Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur uttalar du hönsrasen Kochin?  (läst 12347 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur uttalar du hönsrasen Kochin?
« Svar #40 skrivet: 08 jun-10 kl 09:17 »
jag säjer dvärg kåschin och stor kockin...      förr sa alla kåschin...nu säjer de flesta kockin har jag märkt..
Fjäderfän och kaniner

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #41 skrivet: 08 jun-10 kl 09:19 »
Jag säger "kå'tjin" efter att ha läst förklaringen som Azoo-Lina skriver om. Innan dess hade jag inte en aning och undvek ordet  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #42 skrivet: 08 jun-10 kl 09:29 »
Jag har heller inte vetat hur det uttalas, men nuförtiden är jag helt emot att ge lokala namna på saker. Prins Charles i England kommer aldrig att bli kung Karl med något nummer, i någon svensk historiebok. Vi lever i en internationell värld, och för att göra det enkelt för sig tycker jag att alla egennamn ska vara det som det heter i ursprungslandet. Även om vissa språk är svårare än andra...

I framtiden hoppas jag tex att man lär sig alla geografiska namn på ursprungsspråket, fast med vettiga bokstäver. Möjligen med anglosaxisk influens, om språket är svårt sett ur europeiskt perspektiv. Europa är ju lite bättre... Eller inte, men vi har en historisk tradition av att tro det, och övriga världen har låtit engelska bli standard.(OT)

Så om man vill uttala Kochin enligt ursprungsprincipen, så blir det väl "kå'tjin" eller? Någon som är bra på asiatiska språk?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #43 skrivet: 08 jun-10 kl 12:49 »
Jag säger "kåkkin"
Mest för att det var så jag hörde det sägas första gångerna, för att det är enklast för mej att säga och för att jag inte orkar tänka om och börja säga nåt annat. Lat och obrydd som jag är  :P
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #44 skrivet: 08 jun-10 kl 13:00 »
Jag uttalar det som man gör på engelska, dvs "coach-in"
Ska jag vara lite mer tydlig och försvenska det lite så skulle jag säga "kåsch-in"
 ;D
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #45 skrivet: 04 jan-13 kl 12:20 »
Om kochin är det kinesiska namnet uttalas K som k med ett lätt "utblås" i slutet, som kh ungefär, O uttalas som å.

Ch uttalas som tsch så resultatet borde bli KhåTschin. Betydelsen vette 17 för Ko existera iaf inte i min ordbok. Det finns ett chì som betyder vinge...

Fasen också nu får jag fundera mig blå  ::)...får bli till att kontakta de som vet!
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #46 skrivet: 04 jan-13 kl 12:22 »
Om kochin är det kinesiska namnet uttalas K som k med ett lätt "utblås" i slutet, som kh ungefär, O uttalas som å.

Ch uttalas som tsch så resultatet borde bli KhåTschin. Betydelsen vette 17 för Ko existera iaf inte i min ordbok. Det finns ett chì som betyder vinge...

Fasen också nu får jag fundera mig blå  ::)...får bli till att kontakta de som vet!

Originalordet är  九斤黄.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cochin_(chicken)
« Senast ändrad: 04 jan-13 kl 12:24 av Henrik Penrik Filivilivenrik »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Xoot

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 05 jan-13 kl 17:52 »
Inhandlade avelsägg igår och hönsägaren uttalade det "Kotschin" men jag vill ha det till "Kokkin".
Vilket ordval använder du dig av?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #48 skrivet: 05 jan-13 kl 17:59 »

Jag har frågat en bekant som kommer från Kina.  Hon sa att det skulle vara "tje-ljud"
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

AK Corall

• Småland
« Svar #49 skrivet: 05 jan-13 kl 18:14 »
Kotchjin säger vi. Ingen aning om det är rätt dock.

Mimie

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 05 jan-13 kl 18:38 »
Jag säger "korsiin" med betoning på i. Några kompisar till mig säger "kåkkinn" med betoning på å.
(Så fånigt det ser ut när man ska försöka skriva hur man uttalar)
De är tvärsäkra på att det uttalas så, men jag tycker det låter tokigt. Så vi är rörande ense om att vi är oense.  ;D

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #51 skrivet: 05 jan-13 kl 19:08 »
Jag säger "koschin", men jag har hört att många säger "kåkkin" med betoning på "k"
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

calle4630

• Halland
« Svar #52 skrivet: 05 jan-13 kl 19:28 »
Jag har alltid hört att det heter kochin
Alltså med sche ljud. Det känns ju mest rätt om
 Man ser till stavningen!
Livet är fullt av möjligheter :)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #53 skrivet: 06 jan-13 kl 12:56 »
Både ck- och sch-uttalet låter hemskt tycker jag. Själv skulle jag säga kochin, alltså med tyskt ach-ljud, för det är ju så det stavas. Hade det uttalats kockin eller koschin skulle det väl stavas så. Det bästa hade ju förstås varit att uttala det korrekt på originalspråket, men ingen verkar veta hur det ska låta.
Och så blir jag så irriterad när folk pga av det konstiga uttalet stavar fel dessutom, tom i annonser! Svårt att söka på nätet då. Det är som med fuchsia som av någon obegriplig anledning ibland uttalas fuschia  :-X och sen ser man de konstigaste stavningar. Hade nog varit bättre att stava det fuxia så hade åtminstone uttalet blivit rätt...
Och när jag ändå håller på måste jag klaga på uttalet av hundrasen Vorsteh. Vor-steh. Sammansatt av två ord, ska inte dras ihop. Uttalas med f i början och sjeljud i mitten. Det svenska uttalet är fullständigt obegripligt och låter som Wurst = korv.
Ber om ursäkt för OT.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #54 skrivet: 06 jan-13 kl 13:27 »
Själv skulle jag säga kochin, alltså med tyskt ach-ljud, för det är ju så det stavas.
Har du ett exempel på ord med det uttalet, så att man förstår vilket uttal som avses? Som i Achtung? Som låter nästan som ett skorrande r för en skåning?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #55 skrivet: 06 jan-13 kl 13:33 »
Har du ett exempel på ord med det uttalet, så att man förstår vilket uttal som avses? Som i Achtung? Som låter nästan som ett skorrande r för en skåning?

Som i "choklad".

Det är även så jag tycker att ch-ljudet i kochin bör uttalas.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #56 skrivet: 06 jan-13 kl 13:35 »
Ja precis, som i ach eller Achtung. Som om du har satt ett fiskben i halsen.
Jag hävdar inte att det är det korrekta uttalet, det är bara vad som känns naturligt för mig.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #58 skrivet: 06 jan-13 kl 13:36 »
Som i "choklad".

Det är även så jag tycker att ch-ljudet i kochin bör uttalas.
Ok, det var ett sätt att uttala som jag sällan hört. Intressant att en så vanlig ras kan ha så många uttal.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #59 skrivet: 06 jan-13 kl 15:46 »
Nej!!

Tänk nu på att jag är bleking, och inte uttalar ch i choklad som sch-ljudet som folk norröver använder för rs i ordet "först". Utan jag säger ch-ljudet i choklad som ch-ljudet i Johann Sebastian Bach.

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser