Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fylla igen pannmur (koppar kittel)  (läst 5516 gånger)

GTA

• CorvetteGTA
fylla igen pannmur (koppar kittel)
« skrivet: 19 aug-08 kl 15:17 »
Hej

har en pannmur koppar vatten kittel eller vad det nu heter, det är iallefall en eldstad med en stor kopparbalja inmurad ovanpå som man värmde vatten i förritiden. 

nu är det så att jag skulle vilja elda i den igen fast utan att värma vatten.  kan man fylla igen baljan med tex termospackel & tegelstenar för att lagra värme eller måste man riva ut & bygga ny?

Filip Skräplund

SV: fylla igen pannmur (koppar kittel)
« Svar #1 skrivet: 19 aug-08 kl 15:39 »
Bättre kanske att fylla baljan med sand.
Men sannolikt bränns baljan sönder ganska snabbt, det är gjord för att alltid vara vattenkyld vid eldning.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 aug-08 kl 16:38 »
Är det inte enklast att fylla vatten i baljan och elda, precis som det är tänkt från början? Man måste ju inte använda vattnet.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 19 aug-08 kl 16:46 »
Vatten magasinerar värme bra, gör ett lock till kitteln med påfyllningstratt och expansionsrör för vattenånga.
Då har du en kombinerad värmeackumulator/varmvattenberedare.

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

bua

« Svar #4 skrivet: 19 aug-08 kl 23:15 »
En fin pannmur kan du få ganska bra betalt för, om du inte väljer alternativet elda med vatten i den. På mina kaminer har jag stora koppakastruller just för att lagra värme. Det vore verkligen synd att förstöra den, vill du ha en kamin så sälj hellre pannmuren. Jag har en gammal kamin du kan få gratis!

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #5 skrivet: 20 aug-08 kl 09:54 »
hmmmm..  ja vatten skulle ju gå men vill inte ha fukt i huset när jag eldar.  lock har jag redan (trä) men man kanske skulle skaffa ett tätare lock & expantionsrör istället då.

skulle man kunna leda runt det röret på övervåningen måntro för att få ut lite värme där?

bua

« Svar #6 skrivet: 20 aug-08 kl 23:11 »
Måste du elda så det "bölkokar" hela tiden? Lite vattenavdunstning är nog mest bra på vinter när det lätt blir torrt inomhus. Vi kokar långkok på spisen utan att tro att det ska bli fuktproblem.
Blir det MASSOR med ånga när du eldar i pannmuren med locket på? Jag tycker inte det blir det i min, även när vattnet kokar lätt så ångar det knappt alls vad jag kan se.

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 20 aug-08 kl 23:32 »
skulle man kunna leda runt det röret på övervåningen måntro för att få ut lite värme där?

Lock med perfekt tätning på grytan, rör från locket upp till övervåningen och ett eller flera radiatorer där, tillbaka till nedre våningen och kanske ytterligare en radiator innan röret går tillbaka genom grytans avtappning.
Det ska finnas ett expansionskärl anslutet på övervåningen, med möjlighet till vattenpåfyllning, och skvallerrör som mynnar på utsidan.
Vips så har du en hemmagjord värmepanna!

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #8 skrivet: 21 aug-08 kl 00:02 »
hmmm... tåls att fundera på.  frugan vill ha en bakugn där istället & jag vill ha en kakelugn. så eldning i pannmuren är bara tänkt en stund.   men sirkulationspump har jag redan så det får bli en funderare..
Tackar.!

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 21 aug-08 kl 01:37 »
En massugn kanske, går att baka i också, gäller bara att hitta mycket och billigt tegel:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=54;action=display;threadid=6621

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=54;action=display;threadid=3781

http://pellets.info/viewtopic.php?t=6592

http://www.naturligt-byggeri.org/default.asp?ID=145&Ct=132

Fast det är nog inget för snabb värme, men det är ju inte bakugnar heller.
« Senast ändrad: 21 aug-08 kl 01:42 av Filip Skräplund »

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #10 skrivet: 27 aug-08 kl 13:01 »
Tackar.

kollade med min mormor & hon ska mura upp en ½ kakelugn där istället.  någon som vill köpa kopparkitteln? har även 3st i järn varav en är tät.

Satyo

• Ekolgisk bonde med bigård och lite av varje
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 21 jun-10 kl 21:04 »
Jag är itreserad av att köpa en pannmur.
Tel: 0651-331 74, 0703-9940334
Satyo

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 4 användare (1 dolda)
Toothpaste, motalamolle, Jägarskägget

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser