Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips på funktioner vid utbyggnad  (läst 5165 gånger)

Heureka

• Småland
tips på funktioner vid utbyggnad
« skrivet: 17 aug-08 kl 19:47 »
Vi ska bygga ut vårt hus framöver och behöver då större kök, tillräckligt många sovrum till en familj (hur stor???), badrum x2, tvättmöjligheter och groventre, samt installera något/några värmesystem. Det är så lätt att bara referera till standardhus, trots att vi inte vill bygga större än nödvändigt och gärna så ekologiskt som möjligt. Nu skulle jag bli tacksam för tips på olika funktioner i ett hus: vart behöver man ha mycket yta och vart kan man snåla in på utrymmet? Vilka funktioner är ni extra nöjda med och vad känns onödigt? Är en separat tvättstuga guld värd tex eller går det lika bra med tvättmaskin i ett badrum? Vilka funktioner är extra viktiga att satsa på i ett kök? Har ni några "speciallösningar" i ert hus som fungerar bra?
De flesta hus man ser i tidningar mm är ju hus som är anpassade för stadsliv och med dagens krav på utrymme och lyx. Vi vill ha ett hus som är anpassat för lantliv med odlingar, djur och växande barn, men som även ska fungera när vi blir äldre och lever det goda pensionärslivet. Som sagt så ekologiskt som möjligt, men eftersom vi inte verkar komma ifrån stora lån måste huset fungera bra även om vi måste jobba heltid båda två (ve o fasa!!). Hoppas vi får lite tips och inspiration! /H

Mårten Swärd

• Gäst
SV: tips på funktioner vid utbyggnad
« Svar #1 skrivet: 17 aug-08 kl 20:01 »
När jag ver i Finland för många år sedan så stötte jag på ett "prefab-hus" ifrån en hustillverkare som hade två olika husvarianter beroende på om det skulle byggas på landet eller i stan..

Det som skulle byggas på landet hade utöver standardtillvalen en vedspis med en liten varmvattenberedare som värmdes upp av rökkanalen samt en vedlåda som kunde fyllas på ifrån en lucka utifrån. Sådana lösningar skulle jag vilja ha i vårt hus och kommer att försöka bygga in dessa vid kommande renovering. Att kunna laga mat och värma vatten trots strömavbrott är guld värt vid längre strömavbrott.

En groventré med avspolningsmöjlighet (stövlar, hundar, barn m.m..) är också något som är bra, denna groventre kan gärna ligga i anslutning till ett tvättrum (eller i samma rum) så att man kan lägga av sig skitiga kläder direkt i tvätten..

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 aug-08 kl 20:15 »
Nu skulle jag bli tacksam för tips på olika funktioner i ett hus: vart behöver man ha mycket yta och vart kan man snåla in på utrymmet? Vilka funktioner är ni extra nöjda med och vad känns onödigt? Är en separat tvättstuga guld värd tex eller går det lika bra med tvättmaskin i ett badrum?
Finns säkert lika många bra lösningar som familjer, men när jag ser tillbaka på mina egna boenden så har jag med tre barn i familjen värdesatt flera små sovrum. I alla fall när de blev tonåringar. Att dela är trivsamt när man är ung, men sedan inte alltid. Inte nödvändigt med gigantiska hallar tycker jag, förvaring är bättre att ha i respektive sovutrymme. Däremot gillar jag min groventré jag har idag, används alltid. Grovvask där jag kan plantera blommor om regnet öser ned. Tåliga stenplattor på golvet som tål allt.
Tvättmaskin i badrum är inte så smart eftersom den inte får bli blöt. Måste täckas/skyddas i så fall. Jag önskar att jag hade tvättstuga (har tvättmaskin i groventré och hängtorkar tvätt i huvudentré idag ... inte så prydligt men funkar). Alla samlas alltid i köket, där bör det finnas massor av plats. Arbetsyta även för gäster/familjemedlemmar kanske är en idé. Jag tycker att det är praktiskt med kvadratiska kök så att det finns plats att vara tillsammans med kockarna.
Håller med dig, inte alltid i tidningar som de bästa idéerna finns. Lycka till!
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

äppelmos på min nos

« Svar #3 skrivet: 17 aug-08 kl 21:24 »
Något som jag saknar i vårt hus är en stor diskho där det går ner hinkar och stora grytor el. dyl. Det ska jag i alla fall se till att ordna när vi kommer så långt som till renovering. Och så vore det bra med en grovingång med ett skåp som har ventil ut och är ganska tätt där man kan hänga lagårdskläder- och skor så att man kan hålla övriga huset relativt luktfritt.
Har funderat på att börja skriva upp en lista med sånt som man saknar eller sånt som skulle vara praktiskt att ha allt eftersom man kommer på dom. Detta så att man kommer ihåg att tänka på allt den dagen det är dags att rusta. Bara att ta fram listan då. Kanske ett kuvert oxå där man kan stoppa bilder och urklipp på lösningar andra gjort och som man gillar.
Världen behöver fler rumpnissar!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 17 aug-08 kl 22:35 »
Jag håller på att skissa på ett helt nytt hus och har tänkt mig att ha en groventré med vedpanna, ack-tank, plats för ved, tvättmaskin, grov-tvättho, central för golvvärme-styrning och förvaring för "grovkläder" och annat smått och gott... Detta på ca 8-9 kvm. Vad tror ni om det? Vidare in i huset går man via badrummet som ska ligga vägg i vägg... Är det en bra idé? Min tanke med detta är att man kan gå genom grovingången direkt till duschen med hunden när den är skitig...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 aug-08 kl 22:41 »
Bara 8-9 kvm för allt det? Panna och acc-tankar tar upp stor plats! Dessutom tror jag att det finns ganska tydliga regler för vad som får vara i närheten av en panna..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 17 aug-08 kl 22:44 »
Skulle jag välja nu skulle jag ha separat ingång till pannrummet och inte i anslutning till grovkök. Pannrummet blir dammigt, vedfyllt och varmt. Inte alls lämpligt att dela med något alls.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 aug-08 kl 22:50 »
Medan vi diskuterar förslag för pannrum: ett inkast eller dylikt för ved. Vi ålar under ett avloppsrör, in i garaget, nerför en trappa, genom ett förråd och via en korridor in i pannrummet. Det är inte alls optimalt, det blir ganska många kubik man kånkar på en vinter.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 17 aug-08 kl 23:11 »
Nej, man ska ha dubbla dörrar till sitt pannrum så man kan ta in hela pallar med ved med hjälp av frontlastaren, grävmaskinen eller teleskoplastaren. Den delen gjorde vi iallafall rätt.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #9 skrivet: 17 aug-08 kl 23:17 »
Nej, man ska ha dubbla dörrar till sitt pannrum så man kan ta in hela pallar med ved med hjälp av frontlastaren, grävmaskinen eller teleskoplastaren. Den delen gjorde vi iallafall rätt.

En annan sak som är bra att tänka på då är att inte använda ytan innanför dörrarna som lagringsutrymme för diverse bra-att-ha-saker.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 17 aug-08 kl 23:24 »
En annan sak som är bra att tänka på då är att inte använda ytan innanför dörrarna som lagringsutrymme för diverse bra-att-ha-saker.

Ja, den delen gjorde vi fel.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 18 aug-08 kl 00:37 »
Bara 8-9 kvm för allt det? Panna och acc-tankar tar upp stor plats! Dessutom tror jag att det finns ganska tydliga regler för vad som får vara i närheten av en panna..

Tankar... Tänkte nog bara ha en tank... Skulle inte 2.5 kvm golvyta räcka till att ställa en panna och en ack-tank på 500-750 l på alltså...? Annars kan tvättmaskinen få bo i badrummet...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 aug-08 kl 06:46 »
Jag är absolut ingen expert men jag tror att det finns regler på hur långt det måste vara till andra "mera brännbara saker" som typ väggar på sidan och framför.. Vad gäller acc-tankar är tumregeln (om du har vedeldat) att de ska ha ung. 10 liter tank för varje kvadratmeter hus som ska värmas.

Heureka

• Småland
« Svar #13 skrivet: 18 aug-08 kl 11:39 »
Tack för bra tips! Stort kök med mycket arbetsyta ska vi försöka få till. Vi har tänkt ett kök med intill-liggande matdel och att arbetsbänkarna fortsätter in i matdelen med mycket förvaring under, så det finns torr o ren plats för tex läxläsning, pyssel, syarbete mm samtidigt som man kan umgås vid matlagning o övriga köksbestyr. Stor ho har jag funderat på, det kanske faktiskt är värt den extra ytan? Spolmöjligheter o vask i groventren har vi också funderat på, men inte bestämt oss för än. Det finns väldigt mycket vi vill ha, men samtidigt så kräver ju allt extra utrymme och extra lån så vi vill tänka oss för två gånger innan. Visserligen blir det lättare att uppskatta vad allt kommer att kosta när offerterna börjar rulla in så en del får vi väl ta ställning till då. Vi har drygt en miljon att röra oss med, men ibland känns det inte som det kommer att räcka på långa vägar..... Någon som har en uppfattning? Ung beskrivning på vad vi tänkt oss finns i första inlägget.
Mer tips? Vilka ytor och funktioner kan man minska på då eller helt strunta i? /H

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 aug-08 kl 11:48 »
Vi har drygt en miljon att röra oss med, men ibland känns det inte som det kommer att räcka på långa vägar..... Någon som har en uppfattning?

Nu är ju priset väldigt beroende av vad ni har tänkt att göra själva, hur nära det är till el, telefon, avlopp, behövs det sprängas/pålas för grunden o.s.v.. Men spontant så känns 1 miljon väldigt lite. Kostnaden för prefab-hus när allt är klart brukar landa på någonstans från 1.5 miljon och uppåt... Kör man på lösvirke och bygger det mesta själv så kanske man kan klara sig på 1 miljon, men jag är lite tveksam till det..
« Senast ändrad: 18 aug-08 kl 11:53 av _Mårten_ »

Heureka

• Småland
« Svar #15 skrivet: 18 aug-08 kl 12:25 »
Vi har redan ett litet hus med el, vatten, avlopp, telefon, skorsten mm så dom kostanderna ska vi inte behöva ta. Men huset måste byggas ut då det idag bara består av ett rum, ett litet kök och ett litet badrum. Vi har tänkt i lösvirke, men hinner inte hjälpa till jättemycket själva tyvärr. Snickaren hintade omca 700 000:- för matarial o arbete på sin del, så vi får väl se.  /H

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #16 skrivet: 18 aug-08 kl 14:47 »
Markplatta om man har bra mark kommer att kosta cirka 200tkr, mer om det är lera eller om sprängning behövs.

Sedan så kommer resning av stomme, med isolering och panel på utsidan. Vips, där försvann igen 250tkr om man inte har egen såg.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 18 aug-08 kl 17:27 »
Nu snor jag en tanke rakt av från någon husskribent jag läste; hen hävdade att det fanns några saker som saknas i moderna hus:
*Kattvindar - dom utrymmena är guld värda, sen kan IKEA ta sina gamla smarta förvaringssystem och använda som stolpiller...
*Bod - ja, vad gjorde man (okey, jag..) utan boa´?
*Matkällare - samma där, vad gjorde man utan den?

Sen är det ju några till ur eget hus och liv:
*Skafferi - ett ljuvligt rum man kan gå in i, och där står alla torrvarorna i sina burkar, och det är lite lagom svalt så man kan ha några dagars förbrukning av grönsaker där..mumma! Fungerar i likhet med matkällaren även under dom strömavbrott som EON så troget förser oss ute i böleskogen med.
*Rediga rum - ser ju hur ljuuust och fiint ut som helst i tidningarna med alla dessa öppna planlösningar, men jag föredrar hederliga rum. Vill man ha det öppet får dörrarna stå på vid gavel, och vill man stänga om sej för att få lite tystare till sovande ungar, eller någon vill läsa, eller har sin nya kille/tjej hemma så går det faktiskt an att vara ifred.
*Lättillgänglig panna - om man nu tänker sej att elda med ved eller så. Håller med dom som tidigare skrivit om detta. I mitt hus har jag kökspanna, och en och annan har bekymrat sej över hur skräpigt det kommer att bli för mej, som om det inte blir skitigt ändå med 4 pälsdjur och en snart 2-årig onge ::) . Seriöst, så är det väl en fördel att man bara kan smita förbi pannan lite enkelt och kolla läget eller göra ett ilägg till, gärna pannan på bottenvåningen, vilket gör installationen enkel...rörkrökaren kommer att svära många fula ramsor över att få släpa pannan nerför en trång källartrapp.
*Rolig planlösning - efter eget klurigt huvud, när ni ändå kan bestämma själva! Mitt hus är från 20-talet, vilket innebär bl. a. att ett enda rum (pyttegästrummet) har en dörr, alla andra rum har två eller fler..köket har fem :D ! Jag gillar sånt, då är kåken flexibel, man kan gå eller stänga igen lite som man vill!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 18 aug-08 kl 19:56 »
Många bra idéer har skrivits här.

Vill bara tillägga, placera diskbänk/arbetsbänk mot yttervägg och ha ett eller två fönster ovanför. Att kunna se ut när man står och grejar är mycket värt. Och framför allt få in naturligt ljus på arbetsytan. Inte kul att behöva stirra in i överskåpen.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Naturliv

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 18 aug-08 kl 20:07 »
Vill bara tillägga, placera diskbänk/arbetsbänk mot yttervägg och ha ett eller två fönster ovanför. Att kunna se ut när man står och grejar är mycket värt. Och framför allt få in naturligt ljus på arbetsytan. Inte kul att behöva stirra in i överskåpen.
Tycker samma, men om du nu måste sätta arbetsbänken mittemot ett fönster kan det lösas med speglar på väggen. Då speglas fönstret så man får känslan av dagsljus. Har sett ett exempel där de byggt ram runt speglarna så att det till och med såg ut som fönster (belysning under gardin). Sånt vill jag nog göra själv någon gång.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Dela detta:

* Inloggade just nu

845 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser