Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så något nu?  (läst 3841 gånger)

Alore

• Gäst
Så något nu?
« skrivet: 19 aug-08 kl 14:13 »
Jag (och getterna då...) har skördat det sista från vårt land och jag funderar på om man kan plantera något lite härdigare där nu. Nån kålsort kanske? Morötter? Eller är det alldeles för sent?

Vurre

SV: Så något nu?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-08 kl 22:08 »
För tidigt för morötter, dill och palsternacka, så dem i november. Asiatisk kål är det läge för nu, eller rädisor som kortkultur. I ett bra klimat kan få till sallad om man sår nu och håller getterna borta. Har du ärtfröer över kan du så dem som en kort gröngödsling inför nästa år.
snus? vad är priset på en pris?

Alore

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-08 kl 17:45 »
För tidigt för morötter? Ska de övervintra menar du? Ska kolla upp den asiatiska kålen iaf! Vi bor i zon IV (tror jag? Södra Småland) så sallad kanske skulle kunna funka. Vi ska köpa nytt (och högre!) nät så att getterna håller sig på rätt sida ;) Och hur menar du att ärterna gödslar till nästa år?

Det här var första året jag hade ett riktigt land, så ursäkta mina nybörjarfrågor.  :-[

Vurre

« Svar #3 skrivet: 20 aug-08 kl 18:41 »
Det är inte säkert att du får nån skörd om du sår ärter nu, men du kan använda fröna till gröngösling, dvs att fräsa ner planterna till våren, och samtidigt få nytta av ärtrötternas kvävefixerande förmåga. Men det finns snabba sockerärter... fast i Småland...

Jo, jag går mer och mer över till höstsådd, inte minst för att vi har så torrar vårar och somrar. Morötter sår jag i november-december. Liksom palsternackor. I år ska jag testa det med dill också.

Inga dumma frågor och man lär sig med tiden.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #4 skrivet: 22 aug-08 kl 15:07 »
Så vitlök!

Alore

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 aug-08 kl 20:07 »
Vurre - Men när skördar du då? Ärtfrön ska jag kasta ner några iaf, tack för tipset.

Ior - Ah, smidigt! Samma fråga som till Vurer; när skördas den? :)

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #6 skrivet: 22 aug-08 kl 20:54 »

Ior - Ah, smidigt! Samma fråga som till Vurer; när skördas den? :)

För det första: Jag menar sätt vitlök, inte ! :-[
Mitt i sommaren (början av Juli?) är nog en bra regel att gå efter vad gäller vitlöksskörden.
Har någon andra erfarenheter?

Radar

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 22 aug-08 kl 22:28 »
På tal om vitlök. Vilket djup bör man sätta den? Och hur djupa bör mina odlingslådor vara totalt? Alltså hur djup bör jorden vara?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Vurre

« Svar #8 skrivet: 22 aug-08 kl 22:44 »
När skördar jag vad? Precisera.

Vitlök ska inte i jorden i augusti, alldels för tidigt. Hellre oktober-november. Liksom morötter etc ska de inte komma igång för mycket innan vintern.

Jag sätter vitlök ungefär som jag sätter lök. Jag sticker ner dem i jorden. Hur Radar, som jag tror bor nånstans bortåt polcirkeln till ska göra vet jag inte, i Värre Norrland får man nog vara noga med vilka sorter man använder. Odlingslådor vet jag inte vad det är. Jag bor i zon 1. Vitlök ska ha djup och välgödslad jord men jag får bra skörd ändå.

Radar

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 22 aug-08 kl 23:48 »

Hur Radar, som jag tror bor nånstans bortåt polcirkeln till ska göra vet jag inte, i Värre Norrland får man nog vara noga med vilka sorter man använder. Odlingslådor vet jag inte vad det är.

Nja, polcirkeln är väl att ta i ändå. Några mil norr om Östersund. Zon 7 bör det vara här.
Mina odlingslådor består av en lastpall med kragar, upphöjd någon decimeter från marken. Dessa lådor är då täckt på insidan med byggplast och ett plaströr som sticker upp 4-5 cm i varje hörn. Och så är de då fyllda med jord.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

prince

« Svar #10 skrivet: 10 sep-08 kl 21:01 »
När skördar jag vad? Precisera.

Vitlök ska inte i jorden i augusti, alldels för tidigt. Hellre oktober-november. Liksom morötter etc ska de inte komma igång för mycket innan vintern.

Jag sätter vitlök ungefär som jag sätter lök. Jag sticker ner dem i jorden. Hur Radar, som jag tror bor nånstans bortåt polcirkeln till ska göra vet jag inte, i Värre Norrland får man nog vara noga med vilka sorter man använder. Odlingslådor vet jag inte vad det är. Jag bor i zon 1. Vitlök ska ha djup och välgödslad jord men jag får bra skörd ändå.

Lök??  ursäkta en nybörjares fråga, kan man sätta lök på hösten?  är det då man ska sätta dem, inte på våren/sommaren?
Intressant.. Vad för sort kan man sätta nu??

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 sep-08 kl 12:29 »
Lök?? 

....

Det gällde vitlök, den åker ner i jorden nån gång september-november beroende på var man bor. Jag väntar till slutet på oktober iaf.

Vanlig lök (gul, röd, charlotten osv.) sätter man på våren.

Osis

« Svar #12 skrivet: 13 sep-08 kl 23:05 »
På tal om vitlök. Jag fick syn på en påse sättlök (av vitlök då givetvis) i våras och tänkte att det där ska jag prova. Jag pillade ner dom i jorden samtidigt som gullöken. Ska jag ta upp den i höst eller ska den få övervintra?

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 13 sep-08 kl 23:39 »
Vitlök satt på våren skördas på hösten, vitlök satt på hösten skördas nästa sommar.

Jag har inte provat att sätta på våren så jag vet inte när den är färdig att skörda. Höstsatt vitlök brukar vara färdig i mitten-slutet av juli.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 14 sep-08 kl 09:11 »
Vitlök satt på våren skördas på hösten, vitlök satt på hösten skördas nästa sommar.

Jag har inte provat att sätta på våren så jag vet inte när den är färdig att skörda. Höstsatt vitlök brukar vara färdig i mitten-slutet av juli.

Vitis: De vårsatta blir klara ungefär samtidigt eller lite senare. De blir mindre och får inte alltid full utveckling. Dock är vissa sorter bättre anpassade för vårsättning och blir ungefär lika vid vår- och höstsättning. De jag känner till är mindre i storleken, av softnecktyp.

Osis: Om lökarna blivit för små för att vara värda att skörda så kan de kanske stå kvar på samma plats ett år till, men jag tycker det oftast blir bättre med omplantering på ny plats.

babette

« Svar #15 skrivet: 04 okt-08 kl 01:08 »
Om man sår gullök nu på hösten då?! Blir det ngt till sommaren?

rosita51

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 04 okt-08 kl 07:43 »
Om man låter vitlök stå kvar en sommar till, är risken stor att den delar sig i klyftor och det är inte så kul!

Samma kan hända om man sätter vitlök alltför tidigt på hösten. Jordtemperaturen ska vara 8 grader eller kallare när man sätter dem.
MVH Rosita zon 1

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 04 okt-08 kl 08:30 »
Citera
För tidigt för morötter, dill och palsternacka, så dem i november. Asiatisk kål är det läge för nu, eller rädisor som kortkultur. I ett bra klimat kan få till sallad om man sår nu och håller getterna borta. Har du ärtfröer över kan du så dem som en kort gröngödsling inför nästa år.

Vi bor i zon 3. Är det november som gäller här med för höstsådd?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Vurre

« Svar #18 skrivet: 04 okt-08 kl 10:18 »
Vi bor i zon 3. Är det november som gäller här med för höstsådd?

Låter rimligt. Gör i ordning såbäddarna nu, i november är det nog för blött.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 04 okt-08 kl 10:22 »
Citera
Låter rimligt. Gör i ordning såbäddarna nu, i november är det nog för blött.
Jag har lådor. Två pallkragar höga. De borde väl inte bli så blöta. Detta är första året jag sår i dom. Vi gav upp försöket med land pga ogräs :)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser