Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avdrag för moms  (läst 6740 gånger)

Draken

Avdrag för moms
« skrivet: 25 aug-08 kl 21:20 »
Vet ej var man ska vända sig men prövar här:

Har köpt en gård och startat företag :)

För vad får man dra av moms?

Stängsel?
Bräder och byggmaterial till en hönsgård?
Hundgård?
Verktyg?

Nån som kan svara på detta eller vad som gäller allmänt?
Tacksam!

fbkalle

• Gäst
SV: Avdrag för moms
« Svar #1 skrivet: 25 aug-08 kl 21:59 »
ingår gården i företaget så får du dra moms på allt du räknade upp

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 aug-08 kl 22:17 »
Jag har fått förklarat för mig att man kan dra av momsen på allt som inte ingår i det privata boendet.. I vårt fall innebär det att inköp till bostadshuset inte går att dra av men i princip allt annat förutom ex. privata bilar osv.. Det andra bostadshuset som finns på gården hyrs ut så det räknas in i företaget och därmed kan momsen på alla inköp dit dras av.

Om man ska vara riktigt petig så tycker nog jag att hundgården går på den privata sidan om nu inte hunden används aktivt i jordbruket, men å andra sidan hur sjutton ska skattemyndigheten kunna kolla upp detta..  :)

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 25 aug-08 kl 22:26 »
Här har du en länk till skatteverkets fråge/svarssida om nystartad verksamhet
http://www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/foretag/startaeget/ossfegetmenyrsv.4.18e1b10334ebe8bc80004098.html
Kom även ihåg att du kan kvitta underskott i din nystartade verksamhet mot din vanliga inkomst. Du får alltså inte bara tillbaka momsen utan du får dessutom minska din inkomst med resten av beloppet vilket gör ytterligare ca 1/3 av nettoutgiften tillbaka. Detta gäler under de första 5 åren.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 aug-08 kl 22:34 »
hurra..! Nu känns ju alla investeringskostnader i gården under detta år genast lite mindre tunga..  ;D Detta innebär ju att man kommer kunna få en hel del tillbaka utav skattmasen när skatteåterbäringen kommer. Jag VET att det är en felaktig känsla men det bli lite som julafton när man ska få tillbaka på skatten!

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 25 aug-08 kl 22:38 »
Dessutom kan du gå tillbaka och använda utlägg gjorda 6 månader innan inköpet av gården om du handlat in saker för renovering mm av den innan köpet trädde i kraft.
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

trädman

« Svar #6 skrivet: 25 aug-08 kl 22:47 »
http://www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/foretag/startaeget/ossfegetmenyrsv.4.18e1b10334ebe8bc80004098.html
Kom även ihåg att du kan kvitta underskott i din nystartade verksamhet mot din vanliga inkomst. Du får alltså inte bara tillbaka momsen utan du får dessutom minska din inkomst med resten av beloppet vilket gör ytterligare ca 1/3 av nettoutgiften tillbaka. Detta gäler under de första 5 åren.

Om verksamheten längre fram kommer att gå med vinst kan det vara bättre att spara underskotten till dess, än att dra av dem mot inkomst av tjänst. Att dra av dem mot inkomst av tjänst förbättrar dock likviditeten

trädman

« Svar #7 skrivet: 25 aug-08 kl 22:49 »
Jag har fått förklarat för mig att man kan dra av momsen på allt som inte ingår i det privata boendet.. I vårt fall innebär det att inköp till bostadshuset inte går att dra av men i princip allt annat förutom ex. privata bilar osv.. Det andra bostadshuset som finns på gården hyrs ut så det räknas in i företaget och därmed kan momsen på alla inköp dit dras av.

Om man ska vara riktigt petig så tycker nog jag att hundgården går på den privata sidan om nu inte hunden används aktivt i jordbruket, men å andra sidan hur sjutton ska skattemyndigheten kunna kolla upp detta..  :)

Eftersom bostadshyror inte är momsbelagda så är väl heller inte momsen på material till en sådan avdragsgill. Hade jag alldeles för mig...

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #8 skrivet: 25 aug-08 kl 22:51 »
Tänk bara på att inte överstiga 100 000kr i underskott innan ni drar av mot inkomsten.. man kan inte rulla mer än så..

Så har man säg 130 000kr i underskott kan man dra av 30 000kr och spara resten.. om man tror att underskottet blir större nästa år bör man ju dra av mer.
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 aug-08 kl 22:52 »
Eftersom bostadshyror inte är momsbelagda så är väl heller inte momsen på material till en sådan avdragsgill. Hade jag alldeles för mig...
Jag menade att vi äger det andra huset fast vi hyr ut det, dvs att det genererar en inkomst till företaget och därmed så blir ju byggmaterial (eller övriga varor så som kylskåp mm) till det huset avdragsgilla..

Mangan

« Svar #10 skrivet: 26 aug-08 kl 09:38 »
Jag menade att vi äger det andra huset fast vi hyr ut det, dvs att det genererar en inkomst till företaget och därmed så blir ju byggmaterial (eller övriga varor så som kylskåp mm) till det huset avdragsgilla..

Tar ni moms på uthyrningen? Nej, då får ni inte dra av moms på kylskåpet, hela beloppet inklusive moms blir en kostnad.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 aug-08 kl 10:56 »
Får ta och kolla upp det en gång till. Jag pratade med skattemyndigheten om detta och det var det svar jag fick ifrån dem.

ingvar2

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 aug-08 kl 14:41 »
Ja gör det för det låter märkligt, då skulle ju alla bostadsbolag och fastighetsägare som hyr ut lägenheter aldrig kunna dra av momsen på inköpen som rör material till husen ???

Men där finns ju en rad på momsdeklarationen ( 08 ) där man tar upp inkomster av hyra vid frivillig skattskyldighet..så det skulle ju kunna vara så att man får välja själv om man vill dra momsen separat eller inbakad i kostnaderna...

Mangan

« Svar #13 skrivet: 26 aug-08 kl 15:18 »
Det är riktigt att de inte drar av moms på varor till hyreshus.

Om man hyr ut lokaler till företag tex, så kan man välja att momsregistrera sig och därmed få dra av momsen. Då lägger man också på moms på hyreskostnaden.

Moms är krångligt, och jag är ingen expert. Men så har jag fattat det, skall se om jag hittar något tydlig på SKV:s hemsida.

Edit: Första stycket i denna länk
http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/sarskilt/frivilligskattskyldighetviduthyrningavverksamhetslokal.4.18e1b10334ebe8bc80005741.html
« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 15:20 av Mangan »

Draken

« Svar #14 skrivet: 26 aug-08 kl 20:28 »
Tack för informationen  :D

trädman

« Svar #15 skrivet: 26 aug-08 kl 22:14 »
Tänk bara på att inte överstiga 100 000kr i underskott innan ni drar av mot inkomsten.. man kan inte rulla mer än så..

Så har man säg 130 000kr i underskott kan man dra av 30 000kr och spara resten.. om man tror att underskottet blir större nästa år bör man ju dra av mer.

I näringsverksamhet kan man väl spara underskott betydligt större än 100 000kr och sedan kvitta dem mot framtida vinster. För oss uppgick de samlade underskotten till betydligt större belopp innan det blev svarta siffror...

Däremot kanske möjligheten att göra avdrag mot inkomst av tjänst är begränsade enl ovan. Det har jag ingen erfarenhet av. 

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #16 skrivet: 26 aug-08 kl 22:55 »
Kanske uttryckte mig luddigt.. man kan inte dra av mer än 100 000kr mot inkomst av tjänst.. du kan kvitta mer mot vinst.. ursäkta mig.. :)

Upptäckte detta då jag som delägare i ett handelsbolag som lades ner inte kunde dra av hela mitt insatta kapital (underskottet). ::)

Draken

« Svar #17 skrivet: 01 sep-08 kl 20:32 »

Bra sida, men gäller det även inventarier? De får man ju annars skriva av 30 % per år.
Hur gäller det med stolpar å stängsel, finns väl något med 10 % avskrivning för det?

Draken

« Svar #18 skrivet: 01 sep-08 kl 20:54 »
Många frågor nu..

Halm, hö och spån avdragsgillt?
Bygge av hönshus?

trädman

« Svar #19 skrivet: 02 sep-08 kl 00:16 »
Halm, hö spån eller vad det nu må vara som behövs för djurhållning i näringsverksamhet är avdragsgilla kostnader.

När det gäller avskrivningarna så är det väl i princip sm du skriver. Det du kan dra av mot inkomst av tjänst alternativt spara och kvitta mot framtida vinster är ditt resultat efter avskrivningar. Sparar du underskottet för att kvitta mot framtida överskott spelar inte avskrivníngstakten så stor roll. Skriver du av snabbt får du ett stort ackumelerat underskott. Skriver du av sakta har du ett stort avskrivningsunderlag den dag verksamheten går med vinst

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser