Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dvärgget vs vanlig get  (läst 4121 gånger)

gröten

dvärgget vs vanlig get
« skrivet: 21 aug-08 kl 15:24 »
Hej alla getter!
Är det så att afrikanska dvärggetter är mera "jobbiga" än vanliga getter?
att de mera är framavlade för att vara sällskapsdjur och hänga med människor och leka, än att bara vara "boskap", om man säger?
någon som har åsikter om detta?

Alore

• Gäst
SV: dvärgget vs vanlig get
« Svar #1 skrivet: 21 aug-08 kl 18:19 »
Jag har en dvärgget och en lantrasget, och de är lika jobbiga.  ;D

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #2 skrivet: 21 aug-08 kl 18:42 »
hej. Jag vet inte vad du menar med jobbig ;D
jag har dvärggetter och det e helt underbart...... ;D ;D
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 21 aug-08 kl 18:56 »
Vadå jobbig? Getter är getter!

gröten

« Svar #4 skrivet: 21 aug-08 kl 21:38 »
haha! förlåt om jag förolämpade någon.
så det är ingen direkt skillnad på dem förutom storleken då?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 22 aug-08 kl 01:25 »
Själv tror jag på individer. Det finns säkert hemskt sävliga dvärgar och intensiva lantgetter. Det är väl det där med storleken då och att dvärgarna har en mer utspridd brunst under året.

Goatgirl 1

• -
« Svar #6 skrivet: 22 aug-08 kl 02:34 »
Jag vet inte heller om där finns någon skillnad på dom, jag har 3 st dvärggetter och jag märker bara på dom att dom är helt olika! Det är väldigt kul med getter. Kunde aldrig tro att dom är så olika och tycker olika saker.

Torparmaja

« Svar #7 skrivet: 23 aug-08 kl 07:10 »
Hej alla getter!
Är det så att afrikanska dvärggetter är mera "jobbiga" än vanliga getter?
att de mera är framavlade för att vara sällskapsdjur och hänga med människor och leka, än att bara vara "boskap", om man säger?
någon som har åsikter om detta?

Om du tycker att det är jobbit med djur som är sällskapliga och vill leka och vill hänga med människor då tar du nog bäst får istället för getter.
Dom är mer "boskap".
Getter är sällskapliga, därför har jag dom  :D

jag har en gubbe, Tack.

gröten

« Svar #8 skrivet: 23 aug-08 kl 09:32 »
ok, tack för svar. man får ju gärna för sig att allt som är litet är extra ettrigt. Jag tycker också att getter är roliga,  jag vill ju ha djur med personlighet och som jag kan umgås med men det är bara det att jag vill ha vissa regler hemma som djuren får rätta sig efter. Inte kissa och bajsa i köket och inte äta upp bilen etc.
Det låter i alla trådar som om det absolut inte går att få en get att följa några som helst normer? men jag får väl prova bara helt enkelt.

« Senast ändrad: 23 aug-08 kl 09:47 av gröten »

Torparmaja

« Svar #9 skrivet: 24 aug-08 kl 01:25 »
   Inte kissa och bajsa i köket  och inte äta upp bilen etc.

då ska du nog ha hund eller katt...

om du har dina getter i köket lär dom nog kissa och bajsa där, men jag tror inte att dom äter upp bilen.
Kanske klättrar på den .. ;D

Getter är busiga och påhittiga. Men inte ettriga.
jag har en gubbe, Tack.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 24 aug-08 kl 01:30 »
Vad följer en som har getter i köket för normer själv? ::)

gröten

« Svar #11 skrivet: 24 aug-08 kl 10:10 »
det är faktiskt en av mina egna normer att inte skita i köket men enligt vissa av min sambos får inte getterna ens vara i huset och då gäller det att getterna ska förstå dels att de inte får vara inne, även om hundarna och katten får det, dels att de ska hålla tätt om de går in ändå, så att det inte blir getintoleans hemma.
« Senast ändrad: 24 aug-08 kl 10:13 av gröten »

Torparmaja

« Svar #12 skrivet: 24 aug-08 kl 11:20 »

om dörren skulle stå öppen skulle dom nog gå in,
men man kan ju stänga dörrar...  :-[

eller är du rädd att deras känslor blir sårade om katten och hunden få komma in och dom inte ??
jag har en gubbe, Tack.

Alore

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 aug-08 kl 11:32 »
Mina getter går gärna in i huset om det är öppet. Är de bara inne några minuter kissar och bajsar de inte, men jag skulle tro att om de är inne i en timme så kommer det ett behov och då är köksgolvet ett bra avlastningsställe. Jag är tveksam till att det går att lära dem att låta bli att gå in i huset, om dörren är öppen. Enligt min, mycket blygsamma, geterfarenhet är det relativt lätt att lära getter att göra något, och sjukt svårt att lära dem att INTE göra något. Så att lära dem att hoppa upp på mjölkbordet är lätt, men att lära dem att inte gå in i hönshuset är snudd på omöjligt. Speciellt svårt vekar getter ha för "inten" om det är mat involverat.  ;)

Mina getter vet dock att de egentligen inte får vara i huset. De bara struntar i det. Och ser väldigt skyldiga ut om jag kommer på dem. Men jag tycker att det är lite av charmen, de är lika egensinniga och envisa som jag.  ;D

gröten

« Svar #14 skrivet: 25 aug-08 kl 20:12 »
tack igen för alla svar.
jag ska stängsla och fundera på vad jag ska ha för odjur innanför.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 26 aug-08 kl 05:25 »
Inte sa mycket svarare att fa en get rumsren an en hund.  Samma metod, konsekvens och vaenlighet.  Och sa maste de bajsa oftare.  Vaelj du djur efter vad du vill ha.  Faar aer ocksa trevliga, men mera beroende av att ha artfraender.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Siri-Piri

• -
« Svar #16 skrivet: 28 aug-08 kl 21:27 »
Jag har afrikanska dvärggetter, och har ingen som helst erfarenhet av vanliga getter. Får har jag haft, och de var en helt annan sak än getterna. Getterna är hemskt intelligenta (tja...två av dem iallafall) och har mycket stark egen vilja. Det går att lära dem nästan vad som helst, utom att låta bli saker. De håller sig på gården, och har hittills inte käkat upp nått de skulle låtit bli... Vad jag vet. En vis nyfrälst man sa en gång: "Det är MYCKET svårt att vara religiös när man har getter"  Kan jag hålla med om... Men vill du ha boskap, skaffa får, som sagt.
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Sampa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser