Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsköp  (läst 8141 gånger)

orkidea

• Gäst
SV: Hönsköp
« Svar #20 skrivet: 02 sep-08 kl 21:44 »
Du har ingen aning vilka småkryp som kan finnas på den och hur dom reagerar i vårt land.

Fågelinfluensa är nog rätt överdrivet
Men Pappegojsjuka kan följa med. Den är inte att leka med. Har för mig att ca 20% av insjuknade folk som inte får läkarhjälp dör.

Det är ju några varje år som blir smittade av den här i Sverige.

2. Smittvägar
Luftburen smitta genom inhalation av infekterat material, huvudsakligen från fåglar. Inte enbart papegojfåglar kan infekteras utan sjukdomen har beskrivits hos över 130 fågelarter, såväl tama som vilda fåglar. Bakterierna finns i sekretet i fåglarnas luftvägar men även träck kan innehålla stora bakteriemängder och vara infektiöst under lång tid, även i intorkat tillstånd. Ej ovanligt med friska smittbärande fåglar.

Du Rosten! papegojsjuka finns här....redan ;D finns bland dina o mina vilda fåglar och har du en undulat ligger du väldans risigt till...det är de som sitter på smittan.
Så då borde vi göra av oss med våra fjädefän allihopa HÄR

Har haft en goja med en väl utvecklad Clamydia-papegojsjuka och ingen av oss fick det fast vi matade med munnen. Icke en lätt överförd smitta med andra ord. bara risk för människor med nedsatt imunsförsvar o vissa fall men det finns botemedel så jag har fortfarande gojor.

bara så du vet :)

orkidea

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 02 sep-08 kl 21:51 »
När jag var på en marknad i Mexico hittade jag några nykläckta ankällingar till salu. De hade svarta hattar pålimmade på huvudet! När jag berättade för en granne (från Libanon) att jag skulle skaffa höns sa hon: "åh det hade jag när jag var liten. Synd bara att de blir stora så fort!"  ??? Det fattade jag inte riktigt men jag fick höra förklaringen sen. Hon hade haft tre kycklingar i en kartong på balkongen och efter fyra veckor hade dom försvunnit. Hon viste inte vad mamman hade gjort med dem. Detta var del av min referens när jag skrev mitt inlägg.

Det är konstigt att det lönar sig att limma hattar på ällingar! Varför köper folk ällingar hellre med än utan hatt?

usch va hattar på ällingar lät inget vidare...ja de ser djuren som ngt annat i vissa länder. Söta små djurungar alltihop.

Den här killen han fattar inte alls vad han köpt. Han sa att han gett Ströbröd för att han visste att man gav vilda fåglar bröd.
Och att han har en låda med tidningspapper som den ska bo i hela livet...i en lägenhet i Stockholm :P han frågade varför den lilla skakade så mkt och att den slutade när han la den innanför tröjan. Jisses stackars pojk som inte visste vad han köpt...

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 03 sep-08 kl 08:53 »
Du Rosten! papegojsjuka finns här....redan ;D finns bland dina o mina vilda fåglar och har du en undulat ligger du väldans risigt till...det är de som sitter på smittan.
Så då borde vi göra av oss med våra fjädefän allihopa HÄR

Har haft en goja med en väl utvecklad Clamydia-papegojsjuka och ingen av oss fick det fast vi matade med munnen. Icke en lätt överförd smitta med andra ord. bara risk för människor med nedsatt imunsförsvar o vissa fall men det finns botemedel så jag har fortfarande gojor.

bara så du vet :)
Ja i så fall så är det ju helt riskfritt att smuggla in diverse djur.
För vad vi än skriver så försvarar du hela tiden kycklingen och importen.

Sen är det inte bara undulater som sitter på pappegojsjukan.
Många smittas av stadsduvor på jobbet.
En av dom arbetssjukdommar som jag som skyddsjägare kan drabbas av.

orkidea

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 03 sep-08 kl 09:04 »
Ja i så fall så är det ju helt riskfritt att smuggla in diverse djur.
För vad vi än skriver så försvarar du hela tiden kycklingen och importen.

Sen är det inte bara undulater som sitter på pappegojsjukan.
Många smittas av stadsduvor på jobbet.
En av dom arbetssjukdommar som jag som skyddsjägare kan drabbas av.

Skrev jag inte vilda fåglar??? papegojsjuka är inget att vara rädd för ang en kyckling iallafall så varför inte försvara emot det då :)

Försvara bara att vi redan har papegojsjukan här precis som jag skrev. Allt annat är spekulationer... rätt ska vara rätt.
Har skrivit om ex salmonellarisken men det har du kanske missat ;)

anette i bugared

• -
« Svar #24 skrivet: 03 sep-08 kl 09:10 »
Hur är det med äggimporter från övriga Europa? Vad finns det för ett regelverk kring det och vilka sjukdomar är det vi talar om?
Är det samma sjukdomar/parasiter bland tamfåglar inkl. höns som bland vilda fåglar och finns det fler artbundna sjukdomar än papegojsjukan?
Med tanke på att fåglarna förflyttar sig mellan kontinenterna till skillnad mot däggdjuren som tagits upp som exempel, så finns kanske ev. smittor redan här.
Å andra sidan, finns det resistensutvecklad smitta på kontinenten bland hönsfåglar som vi riskerar att få hit?

Mycket att ta med i beräkningen och jag skulle inte släppt in den spanska kycklingen bland mina fåglar utan att veta svaren på ovanstående.
Nä, helt rätt att avliva den lille gynnaren, men helt klart mycket att forska vidare på, detta lär ju inte vara den sista insmugglade kycklingen efter vad jag kan tänka mig.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosten

• Närke
« Svar #25 skrivet: 03 sep-08 kl 10:35 »
Är det samma sjukdomar/parasiter bland tamfåglar inkl. höns som bland vilda fåglar och finns det fler artbundna sjukdomar än papegojsjukan?
Papegojsjukan finns både på vilda och tama fågelarter.
I dag vet man att 130 olika sorters fåglar kan bära på smittan.

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 03 sep-08 kl 10:53 »
De antar att ALLA djur utanför våra gränser har alla farliga smittsamma sjukdomar ;)

Man får ta reda på vad landet de är ifrån har för risker. Salmonella är vi ju förskonade för här i Sverige men det finns i de flesta länder tror jag och får man in det så slår det nog ut allt man har.
men fågelinfluensa är man ju inte rädd för. Man behöver ju inte få fnatt bara för en liten spanjorska :P

Är vi förskonade från salmonella?
Enligt Smittskyddsinstitutet så har vi salmonella i Sverige.
I år så har 3931 svenskar smittats.
Av dessa så har 371 stycken smittats i Sverige.
Eller har jag blandat ihop något?

http://www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/salmonellainfektion/

orkidea

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 03 sep-08 kl 17:27 »
Papegojsjukan finns både på vilda och tama fågelarter.
I dag vet man att 130 olika sorters fåglar kan bära på smittan.

Ja det vet vi

orkidea

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 03 sep-08 kl 17:29 »
Är vi förskonade från salmonella?
Enligt Smittskyddsinstitutet så har vi salmonella i Sverige.
I år så har 3931 svenskar smittats.
Av dessa så har 371 stycken smittats i Sverige.
Eller har jag blandat ihop något?

http://www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/salmonellainfektion/

vem har sagt att vi är förskonade från det????? vad har det med kycklingen att göra då? vi har ju redan salmonella o papegojsjuka...

Någon mer teori? rabies kanske ;D

orkidea

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 03 sep-08 kl 17:31 »
Vi har väl inte lika MYCKET med salmonella ska det va ;)

Undrar då vad denna kyckling kan ha som INTE vi har? nyfiken bara :)

anette i bugared

• -
« Svar #30 skrivet: 03 sep-08 kl 21:56 »
Om man läser införselreglerna från jordbruksverket http://64.233.183.104/search?q=cache:i8K_AVPQog8J:www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280007894/51f17_04.pdf+import+fj%C3%A4derf%C3%A4n&hl=sv&ct=clnk&cd=9&gl=se så är det i första hand Newcastlesjukan http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Epizootisjukdomar/Newcastlesjuka/ man är rädd för. I de flesta länder vaccinerar man mot den sjukdomen, dock inte i Sverige, och även friska vaccinerade djur kan föra över smitta.

I övrigt är det väl bara den fruktade inälvsparasiten "the dansing stomach snail" som vi bör akta oss för. F.ö. en muterad form av den spanska skogssnigeln, en mördarmask m.a.o. som dansar ihjäl värddjuret vid tiden för brunst. Vid misstanke om smitta, undvik tangomusik och andra latinska tongångar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

ElinHolm

« Svar #31 skrivet: 03 sep-08 kl 22:11 »

I övrigt är det väl bara den fruktade inälvsparasiten "the dansing stomach snail" som vi bör akta oss för. F.ö. en muterad form av den spanska skogssnigeln, en mördarmask m.a.o. som dansar ihjäl värddjuret vid tiden för brunst. Vid misstanke om smitta, undvik tangomusik och andra latinska tongångar.

*stänger genast av radion i hönshuset!!*
 ;D ;D
Jag bor i ett hus på landet tillsamans med min sambo, katt, tupp, höns och kycklingar. Det bästa jag vet är att hälsa på folk med egna höns, vi är liksom ett speciellt folkslag.

Prosit

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 04 sep-08 kl 17:08 »
Det man vet vad man har finns ju oftast botemedel mot. Det är ju det man inte vet vad det är som är läskigt att få in.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

anette i bugared

• -
« Svar #33 skrivet: 04 sep-08 kl 19:47 »
Det man vet vad man har finns ju oftast botemedel mot.

Fel, fel, fel!!! Marek, Aviär encefalit och Newcaslejukan är exempel på sjukdomar som redan finns här men som det inte finns botemedel emot. Dödligheten vid Newcaslesjukan tex är nära nog 100% och vad beträffar Marek så skall djur som drabbats avlivas.

Mer att läsa här http://64.233.183.104/search?q=cache:w0s-snWttuYJ:www.sjv.se/download/18.1b8099a110e3ab7cbd80003346/R%C3%A5dgdgiv16%2BSjukdomar,%2Bdel%2B2.pdf+Newcastlesjukan+botemedel&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se

trasan

« Svar #34 skrivet: 04 sep-08 kl 22:48 »
Hallå,det finns faktiskt uppfödare som KÖPER både ägg och kycklingar i både TYSKLAND och DANMARK,vari består skillnaden? Detta är bara tankar jag får,alltså ingen kritik eller angrep på någon.(PS:jag vet att dom smugglar in djur.) Maritha

orkidea

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 05 sep-08 kl 18:28 »
Om man läser införselreglerna från jordbruksverket http://64.233.183.104/search?q=cache:i8K_AVPQog8J:www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280007894/51f17_04.pdf+import+fj%C3%A4derf%C3%A4n&hl=sv&ct=clnk&cd=9&gl=se så är det i första hand Newcastlesjukan http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Epizootisjukdomar/Newcastlesjuka/ man är rädd för. I de flesta länder vaccinerar man mot den sjukdomen, dock inte i Sverige, och även friska vaccinerade djur kan föra över smitta.

Intressant det där med att de smygsmittar då ev om man tar in en kyckling ex. "the dansing stomach snail"  :P lät inge mysigt att få :o
Många inälvsparasiter har de kanske som inte vi har. men att de flesta sjukdomar är vi kanske ganska lika ::)

man kan tänka sig att många ägg beställs via Ebay med en viss risk med kanske? och beställda höns o kycklingar via våra gränser kommer nog titt som tätt
Inte ofta tullen kollar alla bilar precis.

//orkidea

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #36 skrivet: 05 sep-08 kl 20:07 »
Man tog hit hjortar utan att kolla ordentligt. Så nu har vi massor av älgflugor i skogen och dom verkar bli fler och fler för varje år.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=755539&printerfriendly=true

Älgflugorna har INTE kommit hit med några (importerade) hjortar!  ::)
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Viltsjukdomar---forteckning/Hjortlusflugan/
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

carmen

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 06 sep-08 kl 12:35 »
Hallå,det finns faktiskt uppfödare som KÖPER både ägg och kycklingar i både TYSKLAND och DANMARK,vari består skillnaden? Detta är bara tankar jag får,alltså ingen kritik eller angrep på någon.(PS:jag vet att dom smugglar in djur.) Maritha

Jag vet det också så varför denna rasism mot oss spanjorer?  ;D  ;D  ;D 

Anette i Bugared:
Tänk på våra sexiga Ricky Martin och framförallt Antonio Banderas...hur undgå latino?
Jag lyssnar på det jämt! suck

Det som är synd är att de utländska raserna är så kraftiga att dv Cochinen blir större.

mvh
Carmen

Stoneflower

« Svar #38 skrivet: 06 sep-08 kl 16:45 »
Hej
det diskuteras smitta och sjukdomar men det tråkiga tycker jag är hur den bor och ska leva!
Ingen jord att krafsa i och leta efter smaskiga saker, eller ska han ordna det? Fylla ett rum med jord och godsaker åt den?  ???
Har själv haft kycklingar när jag bott utomlands, där målades dom rosa och gröna för att locka folk att köpa dom och dom kostade 1-2:- styck.
Hoppas det löser sig till det bästa för den lille.

bea

« Svar #39 skrivet: 06 sep-08 kl 18:27 »
 håller med föregående talare  ;)
karantän kan man ju i viss mån ordna själv!
Och prover går ju också att ta om det är något speciellt man e orolig för.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser