Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det är upprörande det här med kaninslakt!  (läst 4967 gånger)

Tjotten

• Gäst
Det är upprörande det här med kaninslakt!
« skrivet: 04 aug-05 kl 18:57 »
Citat från: hanzzon skrivet 24 Jul, -05, 19:18
hur slaktar man kaniner ?

Fick frågan under mitt tidigare inlägg "Idag är jag lättretlig, grrr!"
Men tyckte att det inte hörde rigtigt till den diskutionen utan en ny.

Detta är en sak som verkligen rör upp mig och min ilska! (inte bara lättretlig alltså) Att folk utan någon kännedom om slakt ska ha så mycket åsikter om det. Det finns endel som annser sig veta hur man ska slakta kaniner som tydligen aldrig har gjort det eller varit med under en slakt, djurskyddsmyndigheten talar jag om och alla dessa som kämpar för djurens rätt utan att veta hur det går till att slakta. (Såg förresten på en sådan sida att de diskuterat slakt av kanin utifrån fakta från vad som stått på Kaninprodusentersförenings hemsida om hur det går till men det var tydligen ingen som varit med om det för de visste tydligen inget om vad klubbning är eller innebär utan tyckte nog bara att det lät hemskare än att använda slaktmask (en del tror det är en skyddsmask man trär över huvudet på kaninen så de inte ska se vad som händer  :o ) De visste alltså inte vad som beskrevs bakom orden som de hängde upp sig på.)

Fakta: Idag är det enda tillåtna sättet att slakta kanin på i Sverige med slaktmask och ej tillåtet att klubba. I Norge är det tvärt om och dom vet vad dom talar om för de har tydligen varit med om slakt av kanin.

Slaktmask är en fjäderuppdriven pistol kan man säga där man skjuter in en metall stav i hjärnan på djuret så det bedövas obs! ej dör man måste sedan sticka djuret och tömma på blod för att djuret ska dö som med slaktklubba.
De som annser att detta är rätt metod har säkert lika liten hjärna som en kanin, den är alltså inte stor bara som en puttekula. Träffar man ej rätt skadas kaninen och skriker och sprattlar och det är djurplågeri. Man måste hålla kaninen heltstilla med en hand och skjuta mellan ögonen. Hur tror ni att en kanin reagerar som får en sådan skjutannordning satt mellan ögonen??? Jo den backar och svänger med huvudet och hur lätt är det då att träffa puttekulan??? Bara detta moment stressar upp kaninen. Skulle man missa (som är mycket stor risk 3/4 tror jag att jag har hört någonstans) går det absolut inte att göra om prosseduren med en skrikande och sprattlande kanin utan då är det bara att klubba den ändå eller dänga den mot en sten.

Med slaktklubba håller man kaninen med en hand över öronen och ryggen och slår till med slaktklubban rakt uppifrån bakom ögonen. Kaninen ser inte vad som komma skall och sitter helt still. Kaninen är då bedövad(medvetslös) och man sticker den och tappar på blod. Ett ganska odramatiskt sätt. Och det är inte svårt att träffa rätt.

Jag ska inte tala om hur jag slaktar men jag vill i alla fall säga att jag skulle aldrig slakta om jag kännde och visste att mina kaninen led när de skall sluta sina dagar. Hela grejen med att "föda upp eget kött" är just att veta att de har haft det bra in i det sista och att de inte lidit och inte blivit stressade i slaktningsögonblicket. Jag är faktiskt mycket blödig av mig och tål inte att djur far illa.

Så var det med det!

Obs! Jag är ordblind och det blir lätt många stav och syftningsfel så ha överseende med det, tack!

Charlotte

• -
Re:Det är upprörande det här med kaninslakt!
« Svar #1 skrivet: 04 aug-05 kl 19:17 »
 Men är det inte så här:
De tillåtna sätten att avliva kanin på är:
*"Avlivningsmedel" (kommer inte på vad det heter) får bara användas av veterinär och dessutom skulle i alla fall inte jag vilja äta en sån kanin, så det går bort för oss självförsörjare med en gång...
* Bedövning och därefter avblodning.
Tillåtna bedövningsmetoder är:slag, bultpistol, el, och kulvapen. (Enligt Djurskyddsmyndighetens hemsida).
 Men kanske det är så att klubbningen bara är tillåten för husbehovsslakt?? Jag tror jag har hört det någonstans...
 Jag har erfarenhet av att använda bultpistol(slaktmask), helt utan missar och stressade kaniner. Det fungerar precis så som Tjotten beskriver klubbningen.  Man måste naturligtvis veta vad man sysslar med, men det gäller ju Benhårt vilken metod man än använder...
 Jag har också läst sådan "antislakt" propaganda som kan reta gallfebern på en >:(
                    Mvh
                 Charlotte
« Senast ändrad: 04 aug-05 kl 19:53 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tjotten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 aug-05 kl 21:02 »
Ja slag /klubbning är enbart tillåtet vid hemslakt. Vill man slakta på godtjänt slakteri för kanin och har utbildning på det så är det enbart slaktmask och kulvapen (nämde inte det sists för det är inget alternativ om man gör det i en slaktlokal)  som gäller (jag vill kunna sälja lite). Avlivningsmedel är som du själv skrev inget att tala om, är till för avlivning men ej kaniner jag ska äta i alla fall. Namnet bultpistol låter bättre då det mer talar om vad det är, i kaninväden är det det andra namnet jag hört användas men är det frågan om andra djur så är det bultpistol jag hört (kan det finnas någon skillnad eller är det exat samma sak?).

Jag skulle gärna vilja komma och se/lära mig använda slaktmask hos dig (om du inte bor allt för långt bort). Jag har bara sett de negativa sidorna med slaktmask och det är verkligen upprörande, (dessutom är det bra om jag slipper vara så upprörd ;)).

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 29 mar-06 kl 17:12 »
Jag skulle också gärna vilja komma och se/lära mig hur man gör med mask??!...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 29 mar-06 kl 19:30 »
Hej!

Slaktmetoder. Godkända är ju den som räknats upp ovan. Klubbning är tillåten för "enstaka djur för ägarens eget bruk", ungefär så är det formulerat, och har varit i många år. Av någon anledning ser myndigheterna det som tillåtet om man är ovan att klubba någon gång då och då. DETTA KAN JAG INTE FÖRSTÅ! Kan man klubba får man inte!? Politiker och djurrättare i ett nötskal. För oss som slaktar "inte för eget bruk" så får man inte använda den metod som är humanast. Jah vill även tillägga att elektrisk bedövning är tillåten i Sverige för oss, men den metoden faller på grund av att en sådan anläggning inte betalar sig på de volymer vi slaktar i Sverige.

Edgar

Kristian

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 mar-06 kl 13:56 »
Dersom man er usikker på slaktemetode skal man uansett ikke gjøre dette selv. Selv bruker jeg rifle med cal.22 hulspiss mot hode, og har avlivet 200+ dyr på denne måten uten ett eneste "uhell". Men som med alle andre metoder krever dette at man kan håndtere våpenet og metoden 100%. Gjør man ikke det så skal man få noen andre til å gjøre jobben!

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 apr-06 kl 12:17 »
I helgen slaktade jag en kull slaktmogna kaninungar. Just nu hänger de till sig i smedjan/slaktboden. I dag när min dotter (snart 2 år) var ute i trädgården med sin mor sade hon (med anledning av lunch):

"Inte ha bacon, se döda kaniner"

Ännu så länge tycker hon att det är lika spännande med slaktade som levande djur. Vi får väl se hur länge det får förbli så.....

Till middag blir det nog.... hmmm.... Kanin?

Tjotten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 apr-06 kl 09:23 »
Barn är härliga och ser lätt allt på ett naturligt och enkelt sätt.

Min yngsta son sa när vi just börjat slakta då var han 5 år att han aldrig skulle bli veteran (vegiterian) för då fick han inte äta kött. Idag är han 7 och han sa för någon månadsedan när vi hade haft ganska många som köpt kaniner hos (levande) oss att nu fick det vara slut på säljandet för annars har vi ju inget kvar att äta ;D.

Men det blir ju sådana där konstiga rykten i bland på slolan, jag försöker nu lära barnen vad det heter och skillnaden mellan avlivning och slakt. För när hans fröken hade frågat vad de ätit till middag hade han svarat att mamma slagitihjäl en kanin med en pinne(slaktklubban) och att vi sedan ätit kaninköttbullar så tyckte fröken att det lät lite makabert :o. Och klasskompisarna reagerade på olika vis, jag är både häfftig 8) och skrämmande  :o ;D  Att jag slaktat samma dag som jag tog upp kaninfärs ur frysen och hur jag gör vid slakt det fick inte kompisarna veta.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 06 apr-06 kl 11:37 »
Ja, se ungar...

Min 5 åriga dotter har sagt till kyrkisfröken att "mamma köper kaniner som hon slår ihjäl, så äter vi upp dem". Det låter värre än det är  ;)

3 åringen leker med trolldeg. Han styckar kaniner och lagar soppa   ;D "mamma mamma, här är kött och här är en stjärt" så proppar han ner allt i en kastrull och rör om.
Landsflykting i storstan...

Tjotten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 apr-06 kl 14:41 »
Ja, se ungar...

Min 5 åriga dotter har sagt till kyrkisfröken att "mamma köper kaniner som hon slår ihjäl, så äter vi upp dem". Det låter värre än det är  ;)

3 åringen leker med trolldeg. Han styckar kaniner och lagar soppa   ;D "mamma mamma, här är kött och här är en stjärt" så proppar han ner allt i en kastrull och rör om.

Så härliga ungar är ;D

fjällan

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 07 apr-06 kl 22:42 »
min son (vuxen nu) var också van vid slakt av olika djur, men så hade vi varit till vet och avlivat en gammal hund,jag berättade hur dom gjordemen efter en tid hittade jag ett papper där sonen(8 år)skrev och berättade hur man slaktar en hund. all avlivning var för honom slakt. hans kompis kom upp ur källaren med stora ögon och skrek "mamma det hänger ett mördat rådjur i källaren"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 07 apr-06 kl 23:39 »
"mamma mamma, här är kött och här är en stjärt" så proppar han ner allt i en kastrull och rör om.

Jag skrattar så jag gråter just nu!
« Senast ändrad: 07 apr-06 kl 23:40 av Gruff »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 08 apr-06 kl 14:01 »
hahaha ungar är helt fantastiska, sånna kommentarer från barn är helt enkelt oslagbara  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Helenan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 apr-06 kl 17:04 »
Vem var det som berättade om när hon förklarade för barnen att det var dags att slakta kaninerna och äta upp dem. Kan tänka sig att hon väntade protester. "I så fall vill jag äta Burre för han är min!" sa ett av barnen! ;D

Mina barn har svårt att förstå att det är bättre att äta våra djur som har det bra än att äta de stackars kycklingar vi köper på konsum som inte alls har det bra. Det är bättre att de som har det bra får leva och de som inte har de bra kan man lika gärna äta tycker dom...

kallekanon

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 apr-06 kl 17:11 »
Vem var det som berättade om när hon förklarade för barnen att det var dags att slakta kaninerna och äta upp dem. Kan tänka sig att hon väntade protester. "I så fall vill jag äta Burre för han är min!" sa ett av barnen! ;D

Mina barn har svårt att förstå att det är bättre att äta våra djur som har det bra än att äta de stackars kycklingar vi köper på konsum som inte alls har det bra. Det är bättre att de som har det bra får leva och de som inte har de bra kan man lika gärna äta tycker dom...

kallekanon

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 apr-06 kl 17:13 »
 ;D Man slutar aldrig att förvånas över barns klarsynthet-visst borde det va så man gör-om man nu måste äta djur!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 12 apr-06 kl 22:20 »
kallekalkon

Jag håller fullständigt med, barn har i ung ålder fortfarande ett naturligare sätt att se på döden och dess nödvändighet än vad många vuxna har.

Min son som snart är 12 år och som aldrig har sett eller haft en mamma som slaktat djur tidigare som han sen fått äta, står ibland och kikar på kaninerna därute och undrar lite försynt när det är dags att slakta, eller om det blir kaninstek på söndag, som om det var det mest naturliga i världen.

Med andra ord, kan en 12 åring lära sig det naturliga om slakt och  döden så borde vi vuxna också kunna det..

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser