Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför finns det inget svenskt kravsocker?  (läst 7464 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Varför finns det inget svenskt kravsocker?
« skrivet: 19 aug-08 kl 20:58 »
Hej,

Jag brukar använda kravsocker hemma och hittills också i min biodling. I år har priset på kravsocker höjts rejält (100% sedan i fjol enligt en distributör som jag pratade med). Det gör ju inte så mycket i hushållet, men bisamhällena skall ju snart ha 200 kilo....

Kravsockret är ju importerat, varför finns det inget svenskt kravsocker? ??? Är det för svårt/dyrt att odla sockerbetor ekologiskt? Är det vettigt att köpa kravsocker från Thailand eller är det bättre att köpa svenskt? Det är ju helt klart billigare att köpa svenskt vanligt socker...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
SV: Varför finns det inget svenskt kravsocker?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-08 kl 11:10 »
Var köper du ditt socker? Letar efter leverantör! Det får allt duga osvenskt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 30 aug-08 kl 14:15 »
I min butik finns det svenskt kravsocker. Fast det säljs i 1 kgs förpackningar och kostar nästan dubbelt så mycket per kg som "vanligt" svenskt socker.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 aug-08 kl 15:45 »
Tror jag och Mille är ute efter förpackningar för företag, grossister.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 30 aug-08 kl 16:35 »
I min butik finns det svenskt kravsocker. Fast det säljs i 1 kgs förpackningar och kostar nästan dubbelt så mycket per kg som "vanligt" svenskt socker.

Det låter intressant, var kommer det ifrån, vilket märke?

I vår affär och på kvarnen (där jag köpte i säck förra året) har de bara importerat (från Danisco).

Lollo, du har pm.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 aug-08 kl 17:10 »
Danisco har väl köpt upp SSA?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 30 aug-08 kl 18:16 »
Ja, de svenska sockerbruken ägs av Danisco. I alla fall de (för det är väl flertal fortfarande?) i Skåne. Så jag skulle tro att det mesta av Daniscos socker i Sverige är svenskt. Det var i alla fall Daniscos socker jag menade. Förr fanns det många sockerbruk i Sverige men, nu tror jag inte det är många kvar. Min mormor jobbade under kampanjen på bruket i Karpalund (nedlagt sen ett antal år). Så när jag var liten fick jag en guidad tur där  i sockerframställning. Jätteroligt!
« Senast ändrad: 30 aug-08 kl 18:18 av javill »

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 30 aug-08 kl 18:23 »
Hej,

Daniscos vanliga socker är svenskt, men kravsockret (i de gröna påsarna) är gjort på sockerrör. Jag hittade inte ursprungsland på förpackningen, men nån som jag pratade med sa att det var ifrån Thailand. Det är inte svenskt i alla fall.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 30 aug-08 kl 19:07 »
Hej,

Daniscos vanliga socker är svenskt, men kravsockret (i de gröna påsarna) är gjort på sockerrör. Jag hittade inte ursprungsland på förpackningen, men nån som jag pratade med sa att det var ifrån Thailand. Det är inte svenskt i alla fall.

Äsch, vad dåligt! Ska inventera sockerhyllan i affären nästa gång och se om det finns något annat kravsocker.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 30 aug-08 kl 19:54 »
Ja du, javill, mitt ex jobbade också på Karpalund under kampanjerna. Det verkar ha varit ett roligt ställe att jobba på, enligt alla historier han berättat därifrån :) Tyvärr var jag aldrig och tittade där, närmast jag kommit var när han var tvungen att köra inom och säga att han blev sen till jobbet för vi var på väg in till BB i Krstd :D
Något jag kommer ihåg han berättade var Karpalund gjorde det renaste sockret, men att de lade ner det eftersom det var så gammalt och slitet. Stämmer det är det synd.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 aug-08 kl 20:25 »
men det som står i min hylla här, inköpt på Willys, är svenskt socker men packat i Danmark. Det är den enda förpackning jag har hittat i affärerna.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 30 aug-08 kl 20:40 »
men det som står i min hylla här, inköpt på Willys, är svenskt socker men packat i Danmark. Det är den enda förpackning jag har hittat i affärerna.

Är det kravmärkt?

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 aug-08 kl 22:35 »
måste kolla... jadå,. det var det. Men det är ju små små paket, om det kan vara ett kilo i varje

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #13 skrivet: 30 aug-08 kl 22:47 »
måste kolla... jadå,. det var det. Men det är ju små små paket, om det kan vara ett kilo i varje

Vilket märke?

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #14 skrivet: 31 aug-08 kl 09:55 »
Blev tvungen att kolla mina krav-sockerpåsar. Från rörsocker. Det har jag inte tänkt på förut. Och här i Lundområdet som man knappt kommer fram på vägarna den här årstiden pga alla traktorer med dubbla släp fullastade med sockerbetor på väg till Arlöv eller Örtofta... Vad trist! Och så naiv man är ibland  :-[

Är det svårt att odla sockerbetor ekologiskt eller är det bara att ingen bonde tycker att det är värt att lägga om?
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

februaribarn

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 aug-08 kl 10:08 »
*kikar i skafferiet*

Jag har en enkilos påse från Dan Sukker, ekologiskt strösocker, kravmärkt på förpackningen står det
Citera
Varufakta, Ekologiskt Strösocker: Strösocker från ekologiskt odlade sockerbetor från Sverige och Damnark.
Det är inhandlat i en liten Coop Nära butik på landet :)

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 31 aug-08 kl 12:19 »
*kikar i skafferiet*

Jag har en enkilos påse från Dan Sukker, ekologiskt strösocker, kravmärkt på förpackningen står det  Det är inhandlat i en liten Coop Nära butik på landet :)

Hmm, det måste jag kolla med vår lilla konsum-affär nästa gång jag är där! Minns du vad du betalade för kilopris?

februaribarn

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 sep-08 kl 21:36 »
Jag såg att de hade ett erbjudande i coop bladet nu i veckan tror jag, då kostade paketet 15:90 eller något i den stilen.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 19 sep-08 kl 08:49 »
Jag vet inte om det är till någon hjälp för er men Biredskapsfabriken i Töreboda http://www.biredskapsfabriken.se/svensk/index.html
Säljer kravsocker i 25 kgs säckar. Jag vet inget om dess ursprung eller pris men det går ju att ringa och kolla. Såg att det inte stog så mycket om det på hemsidan men jag har biodlar-kollegor som köpt kravsocker därifrån.

//Roger

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #19 skrivet: 19 sep-08 kl 11:49 »
Jag har pratat med Töreboda och om jag förstod rätt så är det socker de säljer importerat. Det blir dessutom så dyrt att jag likagärna kan köpa det i enkilos-paket i affären.. ::)

Jag har faktiskt gjort ett avsteg från mitt ekologiska tänk och invintrat på vanligt svenskt socker i år. Det fanns helt enkelt inte ekonomi för att lägga nästan det dubbla i invintringskostnader när de pengarna inte går att få tillbaka i försäljning.. :-\
« Senast ändrad: 19 sep-08 kl 16:42 av mille »

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 2 användare
Numera, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser