Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Levande kräftor  (läst 21329 gånger)

Petra_Sillen

• Uppland
Levande kräftor
« skrivet: 22 aug-08 kl 12:56 »
Varför ska man inte ha levande kräftor i vatten????
Hittar bara att det står överallt att dom ska gå torrt, men på vissa sidor att man kan duscha av dom så att dom inte torkar (ska man inte ha dom i vatten då???). Min man fiskade igår och fick 1 kg som vi ska äta ikväll så dom blir ju gående ett tag innan vi kan ta dom. Tre har dött, men dom andra verkar vara "vid gott mod"..

//Petra
Jag är en Värmlänning i Stockholm med barn, man och Fönix höns...

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Levande kräftor
« Svar #1 skrivet: 22 aug-08 kl 12:59 »
Kan du inte syresätta vattnet så ska du ta upp dem ur vattnet direkt, annars kvävs de. Har man en balja eller badkar (utan vatten) med höga kanter som man ställer i skuggan så klarar sig kräftorna utan vatten i dagar, duscha av dem när de blir för torra.

Jag hade 11 kilo kräftor som rymde ut i gräsmattan och vi hittade levande kräftor i gräset iaf 1 vecka efteråt.

Värme och vatten utan syre är bra sätt att ta död på kräftor snabbt, och det vill man ju inte, iaf inte förens de ska kokas..  :)
« Senast ändrad: 22 aug-08 kl 13:01 av _Mårten_ »

Petra_Sillen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 aug-08 kl 13:02 »
Ha ha, då hade du självplockning av kräftor då? Hihi, kul!
Ok, då fattar jag varför, alltid intressant att veta.

TACK!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 aug-08 kl 13:07 »
Japp, lyckades plocka in 7 kilo igen..  ;D

hundarna och katterna tyckte det var väldigt intressant med allt som rörde sig i gräset tills de fick sig några nyp i nosar och tassar..

riktigt så kul med självplockningen blev det dock inte när kräftorna började dö i sina gömställen de hittat, det var en jäkla lukt ett tag..

Petra_Sillen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 22 aug-08 kl 13:13 »
Urk, ja, det luktar ju direkt av skaldjur, några har ju dött och i soptunnan stinker det redan.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #5 skrivet: 22 aug-08 kl 14:00 »
Om ni ska fånga kräftor igen så kan ni ta en gammal tvättmaskinstrumma eller en finmaskig stålbur och lägga kräftorna i och låta dem ligga i vattnet ni har fångat dem i. Där finns det tillräckligt med syre och ni får dem dessutom renare eftersom de inte kan gömma sig i dyn och tarmen rensas eftersom de inte får någon mat dessa dagar.

Det går med fördel att koka kräftor 1-2 dygn innan man ska äta dem och ställa dem kallt! Det är tom bättre än att koka dem samma dag som du ska äta dem då det tar lång tid för dem att svalna.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser