Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elva frågor om getter  (läst 3054 gånger)

ojniemin

Elva frågor om getter
« skrivet: 30 aug-08 kl 23:51 »
Hej på er alla!

Jag har med intresse läst detta forum under de senaste veckorna och har lärt mig en massa om getter. Jag har dock några funderingar som jag inte lyckats hitta några svar på ännu så jag hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig lite. Jag funderar starkt på att skaffa två getter till nästa sommar och nu gäller det att planera hage etc. Anledningen till att jag vill ha getter är flera. För det första så verkar de vara riktigt duktiga på att röja sly. För det andra är det roligt för barnen att ha några djur runt huset, för att nämna två skäl.

Nu till mina funderingar.

1. Det talas mycket om betesbyte för att slippa parasiter. Hur ofta måste man byta hage?

2. Jag funderar på att sätta upp ett fårnät/rovdjursnät med några eltrådar. Hur ska skyltningen för eltrådarna se ut? Fäster man eltrådarna på trästolparna?

3. Som sagt har vi flera småbarn i huset. Hur ont gör elstötarna för en människa? Pojkarna kommer tvivelsutan att testa stängslet. Det gjorde man själv som liten men jag vet inte vad det var för spänning på tråden.

4. Hur lång tråd kan man koppla till ett aggregat?

5. Hur gör ni när ni reser bort (både på sommaren och vintern)? Klarar sig getterna ensamma ett par dagar om någon möjligen kommer och tittar till. Det verkar ju som att hö kan man ge obegränsat och vatten likaså om man ser till att vattnet inte fryser.

6. Det har inte varit lite roande att läsa om getter som smiter  ;D Finns det någon ras som är mindre benägen att smita? Jag vet nämligen att frun inte kommer att uppskatta om hennes rosor är borta en vacker morgon. Jag kommer att satsa på stängslet...

7. Jag har inte tänkt att mjölka getterna till att börja med men jag kan tänka mig att börja med det framöver. Hur gör man då när man åker bort en vecka? Visst kan man be någon att titta till getterna men att be någon att mjölka medan man själv ligger på kanarieöarna...

8. Vi bor vid en sjö så tanken är att låta stängset gå ända till stranden och låta getterna dricka ur sjön. Några synpunkter?

9. Gillar getterna att bada? Jag tänker mest på om de kommer att smita iväg sjövägen...?

10. Vi har bra tillgång till vass. Går det att använda till någonting i detta sammanhang? Javisst, man kan göra vasstak på regnskyddet men till någonting annat?

11. Så här har jag tänkt det.
-Jag kommer att ha två hagar för ombyte.
-Jag kommer att har ett regn/vindskydd som det kommer att använda efter eget tycke. Tanken är att mina getter ska vara ute och inte ha någon vinterbonad bostad.
-Jag kommer att se till att det finns hö och vatten tillgängligt.
Några synpunkter?

ojniemin

ojniemin

SV: Elva frågor om getter
« Svar #1 skrivet: 04 sep-08 kl 08:39 »
Finns det ingen som kan svara på någon av frågorna...? Man behöver inte svara på allt  :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 04 sep-08 kl 08:57 »
Hej på er alla!

Jag har med intresse läst detta forum under de senaste veckorna och har lärt mig en massa om getter. Jag har dock några funderingar som jag inte lyckats hitta några svar på ännu så jag hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig lite. Jag funderar starkt på att skaffa två getter till nästa sommar och nu gäller det att planera hage etc. Anledningen till att jag vill ha getter är flera. För det första så verkar de vara riktigt duktiga på att röja sly. För det andra är det roligt för barnen att ha några djur runt huset, för att nämna två skäl.

Nu till mina funderingar.

1. Det talas mycket om betesbyte för att slippa parasiter. Hur ofta måste man byta hage? Man måste inte byta men man rekomenderar att byta varje år för att minska parasittrycket.

2. Jag funderar på att sätta upp ett fårnät/rovdjursnät med några eltrådar. Hur ska skyltningen för eltrådarna se ut? Fäster man eltrådarna på trästolparna? Det finns skyltar att köpa på Harald Nyborg, LGprodukter mfl. Tråden fäster man i isolatorer som sitter i stolpen, med fördel på en distans så att getterna inte kan fastna i nätet och samtidigt få ström i sig.

3. Som sagt har vi flera småbarn i huset. Hur ont gör elstötarna för en människa? Pojkarna kommer tvivelsutan att testa stängslet. Det gjorde man själv som liten men jag vet inte vad det var för spänning på tråden. Det beror på hur kraftigt aggregat du har. Ett tjuraggregat på över 6-7 joule kan få dig svimfärdig. Ett hästaggregat gör ont men är för svagt för getter. Man ska alltid överdriva antalet joule till getter för att förhindra rymningar. Lär dina barn att ge fanken i tråden istället. De dör inte av en smäll men det gör otroligt ont. Vår 2 och 4 åring har fattat utan att känna efter så då kan dina också.

4. Hur lång tråd kan man koppla till ett aggregat? Det står i aggregatets beskrivning.

5. Hur gör ni när ni reser bort (både på sommaren och vintern)? Klarar sig getterna ensamma ett par dagar om någon möjligen kommer och tittar till. Det verkar ju som att hö kan man ge obegränsat och vatten likaså om man ser till att vattnet inte fryser. Nej de klarar sig inte ensamma några dagar. Du är enligt lag skyldig att ha tillsyn över djuren 1 gång om dagen minst. Någon måste titta till dem, ge vatten och mat varje dag om du reser bort.

6. Det har inte varit lite roande att läsa om getter som smiter  ;D Finns det någon ras som är mindre benägen att smita? Jag vet nämligen att frun inte kommer att uppskatta om hennes rosor är borta en vacker morgon. Jag kommer att satsa på stängslet... Tror inte det finns nån specifik ras som är mindre rymningsbenägen. getter rymmer när de har tråkigt helt enkelt.

7. Jag har inte tänkt att mjölka getterna till att börja med men jag kan tänka mig att börja med det framöver. Hur gör man då när man åker bort en vecka? Visst kan man be någon att titta till getterna men att be någon att mjölka medan man själv ligger på kanarieöarna... Du ska nog fundera på om du verkligen ska ha djur. Nej man kan inte lämna en lakterande get ensam i en vecka eller be en oerfaren granne mjölka för att du ska ligga i solen. Skaffar man djur får man helt enkelt omprioritera sitt liv och semester behov  >:(

8. Vi bor vid en sjö så tanken är att låta stängset gå ända till stranden och låta getterna dricka ur sjön. Några synpunkter? Bra lösning.

9. Gillar getterna att bada? Jag tänker mest på om de kommer att smita iväg sjövägen...? Getter HATAR vatten på kroppen

10. Vi har bra tillgång till vass. Går det att använda till någonting i detta sammanhang? Javisst, man kan göra vasstak på regnskyddet men till någonting annat? Getter äter allt som är torrt och stråigt, det blir nog bra godis, även om det sitter på regnskyddets tak.

11. Så här har jag tänkt det.
-Jag kommer att ha två hagar för ombyte. Så bra
-Jag kommer att har ett regn/vindskydd som det kommer att använda efter eget tycke. Tanken är att mina getter ska vara ute och inte ha någon vinterbonad bostad. Även om de går ute året runt måste de ha ett frostfritt ställe att kunna gå in i, som är vindtätt, dragfritt, fuktfritt och ger möjlighet att hålla plusgrader, kan du fixa det i ett regnskydd tror du?
-Jag kommer att se till att det finns hö och vatten tillgängligt. Bra
Några synpunkter? Ja, ta en ordentlig funderare hur mycket av din tid och tålamod du är villig att offra INNAN du tar hem getter.

ojniemin

« Senast ändrad: 04 sep-08 kl 09:00 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 04 sep-08 kl 09:42 »
Varför skulle man vilja åka bort ifrån getterna? Jag har inte haft semester sen.....öh......1991? Minns inte  :-[ :) Men å andra sidan så lever vi ett liv som andra betalar dyra pengar för att få uppleva på sin semester. Den lyxen har vi året runt istället.

Ang. frågorna så var det bara vindskyddet året runt som bekymmrade mig. Dom behöver ett dragfritt hus. Inte nödvändigt vis med plusgrader, men torrt och tätt.

ojniemin

« Svar #4 skrivet: 04 sep-08 kl 11:44 »
Tack sä mycket för svaren! Det är mycket bra att ni påpekat faktumet att man är rätt så bundet om man skaffar getter. Har man både far- och morföräldrar ca 100 mil bort så blir det längre resor ibland. Dock inte till solen :) Snarare till Norrlands kyla eller andra sidan bottenviken.

Det går att ordna att någon kommer och tittar till getterna varje dag när vi är borta men det där med mjölkningen kan vara svårare. Lider getter av att aldrig få killingar? Jag kan ju tex. skaffa två getter och se till att inte släppa någon bock i närheten...

Jag kanske sätter två fårnät på varandra och en eltråd lågt på insidan. Då blir det 180cm högt så förhoppningen är nog ganska god att det stannar enligt vad jag läst på forumet. Dessutom så kommer det att finnas massa roligt i deras hage. Stenmur och nerfallna träd etc.

Vad gäller vindskyddet så har jag faktiskt möjlighet att inreda ett dragfritt utrymme utan större problem. Om jag kan ha plusgrader hela vintern är nog inte lika säkert. Om tanken är att de ska kunna komma och gå som de vill så måste det finnas en dörr som alltid står öppen och då känns det dumt att elda på med värme. Hur gör ni?

Hela sommarhalvåret kommer jag alltså att låta getterna dricka direkt ur sjön, vad bra! Eller är det så att det MÅSTE ha vattnet precis där de har sitt vindskydd? På vintern tänkte jag bära vatten åt dem till vindskyddet som ligger nära huset men på sommaren kan de alltså ta för sig själv.

ojniemin

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #5 skrivet: 04 sep-08 kl 14:45 »
Jag kanske sätter två fårnät på varandra och en eltråd lågt på insidan. Då blir det 180cm högt så förhoppningen är nog ganska god att det stannar enligt vad jag läst på forumet.

Det finns nät i denna höjd så skippa att sätta två ovanpå varandra. Fel uppsatta staket kan vara en fara för både folk och fä (tama och vilda). Om du redan har fårnät uppsatt så sätt isf hellre en eltråd över staketet och en nere som du har tänkt.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

ojniemin

« Svar #6 skrivet: 04 sep-08 kl 15:39 »
Anledningen till att jag planerar att sätta två nät på varandra är att jag har massor med 90 cm fårnät. Det kan väl inte vara någon fara för någon om man najar fast näten i varandra ordentligt? Vad skulle den eventuella faran bestå av?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 04 sep-08 kl 15:58 »
Anledningen till att jag planerar att sätta två nät på varandra är att jag har massor med 90 cm fårnät. Det kan väl inte vara någon fara för någon om man najar fast näten i varandra ordentligt? Vad skulle den eventuella faran bestå av?

Visst, det kan vara att måla fan på väggen! Men OM jag hade börjat från scratch (?) så hade jag hellre valt att komplettera ett fårnät med två eltrådar istället för att sätta två ovanpå varandra. En kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk! Jag har själv staket som jag har lappat genom att naja fast, men förr än man anar så har "najorna" rostat sönder utan att man har sett det. Hemmabygge i all ära ... men många gånger kostar det mer än det smakar! Det är nog inte helt lätt att spänna det översta nätet, men denna fråga bollar jag vidare till er som är vana att sätta staket!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Lena A

« Svar #8 skrivet: 04 sep-08 kl 20:02 »
Jag vill bara säga att man blir bunden när man skaffar sig djur - och med det menar jag inget negativt alls.  :)

Själv har jag två får (tjejer). Vi har inte mycket mark för bete och jag vill bara ha dessa två för tillfället (av olika anledningar). Jag tror inte de lider av att aldrig ha fått några lamm.

Lycka till med dina getter!  :)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #9 skrivet: 07 sep-08 kl 22:55 »
7. Jag har inte tänkt att mjölka getterna till att börja med men jag kan tänka mig att börja med det framöver.
Hur gör man då när man åker bort en vecka? Visst kan man be någon att titta till getterna men att be någon att mjölka medan man själv ligger på kanarieöarna...

visst kan du be någon att mjölka -om du hitar någon som kan...
vi har ochså familj långt bort, men reser aldrig bort samtidigt eftersom vi har mjölkgetter. Det är nästan omöjligt att hitta en avbytare för getter.

Det går att ordna att någon kommer och tittar till getterna varje dag när vi är borta men det där med mjölkningen kan vara svårare.

Lider getter av att aldrig få killingar?  

Nej, det gör dom inte.

Men om dina getter skulle få killingar och du inte ha plats att behålla dom och inte få dom såld: vad gör du då med dom ?
Kan du tänka dig att ha dom slaktad/slakta dom och äta dom ??

Det är ochså något du måste fråga dig innan du planerar killingar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 12 sep-08 kl 07:08 »
Ja, de små raringarna är duktiga på att röja sly och busk, både önskat och oönskat.

Försök få betet så parasitfritt som möjligt från första början genom att avmaska dem just innan Du släpper in dem i hagen.  ("I grindhålet".)  Om det inte går t ex rådjur över marken borde det sedan hålla sig ganska rent.

Lämna aldrig barn och djur utan tillsyn tillsammans.  Barn och djur ska umgås, det är nyttigt och trevligt för båda parter.  Men Man Måste Stå Och Stirra På Dom!

Om barnen verkligen struntar i dina varningar, så tar de inte skada av en vanlig stöt, såvitt de inte har hjärtproblem eller något sådant.  Sen kanske de fattar att de ska lyssna på sina vuxna, vilket kan vara bra exempelvis i trafiken.

Djur ska ha daglig tillsyn av någon som kan se om det är något fel.  Tänk tanken att komma hem från Farfar och Farmor och hitta getterna döda i någon sjukdom som skulle ha varit botbar om den Du bad se efter dem bara hade begripit att han skulle ringa veterinären eller Dig...

Getterna kommer nog att uppskatta om Du har möjlighet att låta en slinga av stängslet gå fram nära huset, så att de kan komma fram och umgås.  Där kan Du också kasta över sådana matrester och trädgårdsrens som duger till foder.

Rymningar:  "Ett gott bete är bästa stängslet".  Getter verkar känsliga för brister.  När de behöver något, går de och hämtar det, sen kommer de hem igen.  Fruktträdsbark är  mycket smakligt.   :o

Om Du har killingar som suger, och modern är av mjölkras torde du få dra ur överbliven mjölk för att skydda juvret under juni, juli och augusti ungefär.  Ett enkelt sätt att använda den är som grund för bakning, pannkakor och keso (filmjölksost).  Att hoppa in och vikariera som mjölkare kräver träning.

Om sjövattnet är drickbart kan de såklart dricka ur sjön.  Bara det finns en bra plats där de inte riskerar att dratta i.

Mina gillade ag, som i dagligt tal kallas vass.  En veterinär trodde att det kunde bero på de mikrober som kommer upp i vassröret i stor mängd.  Skulle vara bra för våmfloran, sa han.

Klimatförändringarna ställer till mera översvämningar, mera torka, mera köldperioder, mera värmeböljor och mera blåst.  Bäst att förbereda för tuffare väder.  Om det är minus tjugo och blåser behöver såväl getter som människor en rejäl bostad.

Lycka till!  Och räkna med att bli fast!  Getter är utomordentligt trevliga djur.

-Som alltid är någon annanstans än Husse och Matte vill...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser