Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oväntat låg nota för städavdrag  (läst 7538 gånger)

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
SV: Oväntat låg nota för städavdrag
« Svar #40 skrivet: 23 aug-08 kl 23:14 »
Vill man inte städa hemma hos andra så gör man det förhoppningsvis inte.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Naturliv

• Södermanland
« Svar #41 skrivet: 24 aug-08 kl 18:14 »
Alla ni som kan tänka er att ha städhjälp har ni tänkt möblera  utifrån städergonomi och välja lättstädade material på era möbler i fortsättningen så att det blir en bra arbetsmiljö för den som ska komma till er och städa?
...
Och att många är skeptiska till att flytta tjänstejobb inom hemmets fyra väggar på grund av att de tittar i backspegeln på hur det var förr är det konstigt?
Du slår huvudet på spiken ... eller vad man nu säger ... håller med dig. Det är lättare för oss som har arbetat i andras hem att förstå de arbetsrelaterade problemen. En som bor i sin bostad anser sig ha rätt att bestämma och det kommer i omedelbar konflikt med anställda i hemmet. Lättare för fönsterputsare, sotare och andra än för städare. Det är sällan vi möblerar i "deras" utrymmen på samma sätt och det anses självklart att man tar ner tavlor etc när det ska tapetseras eller att göra skorstenen tillgänglig med stege och allt. Det är inte alls lika självklart att ta bort möbler som hindrar städning.
Jag tycker precis som du att det inte är ett dugg konstigt att kika i backspegeln, vi ska lära av historien så att vi slipper göra om samma misstag.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

äppelmos på min nos

« Svar #42 skrivet: 24 aug-08 kl 18:56 »
En som bor i sin bostad anser sig ha rätt att bestämma och det kommer i omedelbar konflikt med anställda i hemmet. Lättare för fönsterputsare, sotare och andra än för städare. Det är sällan vi möblerar i "deras" utrymmen på samma sätt och det anses självklart att man tar ner tavlor etc när det ska tapetseras eller att göra skorstenen tillgänglig med stege och allt. Det är inte alls lika självklart att ta bort möbler som hindrar städning.

Skönt med någon som förstår hur jag menar och som kan (och vill) se skillnaden mellan olika tjänster som utförs i hemmet!! Tack, det värmde!
Världen behöver fler rumpnissar!

Jerker Nordlund

« Svar #43 skrivet: 24 aug-08 kl 19:09 »
OK.

Städjobb i hemmet = otacksamt skitjobb där arbetsköparen spelar översittare.

Och...?

Frågan gällde väl om detta otacksamma skitjobb skall ha skattesubventioner eller inte. Och då påstår jag att man i den diskussionen bör titta mer på vilka effekter förslaget får på ekonomin i sin helhet än på hur pass äckligt jobbet är från en skala från 1 - 10. Leder skattesubventionerna till bättre förhållanden för hemstädarena eller inte? Ökar eller minskar svartarbetet? Ökar omfattningen av hemstädandet eller inte? OCh hur påverkas andra typer av tjänster nära privathushållet.

Var pengar kommer ifrån

äppelmos på min nos

« Svar #44 skrivet: 24 aug-08 kl 22:44 »

Frågan gällde väl om detta otacksamma skitjobb skall ha skattesubventioner eller inte. Och då påstår jag att man i den diskussionen bör titta mer på vilka effekter förslaget får på ekonomin i sin helhet än på hur pass äckligt jobbet är från en skala från 1 - 10. Leder skattesubventionerna till bättre förhållanden för hemstädarena eller inte? Ökar eller minskar svartarbetet? Ökar omfattningen av hemstädandet eller inte? OCh hur påverkas andra typer av tjänster nära privathushållet.

Ja, vad tycker du ska man sanktionera "äckliga skitjobb" där folk riskerar att utnyttjas utan möjlighet till insyn utifrån? Skapa jobb som inte är särskilt trevliga som folk måste ta när de har hamnat i ett tillräckligt trängt läge och det inte finns nåt annat. För jag tror faktiskt inte att det är jättemånga som drömmer om att bli hemstädare och att de flesta hellre skulle ta andra jobb om det fanns. Så då är det väl bättra att dela på de "riktiga" jobb som finns så att fler får del av dom och att folk jobbar mindre och hinner städa själva.

Om fler får möjlighet att få vit lön så kanske det är bra men jag tror även att det kommer att leda till att svartjobben i denna bransch ökar. Ju mer acepterat det blir att anlita städhjälp desto fler kommer att göra det och desto fler kommer att tycka att det ändå är för dyrt vitt och istället ta det svart tror jag.
Världen behöver fler rumpnissar!

Jerker Nordlund

« Svar #45 skrivet: 24 aug-08 kl 23:58 »
Det är en illussion att tro att staten kan "skapa" så mycket servicearbeten med hjälp av skattelättnader. Finns behovet av att utföra arbetena så utförs de - finns inte behovet så utförs de inte. Skattetrycket påverkar bara efterfrågan i dessa brancher marginellt. 

Det skattelättnaderna gör är att de arbeten som ändå utförs blir vita. Då ser det ju på pappret ut som att man har "skapat" en massa arbetstillfällen. Den samhälleliga kontrollen över arbetena ökar, vilket kan vara bra och dessutom slipper tidigare svartstädande Svetlana plocka ut socialbidrag bara för att hon måste låtsas som att hon inte har någon inkomst för att slippa sköntaxering. (Namnet Svetlana är valt eftersom min kusin advokaten har en privatstäderska som heter så).

På samma sätt skall man vara lite försiktig med att tro att staten kan påverka folks syn på vad som är ett accepterat arbete eller inte. Folk har sina egna idéer - gudskelov. En sån idé är att om en syssla ger mig inkomster så är den ett acceptabelt arbete.

« Senast ändrad: 25 aug-08 kl 00:15 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Jerker Nordlund

« Svar #46 skrivet: 25 aug-08 kl 00:06 »
är jättemånga som drömmer om att bli hemstädare och att de flesta hellre skulle ta andra jobb om det fanns. Så då är det väl bättra att dela på de "riktiga" jobb som finns så att fler får del av dom och att folk jobbar mindre och hinner städa själva.

Den nuvarande regeringen gör vad den kan för att se till att det inte "delas" på några "riktiga" jobb, bl a genom att försämra reglerna för deltidsakassa. 

Var pengar kommer ifrån

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #47 skrivet: 25 aug-08 kl 00:32 »
Vill man inte se att det är en viss skillnad i att vara regelbundet i någons hem och städa mot att arbeta i en pizzeria, frisersalong eller för all del en tvättinrättning på stan så vill man inte.

Vet du, jag ser faktiskt se fördelar med att städa ett hem jämfört med att arbeta på en pizzeria. Arbetstiderna ex.vis bör vara mycket bättre.

Alla ni som kan tänka er att ha städhjälp har ni tänkt möblera  utifrån städergonomi och välja lättstädade material på era möbler i fortsättningen så att det blir en bra arbetsmiljö för den som ska komma till er och städa? För jag tror att den personen kommer få städa fler än ett privathem om dan.

Det brukar ju inte vara så populärt när hemtjänstpersonal eller personliga assistenter vill ändra på något i brukarnas hem för att få en bättre arbetsmiljö så att de inte sliter ut sig. Hur ställer ni er till att ev. städhjälp skulle ha åsikter om möbleringen i ert hem? Vad tror ni skulle vara lättast att genomföra: förbättringar i arbetsmiljön på en vanlig arbetsplats eller i någons hem?

Jag ser ingen skillnad mellan att städa i hemtjänsten eller att som egen företagare städa i ett privat hem. Jag skulle inte ha några problem med att försöka fixa till det så att det gick så lätt som möjligt att städa om jag använde mig av städtjänst, det gör jag ju även för mig själv när jag städar vårt hem!

Och att lära sina barn att delta i en vanlig vardag med städning, tvätt, matlagning och allt vad som hör till är det fult nu helt plötsligt? Är det bara den tiden man spenderar tillsammans i soffan eller i pulkabacken som är kvalitetstid och allt annat skit? Så om man först får städa och göra fint tillsammans innan man tar fika med levande ljus och myser så är det skit? Jag tycker hela själva begreppet kvalitetstid är konstigt.

Nu drar du alldeles för långtgående slutsatser. Det är inte fult att städa (de som tycker det är antagligen de som är emot skattesubventioner för städning) men städning kan precis som andra hemrelaterade tjänster köpas. Barn behöver både kvantitetstid (där de hänger med föräldern men inte umgås enbart på barnets villkor) och kvalitetstid (där umgänget sker på barnens villkor med förälderns fulla uppmärksamhet). Du lär hinna ha allldeles nog med kvantitetstid med dina barn oavsett om du köper en städtjänst 1 eller 2 ggr per månad.
Mångas vardag ger tyvärr alldeles för lite tid för kvalitetstid och då är det väl toppen att det finns möjlighet att leja bort en del av vardagens vedermödor.

Och att många är skeptiska till att flytta tjänstejobb inom hemmets fyra väggar på grund av att de tittar i backspegeln på hur det var förr är det konstigt? Har verkligen människor ändrat mentalitet så mycket från då? Och om nu alla tjänster är så likvärdiga och städning är så högstatus vad kommer det sig då att de flesta inte har velat betala vit lön för att få det städat innan man började med subventioner? För att vi är så otroligt snälla mot varann allihop och det inte finns en enda som kan tänka sig att utnyttja nån annan eller?

Jag tycker faktiskt att det är konstigt. Gamla tider "pigor" var i det närmaste livegna och hade få möjligheter att förändra sin egen vardag. En egen företagare inom städbranchen kan ju faktiskt tacka nej till jobb man inte gillar, byta branch, lägga ner företaget eller vad man nu vill hitta på. Enligt ditt resonemang skulle hemtjänstpersonal också vara i det närmaste livegna när de städar hos sina brukare (i den mån deras scheman nu möjliggör någon städning..).

Var ser du skillnaden på en städare/städerska i ett städbolag före och efter subventionens införande?

Anledningen till att det inte tidigare betalats ut vita löner (och det förekommer med all säkerhet svartjobb även nu) har antagligen ekonomiska orsaker. Och där är man nog betydligt mer livegen som svartjobbande utan pensionspoäng, sgi och dyl.

Jerker Nordlund

« Svar #48 skrivet: 25 aug-08 kl 00:45 »
Ekonomen Steven D LEvitt har skrivit

Moral är det sätt vi vill att världen skall fungera på - ekonomi är det sätt den gör det

Med det förstår jag att all moral är en form av drömmeri, ett önsketänkande. Alla lever efter sin moral, eller försöker leva efter den, tills den krassa ekonomin kommer och knackar på dörren och vill ha sitt. Då får ofta den mer yviga moralen stryka på foten.

Alla bör få ha sin moral att experimentera med runt vilka arbeten man vill utför eller inte, men det är ofta misslyckat att kleta sin egen moral i ansiktet på andra. Den andre kanske har en lika stark moral som inte ser ut som ens egen.

Nu skall jag gå och städa...

Var pengar kommer ifrån

Skytten

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 25 aug-08 kl 12:27 »
Problemet ligger mycket i skattesystemet, vi beskattar arbete hårt.

Ett nattskift på en processindustri kan betala ganska bra lön, och en maskin kan fås att gå fortare, tillverkningsprocesser kan utvecklas.

För detta samhälle utvecklades vårt skattesystem.

Hur ska vi kunna beskatta  produktionens effektivitet?
Detta var man under industrisamhället noga med att undvika, då det inte skulle gynna effektivitetsåtgärder, med vars hjälp industrisamhället kunde höja lönerna.

Tjänstesektorn kan inte höja sin produktivitet på samma sätt.
En pappersmaskin går tio ggr fortare idag än för några dekader sen.

En taxi kan inte gå i 300 km/tim en läkare kan inte industrialisera sitt arbete, och det är svårt i hela tjänstesektorn.

Detta medför att tjänster blir dyra, och många blir inte anställningsbara pga höga krav.

Felet med det avdrag som finns nu är att det ska vara ett företag, och då etablerar sig sådana och anställer folk till ganska låga löner.

Det hade varit bättre om bidraget gick till den som gjorde arbetet, att man sänkte skatten för tjänster, får man ner momsen kraftigt och även vissa andra skatter så kan vi få en tjänstesektor som ökar utan att det behöver vara alltför dålig lön, och efterfrågan finns hos fler.

Många som skulle kunna sysselsätta sig som enmansföretagare i denna sektor är kanske bidragsberoende idag.

Svartarbetet försvinner nog inte ändå helt, men den som har möjlighet vill nog jobba vitt, bla för att få tillgång till försäkringssystemet.

Att det bara är rika som kan efterfråga mer, är ju helt naturligt, den som har mer inkomst kan helt enkelt konsumera mer, såväl varor som tjänster.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mangan

« Svar #50 skrivet: 25 aug-08 kl 13:35 »
Vill man inte se att det är en viss skillnad i att vara regelbundet i någons hem och städa mot att arbeta i en pizzeria, frisersalong eller för all del en tvättinrättning på stan så ...

... har man rätt.

Jag begriper inte varför vissa är så ivriga att nedvärdera städning?

Är det någon slags offermentalitet ("nej städning det skall jag göra, och ingen skall komma och ta detta tråkiga jobb ifrån mig, ack ve, ack ve").

Ergonomiskt? Tja, har du försökt vara rörmokare någon gång? Eller elektriker? Snacka om att krypa på golvet i knepiga vinklar.

« Senast ändrad: 25 aug-08 kl 13:40 av Mangan »

Long Life

• Vid datorn
« Svar #51 skrivet: 30 aug-08 kl 07:58 »
Lagen var tacksam för alla politiker som torskat på att ha svartavlönat, nu har även Göran Persson hjälp. Jag drar gärna av en piga men vill inte betala för det :-[

För de som redan hade avlönad tjänstepersonal blev detta ytterligare en berikning, förutom ett större belopp på minskad fastighetsskatt.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Mangan

« Svar #52 skrivet: 01 sep-08 kl 09:42 »
Om lagen var bra för de med svart hjälp, så var det många som den var bra för... 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser