Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur uttalar du hönsrasen Kochin?  (läst 12326 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Hur uttalar du hönsrasen Kochin?
« Svar #60 skrivet: 06 jan-13 kl 16:24 »
Jaha okej, ja ett korrekt uttalat Bach är ju samma ljud som jag menar då. Men de flesta svenskar brukar säga Basch tycker jag. På ach-ljudet ska tänderna vara isär, bara gapa och harkla ;)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #61 skrivet: 06 jan-13 kl 16:30 »
Jaha okej, ja ett korrekt uttalat Bach är ju samma ljud som jag menar då. Men de flesta svenskar brukar säga Basch tycker jag. På ach-ljudet ska tänderna vara isär, bara gapa och harkla ;)

Bara för att förtydliga extra noga: Jag uttalar ch-ljudet i kochin som ch-ljuet i tyskans "ich" (det som betyder "jag). :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #62 skrivet: 08 jan-13 kl 23:01 »
Bara för att förtydliga extra noga: Jag uttalar ch-ljudet i kochin som ch-ljuet i tyskans "ich" (det som betyder "jag). :)
Men...  ??? Bach och ich är helt olika ljud och inget av dem liknar sje-ljud. Misstänker att man bör diskutera detta muntligt för jag är mer förvirrad nu än innan jag läste denna tråd...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #63 skrivet: 08 jan-13 kl 23:07 »
Men...  ??? Bach och ich är helt olika ljud och inget av dem liknar sje-ljud. Misstänker att man bör diskutera detta muntligt för jag är mer förvirrad nu än innan jag läste denna tråd...

Oj! Ignorera det jag skrev om "ich". Det jag skrev om Bach stämmer!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #64 skrivet: 08 jan-13 kl 23:16 »
okej! Skulle verkligen vilja höra dig säga choklad. Varifrån i Blekinge kommer du?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #65 skrivet: 08 jan-13 kl 23:18 »
okej! Skulle verkligen vilja höra dig säga choklad. Varifrån i Blekinge kommer du?

Karlskrona.

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser