Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nu ska jag bygga en rök!  (läst 18302 gånger)

saint206

• Småland
nu ska jag bygga en rök!
« skrivet: 31 aug-08 kl 13:58 »
ja, en varmrök då såklart... har en hel del 200l fat stående här, och massor av fisk i sjön...
så... ska jag bara placera upp tunnan på typ stenas över en eldstad, lägga i någon form av rökgenerator i tunnan, hänga/lägga i det jag önskar rökt, och tutta fyr?? eller?
har ju orginallocken i plåt till tunnorna, ska jag borra små hål i det för att kunna släppa ut röken? eller ska jag köra med blöt säck över öppningen? hur mycket rök måste kunna komma ut?
detta ska bli intressant!! kanske till och med jag kan lyckas... :-[
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: nu ska jag bygga en rök!
« Svar #1 skrivet: 31 aug-08 kl 16:21 »
Vi köpte boken "så röker du fisk och kött" här på alternativ. Där finns beskrivningar på hur man bygger rök också. Min svärson fick syn på boken och sa att han och en kompis byggt en plåttunnerök efter beskrivning i den och de rökte mycket fisk i den. Det blev jättebra, enligt honom.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

hermi

« Svar #2 skrivet: 02 okt-08 kl 16:42 »
ja, en varmrök då såklart... har en hel del 200l fat stående här, och massor av fisk i sjön...
så... ska jag bara placera upp tunnan på typ stenas över en eldstad, lägga i någon form av rökgenerator i tunnan, hänga/lägga i det jag önskar rökt, och tutta fyr?? eller?
har ju orginallocken i plåt till tunnorna, ska jag borra små hål i det för att kunna släppa ut röken? eller ska jag köra med blöt säck över öppningen? hur mycket rök måste kunna komma ut?
detta ska bli intressant!! kanske till och med jag kan lyckas... :-[
jag har själv byggt en röktunna.det problemet är det blir för varmt när man elder under tunna.men det gjor bra när man eldar en bit därifrån och leder röken i en rör i tunne .det far ej överstiga 60 grader.da det utfaller äggvita
lycka till ;D
morgen ist wieder ein tag

Skågedalen

• -
« Svar #3 skrivet: 02 okt-08 kl 17:37 »
Kidnappar här när jag nu såg att pratade om värmen...

hmmm kan det "varmrökta" bli för kallt?
Inte över 60 grader men inte under? visst blir det "för" kallt så blir det kallrökt men vad är den undre gränsen?

Jag tänkte elda i en kamin, slang eller rör till försvarets gamla "matskåp" en kollega som har ett som var ombyggt till rök men som eldstade hade rostat sönder... eller tror ni det blir galet?
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

hermi

« Svar #4 skrivet: 02 okt-08 kl 20:04 »

Inte över 60 grader men inte under? visst blir det "för" kallt så blir det kallrökt men vad är den undre gränsen?

Jag tänkte elda i en kamin, slang eller rör till försvarets gamla "matskåp" en kollega som har ett som var ombyggt till rök men som eldstade hade rostat sönder... eller tror ni det blir galet?

du kan också använda en mindre tunna bredvid som elstad.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 okt-08 kl 22:57 »
Det finns många trådar på ämnet !

Varsågod :

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=29884.0

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=13138.0

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=20600.0

Sök på 'rök' här i köttavdelningen så hittar du massor av trådar som handlar om rökning på ett eller annat sätt.

Lycka till !

Ska bygga en rök så fort jag får tid, förhoppningsvis innan den halva julegrisen kommer hem.  :D Rökskåpet blir av 30mm ekplankor och några meter plåtrör till en gammal kamin. Kallrökning då.

Ska bara samla ihop allt material i en hög så kan jag göra den slutliga 'designen' på apparaten.

hermi

« Svar #6 skrivet: 03 okt-08 kl 09:36 »

har glömt det med värme 60 grader gäller fisk :)

LillaMor

« Svar #7 skrivet: 10 okt-08 kl 17:15 »
Detta med rökning och konstruktion har jag letat efter!
Tack!

Dolvis

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 13 okt-08 kl 13:56 »
I helgen började vi också bygga en rök!

Vi funderade på att köpa en, men efter en del funderande kom vi på att allt material fanns på gården förutom lite ny cement. Min pappa (också boendes på gården) blev nämligen eld och lågor (ingen rök utan eld ju) över idén och donerade den gamla reservhydroforen som rökkärl, det var det som fattades.

Planen är nu att bygga färdigt under veckan på kvällstimmarna efter jobbet, så att vi kan preimiärröka korvarna som vi ska göra på vår korvträff med kompisarna på fredag!

Förta gången vi bygger en rök, första gången vi testar att göra korv och första gången vi röker själva. Blir nog lite svårt att hitta felkällan om korvarna blir misslyckade.....

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 13 okt-08 kl 14:33 »
Korvarna blir säkert inte exakt som ni tänkt er men misslyckade ...knappast.  :)

Ta gärna lite bilder under bygget om du kan så vi andra får se vad/hur ni gör.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 14 okt-08 kl 08:34 »
Bilder toge jag gärna, men jag har inte förstått hur man får in dem  :-[

Och så tror jag resten av bygget kommer att ske i mörkret om vi ska hinna färdigt innan korvarna.....

Dolvis

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 27 okt-08 kl 22:19 »
Nu är röken färdig, och här kommer lite bilder!

Vi hann inte färdigt till korvbonanzan, men provrökte helgen efter och det gick finfint. Korvarna vi gjorde var alla på fårkött; Merguez med massor av vitlök, en korv med salviasmak och rödbetsfärg - det är dem som syns på bilderna - och en chilikorv som är tänkt att bli ölkorv om vi lyckas röka den rätt så småningom. Vi fick ju lägga dem i frysen så länge.

Eldstaden är alltså murad och rökkärlet en gammal hydrofor. Rökröret kapades till drygt 1,5 m, och är anslutet till hydroforen genom inspektionsluckan. För att ha koll på temperaturen använde vi en vanlig stektermometer instucken genom en kork i ett hål som redan fanns. Planen var att sätta dit ett par gamla kaminsluckor på eldstaden, men det var svårt att få dem täta, och det visade sig gå mycket bättre med en gammal långpanna...

Vi är rätt nöjda med projektet hittills!

http://images4.bilddagboken.se/33/_u1/_u7/_u1/_u9/_u7/u171977/64159_1225025324.jpg

http://images4.bilddagboken.se/33/_u1/_u7/_u1/_u9/_u7/u171977/72908_1225025385.jpg

http://images4.bilddagboken.se/41/_u1/_u7/_u1/_u9/_u7/u171977/35857_1225025436.jpg

http://images4.bilddagboken.se/40/_u1/_u7/_u1/_u9/_u7/u171977/92170_1225025502.jpg

http://images4.bilddagboken.se/39/_u1/_u7/_u1/_u9/_u7/u171977/55686_1225025559.jpg

Putte

« Svar #12 skrivet: 13 dec-08 kl 22:44 »
"Vi hann inte färdigt till korvbonanzan, men provrökte helgen efter och det gick finfint. Korvarna vi gjorde var alla på fårkött; Merguez med massor av vitlök, en korv med salviasmak och rödbetsfärg - det är dem som syns på bilderna - och en chilikorv som är tänkt att bli ölkorv om vi lyckas röka den rätt så småningom. Vi fick ju lägga dem i frysen så länge."

Snälla Dolvis. Kan du inte dela med dig av recepten på de korvar du nämnde. Jag har nämnligen ett antal tackor som jag är tvungen att slakta ut och vill gärna göra korv av en del men hittar inte några recept med fårkött. Mestadels gris och nöt men även kyckling har jag hittat. De som du nämner låter supergoda!!!

Tyvärr får jag inte fram bilderna på röken ni byggt  :'(

Moraggarn

• -
« Svar #13 skrivet: 13 dec-08 kl 23:39 »

Kallröker man ska man ICKE!! gå över 30grader.Bäst är 25-28 grader

Dolvis

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 14 dec-08 kl 13:55 »
Putte:

Chilikorven och salviakorven var improviserade efter att ha läst in mig på ett stort antal recept här på alternativ-forumet. Vi körde på drygt  hälften fårkött - knappt hälften (köpt) svinspäck, och sedan improviserade kompisen Olle fram salviakryddningen utifrån tanken barnvänlig styrka, och komisen Jenny improviserade fram chilikryddnigen utifrån tanken ölkorv.... Vi färgade korven genom att koka en rödbeta så den nästan mosade sig själv, och blanda denna puré med kryddblandningen. Svårt att ge dig exakta recept alltså!

Merguez-korven var från ett recept i någon tråd här på forumet, men nu hittar jag den inte igen när jag söker på Merguez. Ska se om jag har kvar en pappersversion. När jag googlade kom flera recept fram, men det stämde inte riktigt med det jag hade. Ungefärligt var i alla fall att köttet blandades med olivolja i stället för späck och att det var mycket kryddor i, bla koriander och väldigt mkt vitlök. Som jag minns receptetvar det 10 delar kött och en del vitlök (har tyvärr glömt hur stor andel olivolja) men vi tog två hela vitlökar till ca 2 kg kött.

« Senast ändrad: 14 dec-08 kl 14:03 av Dolvis »

Dolvis

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 14 dec-08 kl 14:01 »
Nu hittade jag receptet i en korvtråd! Det står ju lammkött, men med den kryddningen är det inga problem med får, jag lovar!

leifhh skrev:
-------------------------------------------------------------------------------
Inte för att frågan var ställd till mig, men i går skrev jag faktiskt in mitt recept på Merguez i min lilla receptdatabas. Håll till godo:

Merguez
Ingredienser:
10 delar Lammkött, gärna ganska fet (bog, bringa, slaksida eller vad man nu har tillgängligt)
1 del vitlök
Mynta
Koriander
Spirkummin
Sambal ölek
Svartpeppar
Salt
1 del Olivolja
1 del Vatten
Lammfjälster

Tillagning:
Skär köttet i bitar. Blanda samtliga ingredienser (utom fjälster) och kör det genom en grovt ställd köttkvarn. Arbeta blandningen ordentligt. Montera ett korvhorn på köttkvarnen och trä på ett fjälster. Stoppa sedan korvarna löst. Gör dem ungefär en dm långa. Jag brukar knyta en knut på själva skinnet men det går bra att knyta med ett ofärgat bommulssnöre också. Stek eller grilla korvarna.
« Senast ändrad: 14 dec-08 kl 14:05 av Dolvis »

Dela detta:

* Inloggade just nu

853 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser