Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inga djur men spinner ändå?  (läst 2970 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
inga djur men spinner ändå?
« skrivet: 30 aug-08 kl 22:17 »
ni som inte har egna djur, vad spinner ni för något?
köper ni in ull? får, alpacka...? vad mer?
vad betalar ni /kg. och var får ni tag på bra ull..??

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

anette i bugared

• -
SV: inga djur men spinner ändå?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-08 kl 16:59 »
Fårull, inköpt dels från bekant härifrån forumet (bra kvalite) dels skickat efter (blandad kvalite ;)). pris mellan 25-50 per kg kronor plus frakt. Svårt att veta hurdan ull man får och jag har tyvärr fått kasta en hel del av ullen jag fått hem via näthandel.

Alpackaull, skickat efter via nätet från Österlen Alpacka. Underbar kvalitet, ljuvliga färger, ger ett härligt garn (jag är störtförälskad!!!). Pris 500 kr/kg plus frakt. Det roliga är att jag fått bilder på djuren som ullen kommer ifrån och att deras namn står på påsarna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #2 skrivet: 21 sep-08 kl 13:42 »
Jag spinner silke från Gudruns Ullbod http://www.gudrunsullbod.com
och ull från ullisverige.se - många olika sorter att välja mellan!

Grelbers-stock

« Svar #3 skrivet: 23 sep-08 kl 07:21 »
Å jag har handlat på postorder ifårn lite olika,

Topsband handlar jag av World of Wool, Wingham Wool Work, Scottish Fibres, samt lokalt producerade fällar av ull ifrån svenska får. Köpte en alpaca fäll på Ebay den pular jag med ibland (fasikens mycket det var i den).

Silke handlar jag också av både Wingham wool work och så World of Wool.

Sedan tycker jag mycket om att handla färgade topsband/battar av fiberartister världen över - kika t ex på www.etsy.com och skriv in 'batt' eller 'roving' i sökrutan.

Göthes

« Svar #4 skrivet: 23 sep-08 kl 09:13 »
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 23 sep-08 kl 15:45 »

koko

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 sep-08 kl 12:25 »
Ull i Sverige, topsband från Panduro vid rea, Åddebo ull och Alternativ, symässor, Österlen Alpacka.
Numera har jag blivit kräsen och köper bara från producenter som är "proffsiga" så ullen är ren och fin. Orkar inte få hem en stor påse med gratisull som är så skitig och dålig att jag måste slänga det mesta...

Grelbers-stock

« Svar #7 skrivet: 24 sep-08 kl 13:11 »
Å topsbanden ifårn Panduro är ju sådär i kvalisort efetrsom det är ämnat till att tova jämfört med vad man kan shoppa ifårn t ex Wingham i England å World of wool mfl.
Himla skillnad på tovningsull och spinnull :-)

Producenterna MÅSTE bli proffsigare dels ullkvaliteen dels att de når ut till oss som vill ha samt att de LÄR klipparna det här med dubbelklipp!
Jag har ju köpt en del fällar ifårn England ifårn prisbelönta ullproducenter och - det är en HIMLA skillnad där - så gott som INGA dubbelklipp alls utan en fäll är verkeligen 'value for money'...... surt för vissa av di svenske - men är faktiskt sant.

Soshila

• Småland
« Svar #8 skrivet: 24 sep-08 kl 13:21 »
Är ullen från Ull i Sverige kardad?

Göthes

« Svar #9 skrivet: 24 sep-08 kl 17:13 »
Ull i Sverige, topsband från Panduro vid rea, Åddebo ull och Alternativ, symässor, Österlen Alpacka.
Numera har jag blivit kräsen och köper bara från producenter som är "proffsiga" så ullen är ren och fin. Orkar inte få hem en stor påse med gratisull som är så skitig och dålig att jag måste slänga det mesta...

jo, det där känner jag igen. eller också måste man sitta och karda fem hundra gånger (ok, tio gånger, men är tillräckligt för att man ska få tupp-jukk)

jag börjar nästan tro/tänker att det är tusan bättre att köpa från någon som är bra och så man får dels ull som är bra att spinna, men också så att man får ull som man inte behöver slita ut sig på.

Agnetha

koko

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 sep-08 kl 01:04 »
Göthes: Ja-a precis.
Soshila; nä, den e inte kardad.
Och topsband, skulle man kunna beskriva det som (merino-)ull som är kardad och ev. färgad och utdragen/utkammad till ett långt band. Egentligen kan man bara dela det till "remsor" och sticka direkt med, och ha det så där jättetjockt på stora stickor.

Är Panduros topsband ämnat för tovning?? Eller "var" de har ju slutat med merinoull numera...

Grelbers-stock

« Svar #11 skrivet: 25 sep-08 kl 07:02 »
Jag har ju handlat en del merinotopsband ifårn olika producenter och ja Panduros är ju tänkt till tovning så det är inte nån dunderkvalisorts merino i den. Lägger man på en peng så kan man få kanonfin merino som är någe helt annat å får Panduros verka som någe bottenskrap.

De har itne merino i affären längre men ska visst finnas å beställa. Det var ju australisk merino de hade :-(  själv ser jag till å handla ifårn andra ställen så jag kan få annan än australisk om jag nu måste ha merino - det är inte min favvoullsort direkt.

Däremot vill jag verkeligen slå ett slag för Manu factus - Aja Bergstrand här på Västkusten. Lokalt producerad ull, jättefina fällar OCH man kan handla färdigkardad om man vill då Aja äger ett kardverk. Jag har handlat fällar av henne - kanonfina - säg till att man skall spinna så väljer hon ut bra grejer åt en :-)

Soshila

• Småland
« Svar #12 skrivet: 25 sep-08 kl 17:43 »
Däremot vill jag verkeligen slå ett slag för Manu factus - Aja Bergstrand här på Västkusten. Lokalt producerad ull, jättefina fällar OCH man kan handla färdigkardad om man vill då Aja äger ett kardverk. Jag har handlat fällar av henne - kanonfina - säg till att man skall spinna så väljer hon ut bra grejer åt en :-)

Var hittar man henne?

Och så måste jag fråga... en fäll, är det alltså ett skinn med all ull kvar på eller?  :-[

Grelbers-stock

« Svar #13 skrivet: 29 sep-08 kl 08:39 »
Hallonm

En fäll när man spinner är den avklippta ullen sammanhängande (nåja) i ett helt sjok.

Manu Factus Tel. 0735 - 74 30 14
Allmags Brygga 434
47292 STILLINGSÖN

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 3 användare
ärt, mrnic, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser