Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad djurskyddsinspektion?  (läst 8794 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Kostnad djurskyddsinspektion?
« skrivet: 26 aug-08 kl 19:13 »
Morsning!
Vi fick idag besök av en djurskyddsinspektör som kollade runt lite på gården ocj jag har nu några frågor runt detta som dök upp efter han hade gått..

Jag fick höra att de efter en inspektion skickar en räkning på runt 850:- för att de kommit ut och kollat.. Är det så?

Jag hade förut hört av en annan småbrukargranne att djurskyddsinspektören här ute kommer iaf 1 gång per år och kollar, ska man då betala 850:- per gång så blir det ju iaf lite kännbart om han nu skulle råka komma 2 ggr på ett år..

Nu är det inte så att jag har något emot att djurskyddsinspektörerna gör sitt jobb utan det är ju bra att de finns, men det kan ju vara bra att veta så att man kan lägga undan ett par tusen till räkningar för detta per år.

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
SV: Kostnad djurskyddsinspektion?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-08 kl 19:38 »
Kommunen har rätt att ta ut självkostnadspris för djurskyddsinspektioner.

Kostnaden kan variera från kommun till kommun.

Tätheten i inspektionerna beror på djurbesättningens storlek, men påverkas också av kommunens målsättning,  vilken kan ligga på en lägre nivå än vad lagstiftaren rekommenderar.

Snart kommer dock ansvaret för djurskyddet att lyftas från kommunen till länsstyrelsen. Inför det skiftet har det varslats om att avgifterna kan komma att försvinna och istället läggas på skattsedeln.

Hur det blir får vi vänta och se...
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 aug-08 kl 19:42 »
Ok, tackar för svar! Då blir det till att lägga undan någon procent av inkomsten på gården för detta ändamål då med tanke på den lokala djurskyddsinspektörens nit..  :)

PS, varför två användarnamn?  :)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 26 aug-08 kl 20:05 »
Jag träffade vår inspektör på en kurs genom Länsstyrelsen i december förra året och då bjöd jag hem henne och hon tog inget betalt den gången.

Hon sa att de skulle återkomma med 2-3års mellanrum och att det kostade ca 1000kr / gång.

Det är som sagt säkert olika på vilken kommun man tillhör, hur ofta och hur mycket det kostar.
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 aug-08 kl 09:17 »
Ok, vi får se när räkningen dimper ned..  :)

En annan sak som jag funderade över är att djurskyddsinspektören sa att man var tvungen att ha något tillstånd om man har över 4 djurenheter.. Vi har ju 4.5 djurenhet och fler lär det bli..

Jag har idag vart inne på SJV:s sida för att skriva ut en ansökan om något sådant tillstånd men jag kan banne mig inte hitta någon regel/paragraf/bestämmelse som passar in på detta.. Är det någon som vet vad det är för tillstånd som han syftade på?

Jag vet tyvärr inte vad djurskyddsinspektören heter.. Är djurskyddsinspektörerna anställda av kommunen? I så fall borde det ju kunna gå att ringa dit och få tag i något nummer, det är ju en ganska liten kommun ändå.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 27 aug-08 kl 09:23 »
Vet inte heller vilket tillstånd hon syftar på.. har du 20får måste du söka förprövning.. kanske finns nåt liknande på nöt oxå..

Men att man räknar ihop enheterna o ska ha tillstånd, för vad ???

Vår inspektör jobbar från Miljö&Hälsa på kommunen..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 aug-08 kl 09:26 »
Jo jag var också inne på "förprövning" ett tag.. Men det var ju helt andra antal än 4 stycken.. Plus att var det inte så att det bara beövdes förprovning vid om-/till- eller nybyggnation av djurstallarna..?

Nej jag får väl ta och ringa kommunen och se om de kan luska ut vem det var som var hos oss..

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #7 skrivet: 27 aug-08 kl 09:30 »
Nej du måste ha förprövning av stallarna även dom befintliga om du har mer än 20får.

Men dom blir ju bara drygt 3 djurenheter ::)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 aug-08 kl 09:44 »
Ok.. Då måste det väl vara en sådan förprövning vi måste göra då. Vi har ju 4.5 djurenhet så det är ju mer än 3..  :)

Vi har ju 3 får, 2 grisar och 3 hästar. Jag antar att det är antalet djurenheter som räknas och inte antalet individer utav ett visst djurslag.. Eller?

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 27 aug-08 kl 09:52 »
Ok.. Då måste det väl vara en sådan förprövning vi måste göra då. Vi har ju 4.5 djurenhet så det är ju mer än 3..  :)

Vi har ju 3 får, 2 grisar och 3 hästar. Jag antar att det är antalet djurenheter som räknas och inte antalet individer utav ett visst djurslag.. Eller?
Tvärtom, djurenheter räknas i varje djurslag för sig. Sedan ser de naturligtvis till helheten också, som att grisen inte bör dela box med hästarna o.s.v. ;), men du kan vara lugn, med det antal djur av vart slag som du/ni har nu så har du inte kommit upp till några tillståndsgränser.

Inspektörerna är anställda eller anlitade av din kommun så du kan ringa dit och be att få bli kopplad eller, om kommunen anlitar en annan kommuns inspektörer, att få tel. nummer och namn. Be då samtidigt att få kopia på besiktningen om du nu inte får det (brukar ta ca 3 veckor innan en sådan besiktningsprotokoll dimper ner i brevlådan.) Hittar du något i protokollet som du tycker verkar felaktigt så skall du överklaga skriftligt. Det kan vara att de skrivit fel på antal djur, storlek på stallar etc., oftast smågrejer, men kolla ändå noga vad där står.
« Senast ändrad: 27 aug-08 kl 09:57 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 aug-08 kl 10:22 »
Ok! Tackar för svar! Då gör vi nog så att vi väntar på protokollet först och ser vad som står där..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 aug-08 kl 10:24 »
Nej du måste ha förprövning av stallarna även dom befintliga om du har mer än 20får.

Retroaktiv förprövning tror jag inte behövs.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 27 aug-08 kl 14:18 »
Retroaktiv förprövning tror jag inte behövs.

Som jag fattat det behövs förprövning bara (förutom nybyggnation) om man bygger om de befintliga byggnaderna för över t ex 20 får. Använder man byggnaden som den är behövs det inte.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 aug-08 kl 14:21 »
Djurskyddsinspektören var inte på plats idag, han dyker upp i morgon igen så då får vi förhoppningsvis svar på frågan om det mystiska tillståndet..  :)

johe71

« Svar #14 skrivet: 27 aug-08 kl 14:28 »
från länsstyrelsens hemsida

Citera
Skyldighet att förpröva har man enligt 5§ djurskydds-förordningen. Av den framgår att stall och andra förvaringsutrymmen samt hägn för hästar, för djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn eller pälsar eller för djur som används i sådan undervisning som inte är djurförsök, inte får uppföras, byggas till eller byggas om utan att stallen, förvaringsutrymmena eller hägnen på förhand har godkänts från djurskydds- och djurhälsosynpunkt.

Detsamma gäller när ett stall, ett annat förvaringsutrymme eller ett häng ändras på ett sätt som är av väsentlig betydelse från djurskydds- eller djurhälsosynpunkt eller när ett stall, ett annat förvaringsutrymme eller ett hägn som förut har använts för annat ändamål tas i anspråk eller inreds för sådan djurhållning eller djuruppfödning.

Vad som sägs om stall, annat förvaringsutrymme och hägn gäller även del av stall, del av annat förvaringsutrymme samt del av hägn.

Undantag från förprövning

Alla byggnadsåtgärder behöver  inte förprövas. Jordbruksverket har medgivit undantag från förprövning om den planerade byggnadsåtgärden berör ett djurslag som det finns ett begränsat antal av på anläggningen.

En anläggning definieras i detta sammanhang som en eller flera byggnader för djurhållning som är belägna på samma fastighet. Förprövning krävs därför inte om antalet djur av berört djurslag efter den planerade byggnadsåtgärden, understiger nedanstående antal:

* 5 hästar
    * 10 vuxna nöt
    * 20 ungnöt
    * 10 vuxna svin
    * 50 slaktsvin
    * 100 tillväxtgrisar
    * 20 vuxna får
    * 20 vuxna getter
    * 500 fjäderfä
    * 3 strutsar

Från och med den 1 januari 2008 är den avgiftsfri. Om någon utför en byggnadsåtgärd utan förprövning utgår emellertid en särskild avgift.

För byggnadsåtgärder som vidtagits utan förprövning, avseende nybyggnad för ett mindre antal djur med användande av beprövad teknik eller mindre om- eller tillbyggnad, är den särskilda avgiften 12 000 kr.

När det gäller byggnadsåtgärder som vidtagits utan förprövning, avseende annan nybyggnad eller för större om- eller tillbyggnad, är den särskilda avgiften 24 000 kr.

och med tanke på att förprövningen är gratis (hänsyn ej tagen till den tid du behöver lägga ner för att fylla i blanketterna) och avgifterna om man blir "påkommen" är hutlösa så finns det väl egentligen ingen anledning att inte ansöka om förprövning om man bygger för mer än de ovan angivna gränsvärdena (som jag fattar det så spelar det inte någon roll hur många djur man faktiskt har, bygger man ett stall där det får plats 6 hästar så ska det förprövas även om du bara har en häst för tillfället)

(i de gamla djurskyddsreglerna så stod följande: Om flera djurslag hålls i samma utrymme i en byggnad avgörs kravet på förprövning genom att för varje djurslag beräkna kvoten mellan det planerade antalet djur som ska finnas på anläggningen och nedan angivet antal djur. Kravet på förprövning gäller inte om summan av de framräknade kvoterna understiger 1,0., dvs man skulle "plussa" ihop alla sina djur, men den regeln verkar inte finnas i de nya reglerna)
« Senast ändrad: 27 aug-08 kl 14:30 av johe71 »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 aug-08 kl 14:31 »
På något vis så känns aldrig sådana texter helt glasklara.. Jag får känslan av att de skrivna utan tanke på att någon ska läsa och tolka texten..  :)

men så mkt har jag förstått av ovanstående att det inte är något som borde beröra oss än på ett tag iaf..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 aug-08 kl 08:34 »
Det var en förprövning som behövdes göras, jag förstod inte riktigt varför men det spelar ju egentligen ingen roll.

ingvar2

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 aug-08 kl 13:39 »
Nej, dom är luriga i sina texter..rätt som det är så ändras nån liten textsnutt så den får en helt annan betydelse..Som detta att man nu inte ska räkna ihop djuren, utan ta varje slag för sig...

Men en förprövning låter mer dramatiskt än det är, jag skickade in på vår nya lagård, den är på 450 m2 och ska rymma 300 grisar..När jag inte hört nåt på några veckor så ringde jag in till länsstyrelsen för att fråga hur det gick, då tog han fram hela ansökan och vi satt i telefon nån timme och gick igenom alltihop..Till slut sa han att; Ja det ser ju bra ut det här :) Då frågade jag om jag vågade börja schakta innan beslutet kom, och det tyckte han inte var några problem..; Bygg på du, som han uttryckte det...
Sen drog beslutet ut så långt på tiden så det hann glida in på 2008, så då ringde ha och sa att det var klart+ att jag ju hade tur, för eftersom dom hade segat så ,så blev den ju nu kostnadsfri... :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 aug-08 kl 14:38 »
Den gamla formuleringen var ju så svårtolkad och tvetydig, så det var väl en välgärning om den nya är bättre.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 01 sep-08 kl 14:48 »
Jag har nu pratat med länsstyrelsen och förklarat vår djursituation och vi kom fram till följande:

Om man inte har mer än 7 får och 3 hästar i samma byggnad så behövs inte förprövningen.. 3 hästar och 7 får i samma byggnad blev genom någon suspekt räkneformel 0.95 "någonting" och så länge man låg under 1 "någonting" så var det grönt utan förprövning. Således är vår besättning, även med den tilltänkta utökningen nästa år, inte tillräcklig stor för att förprövning ska behövas, dvs så länge vi inte har grisarna i samma byggnad.. Nu visade det sig att "samma byggnad" inte är bokstavligt samma byggnad utan "samma utrymme utan avgränsning", dvs att vi kan ha grisarna i svin-delen i ladugården (den är avgränsad med en dörr) utan att komma upp i "1-någonting-gränsen".

Men OAVSÄTT byggnad (dvs alla byggnader på hela gården) som vi väljer att ha djuren i så får det inte överstiga 5 hästar eller 20 får eller 10 vuxna svin, uppnås någon av de gränsvärdena så måste man göra en förprövning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser