen igår men det är så bergigt och snårigt så jag kommer inte fram överallt.

Har letat med häst och till fots men nej ingen Valdemar.
Imorgon ska jag åka till en granne - en ganska lång bit härifrån och kolla i deras fårhage om han kan vara där - fast det är åt fel håll mot vad han hade gått i förrgår när han sist var synlig. Men jag känner att jag måste göra nåt i alla fall - han kan ju vara precis var som helst vid det här laget!

Tyvärr hade han inte varit hos de tidigare ägarna nån lång stund då han var en 20års present till sonen som inte ville ha honom.
Det var så jag fick höra om honom och fick ta honom.

:'( :'( :'( :'(

Jag har aldrig varit med om nåt liknande tidigare så det känns helt overkligt!
Mot nya äventyr!

Alore

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 sep-08 kl 09:25 »
Det kan vara en bra idé att köpa en get till nu. I vilket fall kan han inte vara ensam när han kommer tillbaka, och bräkandet av en annan get kan mycket väl locka hem honom!

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 05 sep-08 kl 11:43 »
Det tror jag med, Alore.

SannaF

• -
« Svar #12 skrivet: 05 sep-08 kl 18:47 »
Nu är han hittad! Vid god vigör - tack och lov!  ;D (på bukefalos.com finns det en hoppande banansmiley - den hade jag velat sätta in här för att visa mina känslor!)

Tanken är att jag ska ha två damer till honom men jag hann ju knappt få hem honom innan han lyckades rymma.
Jag tänkte börja med en tjej för att utöka till två så småningom.

Tack snälla för allt stöd!! Underbart med snälla människor med välvilliga råd!
Mot nya äventyr!

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 05 sep-08 kl 20:10 »
 ;DSå underbart roligt att höra.
finns inget så underbart när man fått tag på sin lilla rymling.
jag hoppas att han skall hålla sig inne efter det här och sköta sig i hagen. j
ag kan tänka mig att det kommer bli bra att ha en liten dam han kan känna sig dragen till.

Jätte härligt.
GRATTIS

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 05 sep-08 kl 20:33 »
Gud vad skönt.Nu kan du sova gott igen när du vet att han inte är där ute i mörkret om natten. :)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Anna

• -
« Svar #15 skrivet: 05 sep-08 kl 21:36 »
Är bara så nyfiken på hur det hela löste sej. Berätta gärna slutet på historien. Kanske nå't man kan lära sej ifrån?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 05 sep-08 kl 22:08 »
Tänker precis som du Anna. Hur löste det sig?

En sak är rätt klar. Och det är att det är en "god idé" att se till att sällskapet kommer samma dag, om inte det finns redan.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 06 sep-08 kl 03:31 »
Puhhh!
 :D

SannaF

• -
« Svar #18 skrivet: 08 sep-08 kl 19:07 »
Jo, när jag kom hem en dag så stod en granne från långt iväg på gårdsplanen och sa att han nog hade min lille kille hemma hos sig - han hade ring till min hyresvärd som hade tipsat om mig.

Grannen hade sett lillen på morgonen och lyckats locka in honom i ett utrymme men där var det plast i stället för fönster så lille hade tagit sig ut och var på väg mot stora 90 vägen!
Grannen lyckades ta sig runt honom och mota honom innåt gården igen och lyckades locka in honom i ett mer get-säkert utrymme - PHU!!

Jag hämtade honom med hästtransporten och allt gick lugnt och väl till.
Han är världens mest sällskapliga och goa getabock och ena hunden har fattat tycke för honom och hälsar på honom varje gång vi är ute på tomten.

Så om det är någon som har en jämtget till salu i sörmland eller på vägen nyköping-kalmar så säg till! Vi vill ha en donna till honom snarast möjligt!
Mot nya äventyr!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #19 skrivet: 08 sep-08 kl 21:12 »
Vad skönt att du äntligen fått hem lillen!
Bra ide att skaffa en kompis eller flickvän till honom ;D
Med det senare får du kanske små söta killingar så småningom :-[
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser