Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smaragdänder  (läst 3477 gånger)

Färgars

• Illbattingen
Smaragdänder
« skrivet: 17 aug-08 kl 21:55 »
Jag skulle vilja få lite information om smaragdänder.

Jag har förstått att de flyger bra - om man då vill ha dem i hägn, hur stort hägn behöver man för ca 4-5 st? Jag har också läst att de pratar mycket men inte ska vara så högljudda som mignoner, men vad innebär det för en som inte hört mignoner?  ::) 
De lär ska vara skyggare än mignoner också, men vad innebär det i praktiken? Är de svåra att få tama? Är de allmänt "flygiga" och rädda av sig?

Skulle redan nu vilja komma i kontakt med uppfödare som ev. har ägg till salu i vår. PM:a gärna.
På gården finns dvärgkochin, dvärgwyandotte (guldblårandade, guldsvartrandade och guldvitrandade) och benbefjädrade dvärghöns/mille fleur (svarta m vita fläckar, guld svart porslin, isabell porslin & guld vit porslin).

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Smaragdänder
« Svar #1 skrivet: 18 aug-08 kl 09:26 »
Smaragdänder är bra på att flyga men det räcker att vingklipp dem på ena vingen för att de ska låta bli. De är inte så högljudda utan som vanliga ankor. Mignonhonor "pratar" ju gärna och ganska gällt, men de smaragder jag hade var mycket tystare. De är skygga som vanliga ankor, mignoner sitter ju gärna på ens fötter och drar i skosnörena.

Gå med i Svenska simfågel- och kalkonklubben så får du ett uppfödarregister.

Jan lindgren

SV: Smaragdänder
« Svar #2 skrivet: 23 aug-08 kl 19:57 »
Hej!
Våra smaragdankor flyger fritt.  De vet var de bor och kommer hela tiden hem för att proviantera. Flocken tigger gärna mat av folk men håller sig helst en halvmeter ifrån och vill inte bli klappade. Nu har de blivit mycket vana eftersom de träffat åtskilliga tusen personer. I stort sett beter de sig som tama gräsänder.
MVH
Jan Lindgren

Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser