Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vanligt lämna äggen?  (läst 903 gånger)

morellen

• Västergötland
vanligt lämna äggen?
« skrivet: 27 aug-08 kl 12:13 »
Har funderat över om det är vanligt att ruvande myskankor kliver av sina egna ägg för att istället bry sig om en annan ankas kull? Just nu har den nyaste struntat i sin ägghög o jagar runt mamman till tio ällingar fast i slutändan verkar inte någon av damerna ha så stor koll på gänget (två o en halv vecka gamla ungefär). Har  tagit in större delen av hennes ägg o lagt i kläckaren i fall att det finns en chans att de kan klara sig.... fast jag vet ju att myskanksägg skall vara luriga att kläcka

arnesson

SV: vanligt lämna äggen?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-08 kl 12:49 »
Har haft samma problem. Nu mera stänger jag bort ankmamma med de nykläkta ällingarna. På så sätt överger inte de andra sina ägg.
Har man och tre barn. Boende i sö halland. Mindre än en mil till småland och skåne. Har hund, katt, myskankor och en massa fiskar.

morellen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 aug-08 kl 17:27 »
Jag var lite sent ute med att dela på dem men till njästa år så skall jag iaf vara beredd.

morellen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 aug-08 kl 10:36 »
Emma är väldigt pigg på att lägga beslag på kajsas ällingar, tror ni att det skulle funka att köpa in några nya o att hon då tog hand om dem istället?

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 3 användare
AndersG, Radar, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser