Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla havtorn?  (läst 47133 gånger)

Jan lindgren

SV: odla havtorn?
« Svar #80 skrivet: 12 mar-09 kl 17:53 »
Hej!
Det finns inte någon som kan svara på vilken sort som är bäst. Det varierar på vad du vill ha och odlingsplats. Köp så många sorter du kan hitta och välj sedan den sort som du gillar bäst. Det blir massor med rotskott som du kan sätta ut. Det är lätt att hitta olika sorter på nätet. De flesta stora internationella plantskolorna är bra och pålitliga. Jag har använt många. Tänk på att frakten från Finland och England oftast är mycket dyr.
MVH
Jan

Jan lindgren

« Svar #81 skrivet: 27 aug-09 kl 23:22 »
Hej!
Ni som vill så havtorn bör samla frön nu. Välj bär från plantor som har rikligt med bär som smakar gott. Ska du plocka för hand så är det viktigt att välja plantor med stora bär. Har man inte egna plantor så finns det ett antal havtornsodlingar i Sverige där man kan köpa bär eller där de har självplock. Så fröna nu på hösten då fröna måste ha kyla för att gro. Grobarheten anses vara mycket god. En fördel med att så är att man får hanplantor så att man slipper köpa dem.  Bor du i norra Skåne så kan du besöka Denningarums gård och provsmaka några sorter. Där finns även självplock av havtorn.  www.denningarumsgard.nu
MVH
Jan

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #82 skrivet: 28 aug-09 kl 12:15 »
Några tips inför höstsådden?

Jan lindgren

« Svar #83 skrivet: 29 aug-09 kl 20:19 »
Hej!
Lite nyheter!
Balsgård har valt ut två nya kloner för lansering. Svenne och Lotta. Lotta är ett havtorn som inte är fullt så surt som andra sorter. Busken växer inte heller lika våldsamt på höjden som exempelvis Mary. Bären går ganska bra att plocka för hand. Skörden är skaplig. Många av våra besökare har uppskattat bären mycket vid provsmakningar. Jag tycker att Balsgård har gjort ett bra val.
 Problemet är att det  inte är bestämt när Svenne och Lotta ska finnas på marknaden. När ett beslut väl tagits så tar det tid att föröka upp plantorna men sorten är värd att vänta på.
MVH
Jan

Mian

• Mians blogg
« Svar #84 skrivet: 30 aug-09 kl 10:23 »
Jag har varit och plockat havtorn på en odling och har blivit störtförälskad och skulle vilja testa några buskar i vår torpträdgård.
Finns det någon här på forumet som har plantor eller sticklingar att sälja så får ni väldigt gärna höra av er.

Norrland

• Ångermanland
« Svar #85 skrivet: 02 nov-09 kl 10:34 »
Nu ska jag berätta för er att jag håller på med ett litet experiment. J
Jag tog hem 5 havtornsplantor från en öde ö in havet  ;), 4 honor o 1 hane. De planterades i strandsand här framför huset (zon 5/6) och det blir intressant att se om de överlever vintern o hur det går för de nästa år....

Spännande...  :D

lumpus

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 02 nov-09 kl 12:51 »
jag satte havtorn för nån månad sen,,sorten heter romeo och julia.

Dräng

• -
« Svar #87 skrivet: 18 dec-09 kl 14:05 »
Har det hänt något mer på Havtornsfronten Jan?

morris matte

« Svar #88 skrivet: 19 dec-09 kl 15:01 »
Havtorn är en tålig växt. Den behöver ingen gödning eftersom den är som ärter och bönor = fixar själv kvävet. Däremot behöver den aska ganska mycket. Alternativt dolomitkalk. Jag har kört med aska några år. Funkar bra.
I Finland växer havtorn långt uppe vid Bottenviken. Likadant i Sverige. Jag har för mig att den finns vild ända uppe vid Umeå.
Havtorn är en utpräglad 'allt sol på mig'-växt. Den tål INGEN skugga. I skugga för den en tynande tillvaro och fruktsättningen blir märkbart lidande.

marcela

• "Världen kommer att bli en blomstrande trädgård"
    • Dalarna
« Svar #89 skrivet: 05 maj-10 kl 14:27 »

För att skörda havtors bären kan man lägga grenarna i frysen tills bären är riktigt hårda och sen plocka de : )
Marcela

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #90 skrivet: 05 maj-10 kl 18:27 »
Planterade 1+2 plantor i höstas, men de förbaskade sorkarna har ätit upp två av dem. Har bara en honplanta kvar så det blir till att köpa till en hanplanta.

åsnan

• Gotland
« Svar #91 skrivet: 06 maj-10 kl 15:35 »
jag har en ide för radhusträdgården. då det inte  finns mycket plats för buskar som brer ut sig så har jag satt en hon och en hanplanta i en murarbalja, som jag har borrat dränneringshål i botten på. hanplantan har jag klippt tillbaka så att den är 1/3 så stor som honan. det har fungerat riktigt bra ;D.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
Nordanvind

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser