Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad djurskyddsinspektion?  (läst 8795 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Kostnad djurskyddsinspektion?
« Svar #20 skrivet: 01 sep-08 kl 14:51 »
OBS! Det är inte antalet djur du har utan antalet djur som får plats som räknas!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 01 sep-08 kl 14:53 »
OBS! Det är inte antalet djur du har utan antalet djur som får plats som räknas!!
Va? Är det?

Det sa hon inget om (hon = kvinnan på länsstrelsen som jag pratade med)...

*suck* då får jag ta en vända till och kolla upp det med då.. Jäkla regler att vara krångliga!  :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 01 sep-08 kl 15:00 »
Jag har fattat det som att det är bara när du bygger om/väsentligt ändrar en byggnads användning eller bygger nytt som förprövning behövs. Vi behövde ingen förprövning till vårt häststall när vi byggde om det och det fortfarande var häststall. Det vi gjorde var att ändra planlösningen för boxar och lösdrift.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Frances

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 01 sep-08 kl 15:02 »
Jag är helt säker på att det är så.. Kolla upp det!

Annars kan man ju bygga ett stall för 100 hästar utan förprövning.. fast man bara har en för tillfället..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 sep-08 kl 15:05 »
Jag har fattat det som att det är bara när du bygger om/väsentligt ändrar en byggnads användning eller bygger nytt som förprövning behövs. Vi behövde ingen förprövning till vårt häststall när vi byggde om det och det fortfarande var häststall. Det vi gjorde var att ändra planlösningen för boxar och lösdrift.
Det var vad jag också trodde men så var det visst inte enligt länsstyrelsen, har man inte tillståndet är man tydligen tvungen att göra en förprövning oavsett detta om man kommer upp i "1-någonting-gränsen" för antalet djur i samma utrymme eller om man kommer upp i någon av de gränsvärdena som fanns på varje djurslag.. Dvs 5 hästar, 20 får o.s.v..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 01 sep-08 kl 15:07 »
Jag är helt säker på att det är så.. Kolla upp det!

Annars kan man ju bygga ett stall för 100 hästar utan förprövning.. fast man bara har en för tillfället..
Jag får inte tag i henne just nu men om jag kommer ihåg rätt av vad hon sa om skälet så hade det med bland annat ventilation och ljudmiljö att göra.. Och då borde ju antalet platser inte spela någon roll utan antalet djur..

Men jag ska kolla upp det mer nogrannt och så återkommer jag med svaret jag får ifrån henne.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 01 sep-08 kl 15:39 »
NU har jag fått alla svar jag behöver.. Tror och hoppas jag!  ;D

Frances du har rätt i att det behövs en förprövning utifrån antalet platser, ex. för hästboxar. Dock behövdes det inte hos oss eftersom att vi har lösdrift, det var därför hon inte nämnde något om detta till mig förra gången. Det borde ju betyda att har man ex. bara får så kan man inte räkna på antalet platser utan enbart antalet djur.

Anledningen till att det inte behövs förprövas för lösdrift (dvs om man inte överstiger antalet djur som anges för de enskilda djurslagen) är ju då ganska naturlig, minimimåttet på plats regleras ju redan av djurskyddslagarna och något max-mått på hur stor yta ett djur får ha var de inte särskilt intresserade av att införa..  :) Jag skriver denna självklarhet utifall det är någon mer än jag som ställer denna lite korkade fråga..  ;D

Det viktiga är då, om jag har förstått det hela rätt, att har man inget tillstånd så bör man iaf kontakta sin länsstyrelse och kolla upp läget om man har fler än 4 boxplatser... Det kostade inget att göra en förprövning men det kostade visst en hel del om man skulle råka ha 5 boxar och en petig kontrollant.. Visst, får man nedslag på förprövningen kanske det blir en del ombyggnadskostnader..

Det de kollade på vid förprövningen var bland annat ventilation, boxutrymme, gångutrymme, takhöjd, utrymmingsvägar m.m. m.m...

Summeringen blir alltså:
* Du behöver förprövning om du har mer än 4 hästar eller mer än 19 får eller mer än 9 vuxna grisar, oavsett vilken byggnad de går i.
* Har du boxplatser så räknas varje hästbox som 1 häst, oavsett om den är tom eller inte.
* Du behöver bara förpröva om du har över "1-någonting-gränsen" djur i samma lokal ELLER enligt punkt 1&2.

Puh..
« Senast ändrad: 01 sep-08 kl 15:42 av _Mårten_ »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 sep-08 kl 16:11 »
Helt rätt så är det.
Får man plats med mer än 19 får ska det förprövas.
..om man har boxar, annars är det antalet djur. 
Jag förstod inte den skillnaden och det kanske är fler som är lika efter som jag..  :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 01 sep-08 kl 17:03 »
Boxar ? vi pratar väl om dom här små ulliga sakerna dvs får?  ;D

Får ska ha tillgång till en ligghall eller motsvarande utrymme om det utrymmet rymmer mer är 19 tackor ska det förprövas oavsett om du bara tänker ha en tacka där.

"Kravet på förprövning gäller inte om antalet vuxna får eller vuxna getter som ryms på anläggningen efter en planerad byggnadsåtgärd är mindre än 20."

Du behöver inte förpröva om det antal djur av nedanstående djurslag som ryms på anläggningen (en eller flera byggnader för djurhållning på samma fastighet) när byggnadsåtgärden är genomförd kommer att understiga följande siffror:
20 vuxna får
« Senast ändrad: 01 sep-08 kl 17:22 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 01 sep-08 kl 17:12 »
För full poäng, beskriv hur regelverket påverkas av att en höna bor hos fåren. :)

johe71

« Svar #30 skrivet: 01 sep-08 kl 17:19 »
om det utrymmet rymmer mer är 19 tackor ska det förprövas oavsett om du bara tänker ha en tacka där.

anledningen till diskussionen är att någon på länsstyrelsen sa till Mårten (idag kl. 15:39:34) att det inte spelar någon roll hur stor lösdriften är om man hästar, för då går de på det verkliga antalet djur i anläggningen som avgör om det behövs eller ej.... (det låter nästan som att mårten har fått prata med en förnuftig byråkrat :) )

angående fåren så ska varje vuxet får ha 0,35 m foderbord/foderhäck (om man använder rak modell) och om man bara bygger ett foderbord som är 0,35m så torde ligghallen få vara hur stor som helst utan att man behöver förpröva den, eftersom om man sätter in mer än en tacka i lokalen så bryter man mot djurskyddsreglerna, alltså rymmer lokalen bara en tacka. :)

men, förprövning är numer gratis och om man följer gällande djurskyddsregler så borde det inte vara något som helst problem att få sin lokal godkänd om man bygger en lokal som rymmer fler djur än gränsen... så det finns ju egentligen inget skäl att inte förpröva sina lokaler om man bygger så stort så det är större än "gränsvärdet", för det kan ju alltid komma någon paragrafryttare (när den förnuftiga byråkraten gått i pension) som försöker ta ut den hutlösa avgiften av dig för att du saknade förprövning

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 01 sep-08 kl 20:23 »
Boxar ? vi pratar väl om dom här små ulliga sakerna dvs får?  ;D
Både ja och nej.. :) Det pratas om båda..

Vad gäller storleken på ligghall/lösdrift så frågade jag en ansvarig dam på länstyrelsen i Linköping explicit angående detta.. jag ringde alltså upp henne och frågade specifikt om detta just pga denna disskusion..  :)

En ligghall får vara hur stor som helst eftersom att de inte vill sätta någon maxgräns på hur stort utrymme ett får/en häst får ha.. Dvs att du kan ha 2 får på100 kvm om du vill. Men har du hästboxar eller båsplatser för kor så är det alltså antalet platser som räknas, dvs om du har 5 boxar men bara 1 häst så räknas det ändå som 5 hästar..

Det blev inte så bra beskrivet denna gång känner jag...  ;D Läs mitt inlägg från 15:39, då hade jag länsstyrelsen i telefonen medans jag skrev, det blev nog bättre beskrivet då..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #32 skrivet: 02 sep-08 kl 10:15 »
En ligghall får vara hur stor som helst eftersom att de inte vill sätta någon maxgräns på hur stort utrymme ett får/en häst får ha.. Dvs att du kan ha 2 får på100 kvm om du vill.

Självklart får man ju ha hur stort som helst till djuren, och ingen har sagt något annat i denna tråd.

Diskussionen gällde ju en helt annan sak eller hur, nämligen NÄR FÖRPRÖVNING behövs.
Och den behövs när utrymmet kommer att rymma fler än 19 tackor oavsett hur många
man har där.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 02 sep-08 kl 10:51 »
Och den behövs när utrymmet kommer att rymma fler än 19 tackor oavsett hur många
man har där.

Nej, inte enligt länsstyrelsen i Östergötland.

I ladugården har vi 3 hästboxar och en ligghall för fåren, ligghallen skulle kunna inhysa c:a 13 får. Och skulle man räkna på hur många får det utrymmet kan rymma så skulle vi behöva förpröva byggnaden eftersom att 3 hästar och 13 får kräver det. Men det behövs alltså inte eftresom att vi bara har 3 får på det utrymmet, dvs storleken på ligghallen spelar ingen roll utan det är mängden får som räknas. Hästboxarna däremot räknas alltid som 1 plats oavsett som det är en häst där i eller inte.
« Senast ändrad: 02 sep-08 kl 10:58 av _Mårten_ »

johe71

« Svar #34 skrivet: 02 sep-08 kl 11:31 »
Nej, inte enligt länsstyrelsen i Östergötland.

jag tycker som sagt att det låter som att du har fått kontakt med en vettig byråkrat....

problemet kan komma om denna vettiga byråkrat slutar (går i pension etc) och ersätts av en stenhård paragrafryttare som inte har något vett mer än vad reglerna exakt säger... risken finns då att man får betala straffavgiften eftersom man inte har förprövat (om man nu inte har fått det skriftligt av den vettiga byråkraten vill säga, för muntliga uppgifter räcker nog inte för en paragrafryttare)

det skulle vara intressant att få veta vilken paragraf/sektion i reglerna som går att tolka som det som länsstyrelsen i Östergötland säger... för när jag har försökt att läsa på så förstår jag det precis som Grimla skriver...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 02 sep-08 kl 12:28 »
Nej jag kan inte tolka det så, inte efter att jag pratat med länsstyrelsen..

Hur ska man kunna räkna på hur många djur som ryms på en yta när det inte finns några mått på hur stor den maximala ytan ska vara som ett djur får ha..? Man kan ju inte räkna med 1.4 kvm för ett får eftersom att det inte är ett rekommenderat utrymme utan ett minimimått, dvs att det är olagligt att ha mindre men inte större yta.. Därför så kan man, enligt länsstyrelsens ansvariga i ö-götland, inta prata om hur många djur som "ryms" i en lösdrift/ligghall. Det är, återigen enligt länsstyrelsen, alltså bara möjligt att prata om "ryms" när det gäller boxplatser eller andra fasta djurplatser såsom bås för ex. kor.

Frances

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 02 sep-08 kl 14:45 »
Citera
I ladugården har vi 3 hästboxar och en ligghall för fåren, ligghallen skulle kunna inhysa c:a 13 får. Och skulle man räkna på hur många får det utrymmet kan rymma så skulle vi behöva förpröva byggnaden eftersom att 3 hästar och 13 får kräver det. Men det behövs alltså inte eftresom att vi bara har 3 får på det utrymmet, dvs storleken på ligghallen spelar ingen roll utan det är mängden får som räknas. Hästboxarna däremot räknas alltid som 1 plats oavsett som det är en häst där i eller inte.

Men även hästar räknas som antalet platser när man bygger lösdrift. Dom struntar precis i om man har en häst på 100 kvm....

Så du menar alltså att du behöver inte förpröva nu.. Men skulle du skaffa fler får till lösdriften du bygger nu så får du förpröva då istället.....??
Men o andra sidan behöver man väl inte förpröva nåt som det redan har bott djur i minst 5 år... ::) Så då slipper man ju smidigt förprövningen..eller...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 02 sep-08 kl 15:21 »
.. njaaa. Jag menar ingenting..  :)
Den regeln ang. 5 år sa hon inget om.. Vår ladugård är över 100 år och vi hade ändå behövt att förpröva den om djurantalet hade överstigit gränserna.

I telefonsamtal 1 till länsstyrelsen så förklarade jag hur vår situation såg ut med djurantal och byggnader. Damen i fråga förklarade då att det inte behövdes någon förprövning.

Efter att du Frances påpekade att det skulle vara antalet platser som man har räknades och inte antalet djur så ringde jag ytterligare ett samtal för att fråga specifikt om detta, denna fråga är ju ganska viktig eftersom att vår ligghall för fåren rymmer ung. 13 får. En utav de som är ansvariga för dessa frågor på länsstyrelsen gav då svaret att det inte var antalet platser i en lösdrift som räknades eftersom att de inte kan räkna platser i en lösdrift, detta pga att det inte finns någon maxstorlek på en yta som ett djur får ha.

Vi bygger alltså ingenting alls utan vi använder enbart befintliga byggnader. Om vi skaffar fler än 7 får eller ytterligare 1 häst eller bestämmer oss för att flytta in grisarna i samma utrymme som hästarna och fåren, ja då behöver vi förpröva, men inte som det ser ut nu.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #38 skrivet: 02 sep-08 kl 16:47 »
Eftersom du säger att damen på Länsstyrelsen i Östergötland svarat dig så (vilket låter väldigt konstigt).
Så ska jag därför berätta en annan sak.

Om denna dam har fel.... så är det inget du kan åberopa om du skulle ställas till svars.
För man är skyldig att känna till de rätta reglerna ÄVEN om någon myndighetsperson givit en felaktiga uppgifter.

Välkommen till lantlivets härliga värld !

Dessutom hör det ju till saken att Länsstyrelsen har det regionala ansvaret för förprövningen och handlägger varje enskilt ärende.
Jordbruksverket är central tillsynsmyndighet då det gäller förprövning av djurstallar.

Och Jordbruksverket säger så här:
Du behöver inte förpröva om det antal djur av nedanstående djurslag som ryms på anläggningen (en eller flera byggnader för djurhållning på samma fastighet) när byggnadsåtgärden är genomförd kommer att understiga följande siffror: 20 vuxna får
« Senast ändrad: 02 sep-08 kl 17:01 av Grimla »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 02 sep-08 kl 17:01 »
Så du menar att jag ljuger, vad skulle jag ha för nytta av det!?  >:(

Jag skiter faktiskt i vilket.. Jag är ärligt talat ganska trött på detta tjat.
Du förstår kanske att jag hellre tror på damen på länsstyrelsen som jobbar med dessa frågor än på dig, en för mig helt okänd person som gör korta inlägg på ett webbforum..?

Du är välkommen att fortsätta debatten med Irja Larsson på länsstyrelsen i Östergötland, telefon 013-16 65 36.

Visst, jag kan ha missförstått henne eller hon mig. Du kan ju ta reda på hur det ligger till om du har lust.

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser