Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips på funktioner vid utbyggnad  (läst 5166 gånger)

hönspappan

SV: tips på funktioner vid utbyggnad
« Svar #20 skrivet: 15 sep-08 kl 20:55 »
  • Ett riktigt skafferi hade jag velat ha i mitt hus. Det är tråkigt nog borttaget, men kommer att göra sitt återtåg.
  • Vedspis i köket. Av alla skäl som finns. Trivsel, värme, kunna laga mat när strömmen går etc.
  • Bra uppvärmningssystem. Se till att tänka igenom uppvärmningen av huset ordentligt. Om ni väljer uppvärmning med ved (vilket jag hoppas), se till att ta i ordentligt när det gäller tankvolymen. 10 l/kvm som någon skrev ovan är ganska lite, det var så man räknade förr. Vi har 80 kvm bostadsyta och 3000 l tank (37,5 l/kvm). Det innebär att vi eldar var tionde dag sommartid och varannan, var tredje dag vintertid. Pannan rymmer 120 l ved, och tar c:a 6 h på sig att brinna ut. Detta värmer ca 2250 l vatten från 40 till 90 grader. Oftast kan jag elda när jag har lust, inte när jag måste. Vet jag att jag inte hinner imorgon, kan jag elda idag istället. Större tank ger mer flexibilitet, större frihet. Isolera rejält bara, så blir förlusterna inte så stora som din rörmokare kommer att tala om för dig. Och ha pannrum i marknivå, så att det går lätt att ta in mer ved. Antingen gör man som skräptanten skriver ovan, har en panna som är lätt att komma åt, eller så har man en panna som man inte behöver komma åt så ofta, och som man kan välja när man behöver komma åt.

Vad gäller regler för pannor och pannrum, så är det viktigt vad man kallar rummet som pannan står i. En panna med lägre effekt än 60 kW får man ställa var som helst i huset. I sovrummet om man så skulle vilja. Naturligtvis finns det krav på hur varma brännbara byggnadsdelar får bli, men du får i princip ha en sådan panna varsomhelst. Kallar du rummet där pannan står för pannrum (på ritningar etc.), då blir det andra krav. Då måste man ha dubbelgips i väggarna och brandsäkra dörrar mm.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #21 skrivet: 16 sep-08 kl 18:31 »
Spara på utrymme kan ni nog göra på sovrum, dom behöver inte vara stora, men det är bra om alla kan ha sitt eget rum. Om ni är flera än 4 pers skulle jag nog förutom ett stort mysigt kök och ett vardagsrum ha ett tv-rum, så att dom som inte vill titta på tv inte måste.. det behöver inte vara stor, en tv och en soffa räcker ju. Och försök att inte ha så mycket hallar, dom tar plats och används bara till att gå igenom dom..
Vedpanna: vilken uppvärmning har ni i huset nu ? om ni redan har vattenburen system så är det ju bra -om inte blir det dyrt att ha dit alla element och rören, det är mycket jobb som man inte kan göra själv.
Vi har nu ett vattenburen system med vedpanna i vårt nya hus, men om vi inte hade det skulle vi aldrig installera detta. Vi skulle installera en tillräckligt stor täljstensugn. Då räcker det ochså att elda en gång/dagen, dom håller värme länge. Dom är inte billiga heller, men nog inte lika dyrt som alla dom där elementen. (och så är elementen fula, besvärliga att rengöra och svårt att tapetsera bakom...) Visst måste den placeras rätt i huset så att värmen nå alla rum, men vi har bara en vanligt ugn i vardagsrummt i vårt hus som vi ska sälja nu (huset) och det funkade bra med att få värme i alla rum, på båda våningar.

Bra groventre med plats åt alla skitiga stövlar och kläder är viktig, och stor mysigt kök. Och en stor vask är värd att satsa plats på, verkligen.

Skafferi och vedspis är nästan ett måste på landet.
Och jag tycker ochså att öppna planlösningar se fina ut i tidningar, men i verkligheten är det bättre med dörrar.

arvidsson

• Skåne
    • www.verumslilla.se
« Svar #22 skrivet: 18 sep-08 kl 20:32 »
Jag är nöjd med mitt hus. Det är 150 år gammalt. Vi har gjort en totalrenovering från tak till husgrund samt en tillbyggnad på 50kvm. Här är saker som jag tycker är viktiga, samt smarta lösningar:

Tänk i funktioner, hitta så många funktioner som möjligt så blir det optimalt användbart. Var Lat & Klok!

Lägg badrummet precis intill tvättstuga/grovkök och placera garderober i tvättstugan=du duschar och går in i tvättstugan, slänger de skitiga kläderna i tvättkorgen och plockar åt dig rena samtidigt. Ha gärna en dörr ut från tvättstugan så är det bara att gå rakt ut och hänga/plocka in tvätt.

Ha också en dörr ut från köket och i anslutning till utgången anlägger du odling av tex kryddor och annat som du vill ha färskt till maten ofta.
Satsa på köket: ett kök kan förutom att vara mat-och tillredningssplats vara vardagsrum, arbetsrum och lekrum. Har du ont om plats så välj bort vardagsrum till förmån för ett väl tilltaget kök där både matbord och sköna fåtöljer får plats.
Det ultimata är att ha ett rejält tilltaget kallskafferi i köket, alternativt en matkällare under köket, med ingång/nedgång från köket. Sen kan du slänga ut kylskåpet.

Har du möjlighet så pressa inte ihop alla sovrum precis intill varandra: det kan vara välbehövligt att ha unga-vuxna barn på lite avstånd (gäller inte minst deras nattliga aktiviteter) precis som det kan vara bra för en själv att kunna dra sig undan till ett eget hörn bort från barnens musikval, fnittrande kompisar och långa öron, och gäster brukar tycka det är skönt att få vara lite för sig själv, speciellt om de stannar ett längre tag (och de gör de ju om man bor på landet). En sådant rum kan man också ha om det en dag blir aktuellt att, som vi gjorde, ta hem gamla pappa att bo hos oss. Den riktigt smarte förlägger då ett sådant rum i anslutning till badrummet och långt bort från sitt eget rum, i vetskap om hur ofta en nyförälskad 17-åring kan duscha (och vid vilka tider på dygnet) samt hur ofta en pappa kan stiga upp och kissa på en natt (23 ggr tex). Sen får du sova i fred och slipper bråka med resten av familjen.

En massugn är en jättebra investering, precis som en kökspanna. Ackumulatortanken placeras du inne i tvättstugan där det redan finns en golvbrunn för tvättmaskinens skull. Vedförrådet placering är viktig. Ju närmare desto bättre. Sen får du urlåga elräkningar.

Separerande toaletter spar på vattnet, ger dig urin till gräset som du sedan klipper/slår och täcker dina odlingar med och fekalierna komposteras till gödning. Gråvattnet tar du hand om i en våt- eller torr rotzon. Sen kan du avbeställa slamtömning och sluta bekymra dig om både ogräs och gödsel och torka i dina odlingar.

Med en grävd brunn med rickepump indragen till köket samt en vedspis och ett kallskafferi  klarar du dig i alla väder och genom hur långa elavbrott som helst.

Lycka till!

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 18 sep-08 kl 23:09 »
Vi bygger just nu om köket.
Skall bli en ordentlig arbetsbänk framför fönstret. Så att man får in ljus och kan se ut samtidigt.

Skulle jag få bestämma så skulle jag ha 2 mindre diskmaskiner. För då kunde man plocka ren disk från den ena maskinen och sedan när man ätit så plockar man ner det i den andra direkt. Så slipper man plocka upp den rendiskade disken i skåpen hela tiden och man kan slopa ett överskåp.
Vid fest så kör man bägge maskinerna på en gång.

Ett bra förråd med ved utanför pannrumet. Skall minst rymma ved för 2-3 veckor.

En ordentlig ackumulatortank. Minst 18 liter per kvadratmeter.

Jordkällare och skafferi på norrsidan är en självklarhet.

En sak som mångar verkar ha glömt bort är att köket skall sitta på norrsidan av huset.
« Senast ändrad: 18 sep-08 kl 23:14 av Rosten »

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #24 skrivet: 19 sep-08 kl 07:59 »
Om man bygger kök.. passa på att ha bra sophantering.. ej en låda bara.. kanske 10 st olika.. hårdplast, mjuk, eldningsbart, kompost, metall, glas, övrigt etc..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #25 skrivet: 23 sep-08 kl 10:01 »
Vi håller just på med renovering av vårt kök, tyvärr är utrymmena begränsade så allt man vill göra går inte men mina tips är i alla fall....

Skafferi
Varför inte bygga det med omvänd jordvärme, så man tar tillvara på kylan i joden. Gratis kylrum med andra ord.
En kompis har lett frånluftsventilen från ett sådant skafferi via ett spirorör till vedspisen, på så sätt blir det övertryck inomhus när man eldar och isoleringen blir effektivare.

Sopsortering
Varför inte bygga små "sopnedkast" för källsorteringen som man kan tömma på anda sidan fasaden, tycker jag skulle vara skönt istället för dessa små utrymmen under diskbänken. Mer hygieniskt också?

Bra belysning
Både ovanifrån och från vägg. Göm sidoljuset (från väggen) under en kornisch eller hylla, downlightpuckar var 30:e cm. eller lysrörsarmaturer som inte bygger mycket på höjden. Spotlightskenor i tak ovan arbetsbänkar med 50 watts MR16 lampor eller 35W IRC-lampa, räkna ca: 1 meter mellan varje armatur med medium flood lampa (25 grader).
Städljus / allmännljus centralt placerat i tak med bra tryck i ljuset. 60- 75 watt traditionell lampa per 3 kvm. golvyta. Eller varför inte lysrörsarmaturer, det finns diskreta och rätt snygga (ser inte ut som lysrörsarmatur). 2 x 36 watt per 10 kvm golvyta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

847 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser