Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av fasad (plastpanel)  (läst 24272 gånger)

sunshinex

Byte av fasad (plastpanel)
« skrivet: 27 aug-08 kl 15:39 »
Vi vill byta vår fasad i plastpanel mot trä, men blev förskräckta över priset för detta. Enligt byggfirmans offert skulle det hela hamna på närmare 1/2 miljon (!!!!). Huset är på ca 132 kvm (inuti). I priset skulle det ingå tilläggsisolering av en sida (övriga tre är redan tilläggsisolerade, varav två från utsidan och en från insidan), material, arbetskostnad för två snickare i 2 månaders tid, samt förlängning av taket (så att taket går ut en bit över fasaden).

Är det verkligen möjligt att det kan kosta så mycket? Det blir tydligen en del pyssel med att regla, så att det finns något att spika träpanelen i. Huset har tidigare haft träfasad.

Är det för stort jobb för en nybörjare att själv ge sig på?

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Byte av fasad (plastpanel)
« Svar #1 skrivet: 27 aug-08 kl 15:48 »
En halv miljon!!
Hör med fler! herregud vilket överpris!  ;D

Jag räknade på mitt hus i våras och offerten på materialet gick på ungefär 50 000:-, dvs panel, tilläggsisolering, vindpapp, foder, färg (falu röd), spik.. ja rubb och stubb.

Hade sedan en kille som skulle jobba lite vid sidan av skattesystemet för 150:-/timmen i två månader för att fixa det hela..

Även om man tar det "vitt" så har jag svårt att se hur de skulle kunna göra skäl för 450 000:- i arbete.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 aug-08 kl 18:01 »
Är det för stort jobb för en nybörjare att själv ge sig på?

Nej, verkligen inte.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 aug-08 kl 18:14 »
Håller med.. Ta en folder på närmsta byggvaruhus och sätt i gång. Det är ett väldigt okrångligt arbete men jag råder dig till att köpa ett billigt tryckluftsaggregat och en spikpistol för det blir mycket spikande! När vi satte panel på syrrans kåk köpte vi en kompressor för 700:- och en spikpistol för c:a 1200:- på Jula och det gick hur fint som helst!

sunshinex

« Svar #4 skrivet: 27 aug-08 kl 20:40 »
Vi är verkligen så gröna som man någonsin kan bli, vi äger inte ens ett blåställ (*ler*). Kanske man både skulle kunna ha hantverkare + hjälpa till lite själv (eller är det "ju fler kockar...-principen som gäller här?)

Var hittar man pålitliga hantverkare till rimligt pris (vi bor i Göteborgsområdet)? Är det olämpligt att börja redan i höst?

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 27 aug-08 kl 23:07 »
Vi är verkligen så gröna som man någonsin kan bli, vi äger inte ens ett blåställ (*ler*). Kanske man både skulle kunna ha hantverkare + hjälpa till lite själv (eller är det "ju fler kockar...-principen som gäller här?)
Byte av panel och isolering var det första jobb vi gjorde. Vi hade inte heller blåställ innan det, utan var riktiga "stanare". Kör så det ryker!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 aug-08 kl 23:13 »
Om ni letar snickare så se till att ni tar någon med ordentliga referenser! Jag gjorde det inte med de murare jag har tagit in för fasadrenoveringen och det kan jag lova att jag har ångrat både en, två och tre gånger vid det här laget..

Ställ hantverkar-frågan på www.byggahus.se, deras forum är mkt bra och välbesökt!

ingvar2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 aug-08 kl 14:26 »
Och sen är det ju tyvärr så, att om man vill hålla nere kostnaderna på såna här grejer så måste man hålla koll på varenda post och inte bara låta några ta hand om det, då blir man blåst helt enkelt. En halv mille för det jobbet som beskrevs kan inte kallas för nåt annat än just ett försök att blåsa nån som inte vet bättre på pengar.  För är det nåt som är billigt så är det ju trävirke, panel och reglar till den väggytan behöver inte kosta mer än runt 20 000

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 aug-08 kl 17:35 »
Taket skall ju även förlängas. Det blir trotts allt en del jobb, och arbetstid kostar pengar. Skall man göra något vitt i dagens Sverige så får man vara beredd på att det kostar.

sunshinex

« Svar #9 skrivet: 28 aug-08 kl 20:02 »
Men en halv miljon??? Finns det överhuvudtaget någon som har råd med det (husets värde lär ju inte öka med densamme summa)?

« Senast ändrad: 28 aug-08 kl 20:03 av sunshinex »

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 28 aug-08 kl 20:06 »
Om vi renoverade för en halv miljon så skulle värdet på huset vara tvunget att stiga med 160% i och med renoveringen för att det skulle vara värt det. Man får väl virke och övrigt material till ett helt hus för dom pengarna?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 aug-08 kl 20:09 »
Inte en chans att det kommer att kosta en halv miljon i slutändan..

Det finns bara två sorters företag som skulle vilja ha en halv miljon för ett sådant jobb:
1. Ett företag som försöker blåsa er och hoppas på det bästa.
2. Ett företag som inte är intresserad av fler jobb alt. så små jobb.

Ta in offerter från fler företag, kolla som sagt på www.byggahus.se, fråga där om någon kan tipsa om en firma i er trakt.

sunshinex

« Svar #12 skrivet: 28 aug-08 kl 20:25 »
Vi misstänker också att byggfirman egentligen inte vill åta sig jobbet. För dem är det förmodligen ett "småjobb" och om det ska vara värt besväret drar de till med en ockersumma. De säger att de arbetar löpande och inte ger några fasta priser (de gav oss en muntlig offert på vad de uppskattade summan till). Det är vi skeptiska mot eftersom vi har haft både snickare och målare som "dragit ut på tiden" för att få fler arbetstimmar. Det verkar vara ett knep som en del tar till.

För snickaren tog det t.ex en hel arbetsdag att sätta upp en golvlist i köket. Det var visserligen många skrymslen och vrår, men vi såg själva att han ägnade större delen av tiden åt att sopa golvet och flytta sina grejer fram & tillbaka (så att det skulle se ut som om han jobbade).

« Senast ändrad: 28 aug-08 kl 20:27 av sunshinex »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 aug-08 kl 20:35 »
Nej jag avskyr verkligen att behöva anlita hantverkare.. Nu tar jag bara in hantverkare om jag absolut måste, jag låter hellre något vänta och/eller ta lång tid än att jag tar in en hantverkare.

Till ungarnas dagis (ett föräldrakooperativ) tog vi in en rörmokare som skulle dra 5 meter vattenrör från ett handfat och sätta upp två handfat till i andra änden av rummet, när jag fick räkningen ville han ha betalt för 3.5 dags jobb. För 5 meter rör och ikoppling av 2 handfat!! Jag drog rören i vårt badrum på 1 dag, och jag hade aldrig tidigare skruvat upp ett endaste rör förut i mitt liv!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 28 aug-08 kl 22:05 »

Till ungarnas dagis (ett föräldrakooperativ) tog vi in en rörmokare som skulle dra 5 meter vattenrör från ett handfat och sätta upp två handfat till i andra änden av rummet, när jag fick räkningen ville han ha betalt för 3.5 dags jobb. För 5 meter rör och ikoppling av 2 handfat!! Jag drog rören i vårt badrum på 1 dag, och jag hade aldrig tidigare skruvat upp ett endaste rör förut i mitt liv!

Det påminner om när vi på vårt dagis (föräldrakooperativ) skulle få hjälp av kommunen att handikappanpassa entrén eftersom ett av dagisbarnen satt i rullstol. Samtidigt skulle de göra lite extra som kooperativet skulle stå för. När vi fick räkningen var den snordyr typ 27 000 och en av föräldrarna som jobbar som snickare ifrågasatte den. När de räknat på det tidigare skulle det hamna på ca 17 000. När den väl blev specad så skulle vi bl a betala för att de fick köra ett par gånger extra för att de glömt att ta med spik och allt vad det var.  ::) Precis som om vi ville betala deras klantighet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 aug-08 kl 22:16 »
Jo man får nog stå på sig för att bevaka sina intressen.. Jag rev hans räkning och räknade ut en ny med hälften så mycket timmar, jag skrev sedan ett brev och förklarade vad vi gjort och varför, jag skrev även att han naturligtvis var välkommen att specificera hur det kunde bli 3.5 dagar och vi skulle då betala in resterande belopp.. Men han hörde aldrig av sig igen.  :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 28 aug-08 kl 22:17 »
Jo man får nog stå på sig för att bevaka sina intressen.. Jag rev hans räkning och räknade ut en ny med hälften så mycket timmar, jag skrev sedan ett brev och förklarade vad vi gjort och varför, jag skrev även att han naturligtvis var välkommen att specificera hur det kunde bli 3.5 dagar och vi skulle då betala in resterande belopp.. Men han hörde aldrig av sig igen.  :)

Han kanske bara "råkade" räkna lite fel.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sunshinex

« Svar #17 skrivet: 29 aug-08 kl 10:40 »
Ska man anlita hantverkare bör man även anställa någon som kollar att de verkligen jobbar också. Det är tröstande att höra att det inte bara är vi som blir grundlurade. Vi hade ett gäng snickare som satt i fyra timmar (!!!) och väntade på att deras chef skulle dyka upp (tydligen behövde de handledning från honom). Naturligtvis tog de betalt för detta!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 aug-08 kl 11:41 »
Även om man kan bli lite överdebiterad så vill iaf jag alltid få ett fast pris, eller iaf ett max-tak. Är hantverkarna arbetsovilliga så är det ju iaf inget som man behöver lida för ekonomiskt om man tar fast pris..

Karhu

• Ab ovo
    • -
« Svar #19 skrivet: 30 aug-08 kl 20:32 »
I händelse av att jag skulle bli biten av en orm så bär jag alltid en plunta med konjak med mig.....för säkerhets skull har jag även med mig en orm."

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser