Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad djurskyddsinspektion?  (läst 8759 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: förhandsgranskning
« Svar #40 skrivet: 02 sep-08 kl 17:13 »
Tjat ? heter det inte diskussion...

Jag har inte skrivit att du ljuger ? läs ordentligt, det är ju naturligtvis hennes uppgifter jag menar när jag skrivar att det låter konstigt.
Jag är inte känd som någon som sprider felaktig information vare sig här eller IRL.

Och det finns väl ingen anledning till att du ska börja bete dig otrevligt (mot en för dig helt okänd person som gör korta inlägg på ett webbforum..?)

Tycker jag.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Kostnad djurskyddsinspektion?
« Svar #41 skrivet: 02 sep-08 kl 17:38 »
Om det var så du menade så ber jag om ursäkt. Men nu har jag skrivit 3-4 ggr vad länsstyrelsen sagt till mig och om detta ska ifågasättas mer så får man ta kontakt med länsstyrelsen för mycket bättre information antar jag inte att någon här på forumet sitter inne med. Om man nu inte kan lita på uppgifterna som man får av länsstyrelsen, som nu ska ha hand om detta, vem ska man då lita på?

Det är inte ett alternativ att slänga in en ansökan om förprövning bara för att vara på den säkra sidan, eftersom att ladugården är över 100 år gammal så kommer den ju garanterat inte att möta de krav som ställs år 2008. Detta innebär ju att om vi gör en förprövning trots att vi inte är tvugna så blir det garanterat en hiskelig massa ytterligare utgifter för att inte tala om arbete och inget utav det är något som jag vill ha mer av just nu.

Förhoppningen är att vi ska kunna vänta med förprövningen tills den planerade ombyggnaden av stallet/ladugården som eventuellt kan börja om 2-3 år.

Charlotte

• -
« Svar #42 skrivet: 02 sep-08 kl 18:24 »
Fast nu förstår jag inte riktigt...
Om inte byggnaderna uppfyller krav för bra djurhållning så att de inte klarar förprövning så kan man ju inte ha djur i dom.
Det är ju detta som förprövningen handlar om. Men det hade väl redan varit en inspektör där och kollat och allt var okej?
Jag förstår hur Grimla menar, man HAR skyldighet att kunna alla lagar och bestämmelser och det är himla konstigt att Länsstyrelserna har olika krav... Om expertisen inte ens vet säkert hur man tolkar lagarna, hur sjutton ska vi vanliga dödliga kunna det?
                                                Mvh
                                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

johe71

« Svar #43 skrivet: 02 sep-08 kl 18:40 »
eftersom att ladugården är över 100 år gammal så kommer den ju garanterat inte att möta de krav som ställs år 2008.

från jordbruksverket
Citera
Även om du inte behöver förpröva byggnationen måste du följa reglerna

så får du inte ha djur där med förprövning så får du inte ha djur där utan förprövning heller....

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 02 sep-08 kl 18:44 »
*suck*

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 02 sep-08 kl 18:51 »
Gör du en förprövning så kollar de allt, efter vad jag har förstått, ventilation, utrymmningsvägar, ljusinsläpp men även saker som bredd på gångar o.s.v. o.s.v.. Jag tror ärligt talat inte att det är många äldre ladugårdar som uppfyller alla krav till punkt och pricka.

Nu har vi ju djuren på lösdrift i en del utav ladugården p.g.a att den är så pass gammal men om vi gör en förprövning så finns ju risken att de tar med alla djurutrymmen och då blir det ju eventuellt problem. Djurskyddsinspektören har varit här och godkännt det hela ja, men det är ju inte han som gör förprövningen, förprövningen är ju av mera teknisk art och linkar väl snarast en bygglovsansökan

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 02 sep-08 kl 19:03 »
Det känns som om diskussionen går runt lite i cirklar, det leder juingen vart att vi sitter och kastar samma argument i ansiktet på varandra i all evighet..  :)

Det jag VET (eller så nära vet det går att komma i denna fråga) är följande:
Vi har 3 hästar, 3 får (planerat för 7), 2 grisar (planerat för 3).
Djurskyddsinpektören hade inget att säga om detta förutom att han bad oss kolla med länsstyrelsen ang. förprövning pga antalet djur.
Länsstyrelsens sakkunnige ansåg att det inte förelåg något behov av förprövning.

Thats is! För min del är saken avklarad nu, iaf fram tills renoveringen om några år.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #47 skrivet: 02 sep-08 kl 19:43 »
Citera
Jag tror ärligt talat inte att det är många äldre ladugårdar som uppfyller alla krav till punkt och pricka.

Nä, men förprövning är just en prövning FÖRE man bygger!!! Dom äldre byggnaderna som redan finns förprövas inte!!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

johe71

« Svar #48 skrivet: 02 sep-08 kl 19:49 »
Dom äldre byggnaderna som redan finns förprövas inte!!!

länstyrelsen:
Citera
Av djurskyddsförordningen framgår när förprövning skall ske. Där står att stall eller anläggning som nybyggs, byggs om, till eller ändras i väsentlig omfattning

jordbruksverket
Citera
Du behöver inte förpröva om det antal djur av nedanstående djurslag som ryms på anläggningen (en eller flera byggnader för djurhållning på samma fastighet) när byggnadsåtgärden är genomförd kommer att understiga följande siffror:
[...borttagen lista med olka djurslag och antal...]

jordbruksverket
Citera
Vid reparation och underhåll av befintlig inredning utan att stallets planlösning ändras behöver du inte förpröva.

men du har helt rätt i att förprövningen ska göras innan man bygger/ändrar något. Men det finns inget undantag för äldra byggnader, så ska du tex bygga 5 eller fler hästboxar i din gamla ladugård så ska du ansöka om förprövning innan du sätter dit en enda bräda i din gamla ladugård

byråkrati när den är som bäst :)
« Senast ändrad: 02 sep-08 kl 19:51 av johe71 »

johe71

« Svar #49 skrivet: 02 sep-08 kl 19:52 »
Länsstyrelsens sakkunnige ansåg att det inte förelåg något behov av förprövning.

och eftersom du pratat med dem så är det ju bara att köra på... och hoppas att denna sakkunnige inte slutar/går i pension och ersätts av någon som inte är lika vettig. För enligt gällande lagstiftning så borde du förpröva, men du har som sagt haft turen att stöta på en vettig byråkrat....

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 02 sep-08 kl 19:57 »
hehe.. Ni ger er inte! Jag kan bara inte förstå varför ni envisas med att det måste vara en utav länsstyrelsens sakkunniga som har fel..

Men men.. Ska vi säga att det hela är avslutat?  ;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #51 skrivet: 02 sep-08 kl 20:28 »
Citera
men du har helt rätt i att förprövningen ska göras innan man bygger/ändrar något. Men det finns inget undantag för äldra byggnader, så ska du tex bygga 5 eller fler hästboxar i din gamla ladugård så ska du ansöka om förprövning innan du sätter dit en enda bräda i din gamla ladugård

Jamen  det är ju det jag menar ..alltså när man använder en gammalbyggnad som den är utan att bygga om... :) Vi ska precis till att förpröva också.
Ska bygga 4 boxar.. Men eftersom vi redan har tre nlösdrifter sen tidigare så förprövar vi... O numera kostar det ju inte ens, så här förprövas det med glada miner dessutom  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #52 skrivet: 02 sep-08 kl 21:29 »
Alltså Mårten jag förstår vad du menar och vad de på länsstyrelsen sa. Men, som Frances var inne på så -behöver- du ju inte förpröva alls om du inte ska bygga om nu. Det är bara när man bygger nytt eller bygger om eller väsentligt ändrar befintliga byggnader som man ska förpröva. Uppfyller man bara reglerna på hur stor yta djuren ska mm så är det ok. Ska du bygga om eller ändra om tre år eller så ska du förpröva då om du då har så många djur så att det behövs.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: förprövning..
« Svar #53 skrivet: 06 sep-08 kl 10:42 »
Så här svarar Jordbruksverket den 5 september 2008:

//Informationen på Jordbruksverkets hemsida stämmer.

Enligt Statens jordbruksverks föreskrifter om förprövning av djurstallar (SJVFS 1995:95
saknummer L35)
framgår av 1 punkten, 3 * att kravet på förprövning enligt 5 * djurskyddsförordningen,
inte gäller om det antal djur som ryms på anläggningen, av det eller de djurslag som berörs av den planerade byggnadsåtgärden, efter denna kommer att understiga ... 20 vuxna får. //

Med det så är det ju helt klart att Mårtens kontakt på Länsstyrelsen har fel och borde läsa på vilka regler som gäller istället för att sprida felaktiga uppgifter.

Så då känns det avslutat  :)

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 06 sep-08 kl 11:04 »
Statens jordbruksverks föreskrifter om förprövning av djurstallar (SJVFS 1995:95 saknummer L35)

För full poäng, berätta varför detta är jättekomiskt. :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 06 sep-08 kl 13:08 »
Så här svarar Jordbruksverket den 5 september 2008:

//Informationen på Jordbruksverkets hemsida stämmer.

Enligt Statens jordbruksverks föreskrifter om förprövning av djurstallar (SJVFS 1995:95
saknummer L35)
framgår av 1 punkten, 3 * att kravet på förprövning enligt 5 * djurskyddsförordningen,
inte gäller om det antal djur som ryms på anläggningen, av det eller de djurslag som berörs av den planerade byggnadsåtgärden, efter denna kommer att understiga ... 20 vuxna får. //

Med det så är det ju helt klart att Mårtens kontakt på Länsstyrelsen har fel och borde läsa på vilka regler som gäller istället för att sprida felaktiga uppgifter.

Så då känns det avslutat  :)

Jag anser nog att du inte riktigt förstått vad jag har sagt eller försöker säga.. Men det är skit samma för jag orkar inte dra hela resonemanget en gång till. Det finns ju ingen planerad byggnadsåtgärd!! Det ska ju inte byggas om alls vid denna tidpunkt!

ingvar2

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 06 sep-08 kl 23:56 »
Nej, nu har jag läst igenom hela tråden en gång till, och konstaterar att det här med förprövning var ju nåt som det bara gled in på..I början var du ju inte ens säker på att det var det saken gällde :) Kärnfrågan är ju egentligen om man behöver göra en förprövning när man kommer till en gård, skaffar lite djur så det egentligen överskrider gränserna, men inte ändrar några lokaler, utan bara sätter in dom i dom befintliga.. Eller hur?...
På den frågan är mitt svar nej, det behöver du inte...MEN..lokalerna ska ju likväl uppfylla dagens regler när det gäller djurskydd, och det kommer ju inspektörerna att kolla..  Det är ju i princip samma sak, för det är ju dessa regler förprövningen syftar till att byggnaden kommer att uppfylla den dag den är färdig..Eftersom vi inte behöver några bygglov, så tycker jag att det är rätt smart egentligen, annars kanske man smäller upp en massa hus som sen inte visar sig uppfylla reglerna, och då får man göra om alltihop, nu har man ju förprövningen att luta sig emot.

Men i ditt fall så blir den ju först aktuell om du väsentligt ändrar dina hus för att senare få in fler djur, och i det fallet så är ju texten i lagen ganska glasklar, och har precis den lydelse som Grimla säger, jag känner henne för övrigt som en som brukar ha bra på fötterna i såna här frågor..

Och om du tänker efter, så är ju saken ganska logisk.. När jag nu bygger en ny lagård med plats för 300 djur..så skulle jag alltså inte behöva förpröva den bara för att jag i dagsläget endast har några få grisar...?? Och nästa år sätter jag in 300 och allt är frid och fröjd...? Nä, damen du pratade med måste ha missförstått dig, eller så har den Länsstyrelsen en egen tolkning av reglerna..
I ditt fall så är ju också saken lätt avhjälpt om du nu skulle vilja det..I huset där du har fåren..du tar reda på vad minimåtten är för får..muliplicerar det med antalet får som du nu har, och sen smäller du upp en skiva genom halva huset..Och vips så ryms plötsligt bara det antal du har nu där ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 07 sep-08 kl 00:05 »
Grundproblemet är att det finns två betydelser av ordet ryms. Den ena är hur många som faktiskt bor där. Den andra är hur många som fysiskt får plats. Betydelsen "så många som maximalt skulle kunna inhysas under iakttagande av övrig lagstiftning och regelverk" finns inte i svenska språket. Därför vore det fint om jordbruksverket ville få till en formulering som är dels entydig, dels språkligt korrekt.

ingvar2

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 07 sep-08 kl 09:43 »
Förvisso...Men då hade dom ju kunnat använda    finns... och eftersom dom inte gjort det, så är ju ryms i betydelsen, får plats, det naturliga

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 07 sep-08 kl 10:05 »
Förvisso...Men då hade dom ju kunnat använda    finns... och eftersom dom inte gjort det, så är ju ryms i betydelsen, får plats, det naturliga

Uppfattningen som förfäktas är att det varken är ryms i betydelsen finns eller ryms i betydelsen får plats som avses. Antalet djur som får plats är mycket större än antalet djur man får ha i ett utrymme.

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 2 användare
Aevitas, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser