Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krossad majs som foder till fjäderfä?  (läst 18406 gånger)

Therese K

• Skåne
Krossad majs som foder till fjäderfä?
« skrivet: 11 aug-08 kl 17:54 »
Hej!

Jag undrar hur mycket majs man kan ge kycklingar/ungdjur ??? Per dag då.. Jag har 5st och dom fullkommligt ÄLSKAR majs :D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Krossad majs som foder till fjäderfä?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-08 kl 22:45 »
Det är väl dumt att ta för mycket kanske... vet inte hur deras magar fungerar riktigt.

Vi brukar ta en sån där liten burk majs till kanske tio hönor och blanda med annat, sånt som enligt hönorna inte är riktigt lika gott. Majsen blir alltså bara lite som en aptitretare. På det viset slinker det andra ner utan vidare också...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 27 sep-08 kl 23:42 »
Jag fick för mig att köpa en säck fodermajs häromdagen när jag var iväg och köpte hönsmat. Men när jag kom hem och öppnade säcken och såg de stora stenhårda majskornen och hönornas frågande miner när jag visade kornen för dem undrade jag om det verkligen var så klokt...

Har jag drömt det, för jag har för mig att jag har läst någonstans, eller till och med på fler ställen, och här också kanske, att man ska kunna ge hönorna sådan här majs?

Hur? Den är ju dels stenhård, dels är det stooora korn. Ska man krossa den? Ska man lägga den i blöt? Eller är det inte alls något för hönor? Någon som vet? Eller var det pengar i sjön?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 28 sep-08 kl 01:02 »
Du ska blötlägga den i 2 dagar och sen koka den i 30 min
då blir den guldgul och mjuk.  :)

Fodermajs innehåller superlite protein bara 3 gram per kg  :-\
så det är ett bantarfoder för tjockisar... passar att ge som lite godis ibland.
« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 10:57 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Knopparp

• Halland
« Svar #4 skrivet: 29 sep-08 kl 11:09 »
Våra höns och ankor var också väldigt misstänksamma när de såg fodermajsen första gången... men nu slåss de bokstavligen om vem som ska hinna först till kornen.
Men de slänger alltså i sig dem hela och det syns inga majsrester i avföringen så nog kan de äta det "rått" också?! De får kanske dricka lite extra förstås...

Men att det är så lite näring i fodermajs?!
Vad blir då majskyckling (man kan köpa i frysdisken) uppfött på?
Och vad med färsk fodermajs? Vi stjäl (hyssssccchhhhh!) lite från närliggande åkrar och ger hönsen och ankorna hela kolvar så de får lite aktivering...
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 29 sep-08 kl 15:44 »
 ;DHej jag hämtar mat ifrån affären i "byn" då får jag allamöjliga frukter och grönsaker o mängder med bröd!.  :-[Favorit är nog majs. Jag tycker det är lite lustigt med dessa regler livsmedelverket har, ex är brödet märkt bäst före 080915 kastas det......fast det duger till (oss :-[) höns ;D. Men den majsen är ju som går att köpa i affären, men upptäckte att de äter den rå... ???
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 30 sep-08 kl 10:55 »
Vad blir då majskyckling (man kan köpa i frysdisken) uppfött på?
Och vad med färsk fodermajs?
Färsk fodermajs innehåller givetvis samma låga 3% som torr fodermajs.

Majskycklingarnas (broilers) mat består av 40% Majs + 60% av en foderblandning som innehåller 20% soja (man kompenserar majsens låga proteininnehåll genom att öka soja inblandningen ;)

Majsen är till för att ge köttet gul färg.
Och då blir det "Majskycklingar" i affären.

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Knopparp

• Halland
« Svar #7 skrivet: 30 sep-08 kl 21:41 »
Tänk vad man får lära sig mycket här på forumet!!!
Tack för svar Grimla!  ;D
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

chili

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 02 okt-08 kl 08:07 »
Är det då så att de så kallade majskycklingarna endast tillför att köttet blir gult? Eller finns det andra fördelar. Det låter ju ganska meningslöst i så fall.

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 02 okt-08 kl 11:13 »

Angående vad höns klarar av att äta: hel majs  brukar jag inte ge men däremot hela ärtor. Alltså torra ärtor likadana
(samma?) som man kokar ärtsoppa på.
Även mina små Dvärgkochin sätter i sig dem med god aptit.
Ärtor innehåller ju mycket protein.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Therese K

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 02 okt-08 kl 13:02 »
Jag köpte foder majs och gav dom, men de ville dom inte ha.. Sedan läste jag här att man ska låta dom ligga i blöt i 2 dagar sen koka i 30 min. Jätte bra! Tack för tipset :D Nu äter dom det med god aptit :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 02 okt-08 kl 13:39 »
Är det då så att de så kallade majskycklingarna endast tillför att köttet blir gult? Eller finns det andra fördelar. Det låter ju ganska meningslöst i så fall. /Chili

Det tycker nog inte Bjärefågel och Torsåsen  ;D

Dom fick ju en ny fin produkt att sälja i frysdiskarna.
Med gulare kött,lite annan smak och snyggt namn som tilltalar konsumenterna  ;)

Therese K

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 02 okt-08 kl 14:11 »
ja, och som är skit dyr!!  >:(  Tänk va lurade vi konsumenter kan bli ;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 03 okt-08 kl 09:12 »
Vissa kvarnar maler eller krossar fodermajsen om man ber dem. Det gör min kvarn och de tar nästan inget betalt för att göra det.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 03 okt-08 kl 11:44 »
Lite OT men... "min kvarn..." - vad avis jag blir! Jag vet inte ens vart närmaste kvarn finns nånstans.

Samma här...

Men jag märkte, av misstag, att mina höns faktiskt äter fodermajsen hel, säcken hade gått sönder lite och jag sopade upp det som åkt ut och slängde ut på komposten, där hönorna hittade det och pickade i sig det. Jag hoppas att de kan smälta de stenhårda kornen och tillgodogöra sig det så de inte fastnar någonstans nu...

rina

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 okt-08 kl 17:15 »
Mina höns äter med glädje hel majs jag har aldrig sett hel majs i bajset efter dom...dom sväljer ju ofta hela stenar !!! Även dom små moderna Engelska Stridshönsen tar gärna hela majskorn har haft gjort så i minst 14 år !!! Har jag kycklingar fixar en kvarn i närheten så att jag fått majsen mald alltid lika gott de med  ;)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 03 okt-08 kl 22:33 »
Mina duvor och höns har fått majs i över trettio år i sitt foder och tidigare kunde man köpa majskorn som vi kallade för hästtänder och t.o.m dom satte duvorna/hönsen i sej. Visst kan man koka majsen om man vill men man behöver inte göra det för hönsens skull, dom lär sej äta kornen precis som allt annat frö.

När man tävlar med duvor så tillsätter man extra majs i fodret "över 50%" den dag man ska samla ihop duvorna. Och om transportbilen blir tvungen att stanna kvar på uppsläppsplatsen en dag extra så fodras duvorna med hel majs. Majsen ger duvorna energi.

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #17 skrivet: 04 okt-08 kl 11:04 »
Är det nån skillnad på dvärghöns och stora raser? Tänker på att det ju faktiskt är lite skillnad på storleken även på matsmältningssystemet osv...

Mina höns gillar i alla fall "burkmajs", men har aldrig provat den här sk fodermajsen. Visste inte ens om att det fanns.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 04 okt-08 kl 21:14 »
Hej!

Jag har inte märkt att det är någon skillnad på stora höns och dvärghönsen när dom äter majs. Dom har samma system även som duvorna.
Solrosfrön är feta och är bra till fjäderdräkten nu när dom fäller och det gör inget att det är skal på dom.

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #19 skrivet: 20 okt-08 kl 09:56 »
I Afrika,där majsen är billig, matar de hönsen till stor del med torkad majs som är hel. Där jag var hade små höns inga problem med detta. Och inte heller har mina Gotlands lantrashönor porblem med att få i sig majsen.

Ärtor gillar de dock inte så mycket - jag köpte Duvfoder som godis åt dem ett tag när det inte fanns solrosfrön hos Lantmännen och där åt de allt utom ärtorna... som gick åt så småningom. 
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser