Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrering  (läst 1315 gånger)

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Kastrering
« skrivet: 24 aug-08 kl 13:06 »
På onsdag ska vår bock kastreras. Nu undrar vi ett par saker om skötseln efteråt. Han ska få vara inne dom första dagarna direkt efter kastreringen men hur länge är lämpligt? 3 dagar?
Ska han få ha sin syster med sig så han inte står och "mäar" allt för mycket eller ska han klara sig själv?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Goatgirl 1

• -
SV: Kastrering
« Svar #1 skrivet: 24 aug-08 kl 15:43 »
jag kommer inte ihåg hur länge dom skulle vara inne..men sen om han ska vara med sin syster eller inte beror ju på hur gammal han är..vi delade på våra dels pga att geten hade en liten killing och dels pga att vi inte ville ha fler killingar..sen kan bockarna fortfarande få ungar i säkert en månad efter..

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #2 skrivet: 24 aug-08 kl 20:24 »
jag kommer inte ihåg hur länge dom skulle vara inne..men sen om han ska vara med sin syster eller inte beror ju på hur gammal han är..vi delade på våra dels pga att geten hade en liten killing och dels pga att vi inte ville ha fler killingar..sen kan bockarna fortfarande få ungar i säkert en månad efter..

Han går med sin syster nu, är bara runt 2½ månad.
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 24 aug-08 kl 21:44 »
Han kan mkt. väl vara könsmogen.

Goatgirl 1

• -
« Svar #4 skrivet: 24 aug-08 kl 21:55 »
ja det kan han vara. Men alla blir inte det så tidigt. Vi skaffade en hona och en bock när dom var ca 4 månader..men dom verkade inte vara könsmogna och blev det inte förrän en månad senare tror jag. Om jag inte minns helt fel. Kan ha varit tidigare också.
Men om han inte är det nu så kan han ju bli det snart. Men jag vet inte hur man ska göra, synd att sära på dom också ju så han får vara själv när han är så liten :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser