Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockjakt  (läst 2099 gånger)

Moraggarn

• -
Bockjakt
« skrivet: 20 aug-08 kl 08:57 »
Så har man då fått lossa de första skotten vid årets bockjakt och resultatet av dessa? BOM!! ja vissr fan jag bommade.Detta kunde konstateras efter ett kortare eftersök där jag och vovven fick syn på bocken på ganska nära håll .Den gick och betade som om inget hänt,när den fick syn på oss så blev vi rejält utskällda och den stack iväg utan några som helst tecken på träff,ska väl också tilläggas att det under det ca 300m långa eftersöket inte fanns några som helst spår av en träff samt att skottplatsen var ren och fin.Så trots bommen så blev morgonen bra ändå,nu vet jag att allt gått bra och jag slipper grubbla över något.Hur har det gått för er andra jägare på forumet,har det blivit nåt kött i frysen och trofé på väggen?

leifhh

• Gäst
SV: Bockjakt
« Svar #1 skrivet: 20 aug-08 kl 13:47 »
Inget här heller, och då har jag varit ute rätt mycket (morgon och kväll nästan varje dag).... Däremot så har jag haft närkontakt och upplevt saker. I går hade jag 6 rådjur ute på en vall varav en kapital bock. Avståndet var drygt så jag började smyga och åla mig närmare. När jag var inom skotthåll hade det mörknat såpass att jag inte längre var villig att skjuta. Gör nog ett nytt försök i kväll.

För övrigt så hade jag en duvhökshane i rävfällan på morgonen den 16:e, djäklar vad paff jag var. Släppte ut den eftersom jag inte haft duvhöksbesvär sedan förra hösten men när jag gjorde det smet en räv förbi mig på 15 m avstånd... Hann inte få upp studsaren så mickel fick löpa.

Vilken dag som helst blir det en fin bock.

Moraggarn

• -
« Svar #2 skrivet: 21 aug-08 kl 11:29 »
Inget här heller, och då har jag varit ute rätt mycket (morgon och kväll nästan varje dag).... Däremot så har jag haft närkontakt och upplevt saker. I går hade jag 6 rådjur ute på en vall varav en kapital bock. Avståndet var drygt så jag började smyga och åla mig närmare. När jag var inom skotthåll hade det mörknat såpass att jag inte längre var villig att skjuta. Gör nog ett nytt försök i kväll.

För övrigt så hade jag en duvhökshane i rävfällan på morgonen den 16:e, djäklar vad paff jag var. Släppte ut den eftersom jag inte haft duvhöksbesvär sedan förra hösten men när jag gjorde det smet en räv förbi mig på 15 m avstånd... Hann inte få upp studsaren så mickel fick löpa.

Ja du ibland händer det mycket när man jagar som man inte hade förväntat sig.Får säkerligen chansen snart igen på den jag bommade på.Den är skaplig,den har gått på marken i fler år nu.Har en till inom samma område som jag sett nästan varje gång jag varit ute,fast då på fel sida gränsen,när jag inte jagat däremot har jag sett den på rätt ställe, den är större och håller medalj skulle jag tro.Den ska få gå kvar ett år till och göra nytta då den inte är så gammal,en sådan bock på marken är guld värd för rådjuren.Risken att den blir skjuten är obefintlig då ingen på grannmarken jagar rådjur.Lycka till med jakten och hoppas du klämmer den snart

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 aug-08 kl 21:35 »

På den nionde dagen blev det så.

Moraggarn

• -
« Svar #4 skrivet: 27 aug-08 kl 14:47 »
På den nionde dagen blev det så.
Då får man gratulera! alltid skönt att spräcka nollan. Den vanliga frågan:Var den grann?

leifhh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 aug-08 kl 22:28 »
Då får man gratulera! alltid skönt att spräcka nollan. Den vanliga frågan:Var den grann?

Friska vilda djur är oftast granna, men stor var han inte. Det var en mindre bock, för många var det bra att han sköts men det är en annan historia som vi kan ta någon annan gång.

Moraggarn

• -
« Svar #6 skrivet: 14 sep-08 kl 17:20 »
Idag fick säsongens första bock bita i gräset. En skapligt fin 6 taggare.Vad som kändes riktigt bra var att när jag kollade närmare på den så hade den endast 3!! framtänder kvar,det var allt som fanns och dom var dessutom så lösa att jag nästan kunde dra ut dom med fingrarna.Undrar hur det gått för honom om det blir en ordentlig vinter.

Moraggarn

• -
« Svar #7 skrivet: 23 okt-08 kl 09:05 »
Detta hör väl inte direkt till "bockjakten" men lyckades fälla en bock till fast denna gång för hunden.Har faktiskt bara skjutit 2 rådjur i år och båda har varit bockar,varav den ena ska på bedömning,är ett gränsfall men jag får pröva,kan ju bli en bronsmedalj.Inte för att det är så viktigt men det är en kul grej.Oavsett hur stor troffen är så smakar köttet alldeles underbart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 3 användare (1 dolda)
pragmatic, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser