Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig nu!  (läst 1846 gånger)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Hjälp mig nu!
« skrivet: 17 aug-08 kl 22:25 »
Nu börjar det närma sig att jag ska hämta mina första får. Jag är riktigt nervös! Håller på att laga hagen för fullt... Det blir 10-12 st texel/Dorset och troligtvis även en bagge att börja med. Vad ska jag nu tänka på? Jag ska rapportera flytten har jag förstått till JBV. Men hur e det med Elit och fårkontrollen? Är det bra? Ett måste? Vad mer måste jag tänka på? Har sett att man ska ha ett "nummer". Vart får man det? Ni har varit snälla mot mig hittills med mina dumma frågor, så snälla, hjälp mig igen....  :-[

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hjälp mig nu!
« Svar #1 skrivet: 17 aug-08 kl 22:45 »
Om du inte har ett SE nummer så är det hög tid att fixa det nu..om det är det du menar med numret.. Ring jordbruksverket.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ranni

« Svar #2 skrivet: 17 aug-08 kl 23:01 »
 :o OK Frances, jag ringer i morgon! Tack! Mera??

Ranni

« Svar #3 skrivet: 17 aug-08 kl 23:12 »
Jag mailade de faktiskt med detsamma...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 17 aug-08 kl 23:28 »
Jag har mina får med i Elitlamm/fårkontrollen. Jag tycker det är bra. Det hjälper till att hålla ordning på avelsarbetet. Produktionsplatsnummer (som det är det du begär av Jordbruksverket är ett måste. Du måste också ha en fårjournal men, det tror jag att de berättar för dig på Jordbruksverket. Tänk på att det är bra om dina nya får är med i MV-programmet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ranni

« Svar #5 skrivet: 20 aug-08 kl 23:21 »
Anmälan ang SE-numret är nu inskickat! :)
Elit och Fårkontrollen(det kanske e samma sak?) - anmäler man sig dit då jag fått fåren, då jag vet vad jag har? Jag tror inte de är inskrivna i fårkontrollen nu. Men de ska vara MV2.

Något mer jag ska tänka på?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 21 aug-08 kl 01:33 »
Beställa Djurjournalen från Jordbruksverket.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 21 aug-08 kl 11:21 »
Elitlamm och fårkontrollen är samma sak.

Ranni

« Svar #8 skrivet: 21 aug-08 kl 15:27 »
Grimla- Tack den är beställd nu! Mkt papper e det.... :-\

Något mer? Hagen e nääästan klar nu! Sen är det bara att fortsätta med nästa hage. De lär inte behöva den i år, men nästa år, och då e det bra om den e klar. Hämtar väl fåren nästa vecka. Så spännande! :)

Ulla Krull

« Svar #9 skrivet: 23 aug-08 kl 15:44 »
Elitlamm och fårkontrollen är samma sak.

Nej, det är inte samma sak!

Elitlamm kan man använda utan att vara med i Fårkontrollen.
Elitlamm är ett program som används till att ha djuren registrerade och följa upp produktionsresultat som t ex hur lammen växer, vilka tackor som föder upp sina lamm på ett bra sätt, fertilitet, baggarnas resultat i form av tillväxt på lammen, ålder vid slakt och för hela besättningen kan man se saker som andel döda lamm, andel flasklamm, andel adopterade och mycket mycket mer. Alla dessa siffror kan man hela tiden jämföra med alla andra anslutna besättningar så ser man om man ligger bra till eller vad man kan förbättra  :) Allt detta är fullständigt ovärderligt för att kunna göra ett bra urval av livdjur.

Fårkontrollen är till för renrasiga djur (alltså inte korsningar som t ex dina texel/dorset) och är ytterligare ett avelsinstrument. Det bygger på att man mönstrar lammen vid en viss ålder och då bedömer dem exteriört (kropp och ev. ull).

Jag kan varmt rekommendera att du går med i Elitlamm för det är både roligt och ett bra sätt att lära sig mer om sina djur.

Ranni

« Svar #10 skrivet: 23 aug-08 kl 22:21 »
Tack Ulla Krull! Ja, det låter intressant med Elitlamm. Ska surfa in och läsa mer, jag har ju varit där och kikat men nu ska jag läsa på!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 24 aug-08 kl 18:42 »
Nej, det är inte samma sak!

Elitlamm kan man använda utan att vara med i Fårkontrollen.
Elitlamm är ett program som används till att ha djuren registrerade och följa upp produktionsresultat som t ex hur lammen växer, vilka tackor som föder upp sina lamm på ett bra sätt, fertilitet, baggarnas resultat i form av tillväxt på lammen, ålder vid slakt och för hela besättningen kan man se saker som andel döda lamm, andel flasklamm, andel adopterade och mycket mycket mer. Alla dessa siffror kan man hela tiden jämföra med alla andra anslutna besättningar så ser man om man ligger bra till eller vad man kan förbättra  :) Allt detta är fullständigt ovärderligt för att kunna göra ett bra urval av livdjur.

Fårkontrollen är till för renrasiga djur (alltså inte korsningar som t ex dina texel/dorset) och är ytterligare ett avelsinstrument. Det bygger på att man mönstrar lammen vid en viss ålder och då bedömer dem exteriört (kropp och ev. ull).

Jag kan varmt rekommendera att du går med i Elitlamm för det är både roligt och ett bra sätt att lära sig mer om sina djur.

Ok, jag hade förstått det som att för att vara med i fårkontrollen så måste man vara med i elitlamm och det var det som jag menade med att det var samma sak.  ??? Fast det är klart att man kan vara med i elitlamm även om man inte har rasrena djur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser