Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rem till kapsåg  (läst 4789 gånger)

maunen

• Skåne
Rem till kapsåg
« skrivet: 17 aug-08 kl 01:18 »
HEj!
Jag har en remdriven gammal kapsåg, där remmen går av hela tiden.....remmen är i tyg/gummi, men jag vet inte vad det eventuella originalet var gjort av.....kan någon tipsa mig om vad jag ska göra.......???

Filip Skräplund

SV: Rem till kapsåg
« Svar #1 skrivet: 17 aug-08 kl 05:55 »
Byt rem.
Jag vet att det är svårt att hitta plattremmar numera, men din verkar ha gjort sitt.
Eller menar du att remmen slirar av remskivorna?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 aug-08 kl 10:02 »
Halaj!

Om du med ”remmen går av” menar att... remmen går av så är den väl för hårt spänd eller så linjerar inte remskivorna.
Om du med ”remmen går av” menar att den hoppar av så beror det på att remskivorna inte är tillräckligt bomberade.
En bomberad remskiva är inte flat på ytan där remmen löper utan kullrig. Man måste ha en konvex yta för att då strävar remmen till att rida upp på den högsta punkten.
Det kan tyckas låta knasigt, men så är det.
Det räcker att den ena av remskivorna är bomberad. Den andra är då indifferent.

//T

maunen

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 aug-08 kl 22:09 »
Största problemet är att remlåset till slut sliter sönder remmen......så jag sydde ihop den i förmiddags.....efter vissa problem och tips om remvax (vilket jag inte visste existerade) så gick det ganska bra......får sy ihop den bättre nästa gång bara, remvax var nå´t undermedel. Annars så har problemet varit att den slirar av, remvaxet gjorde att den inte gjorde det så lätt, men om man har grövre bitar trä, får man pausa när remmen vill gå av = hoppa av, av påfrestningen.....båda rullarna är bomberade ser det ut som, motorn med remskiva går att flytta på, så det är också en inställnings"grej"......Annars så har jag några meter plattremmar kvar.....i lösmeter, så jag behöver inte leta efter det i alla fall :) ..... Finns det annars någon som har ett bättre tips på "remlås"?

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 18 aug-08 kl 00:28 »
En beprövad ersättning för remvax är vanlig sirap. Melass duger säkert lika bra.
Det kan hända att motorn sitter lite vinklad i förhållande till klingaxeln, det behövs inte mycket för att remmen ska dra snett när det börjar gå tungt.
Men är båda bomberade borde remmen tåla lite sånt också.
Sen gör det mycket skillnad med en nyfilad klinga.
Om remmen är frisk och inte halvrutten så borde låset sitta kvar.
Det kan hända att gummit är för mjukt för att tåla den remspänning som krävs på vedkapar.
Det fanns förr remmar av typ kraftig vaxad väv, dom gick inte sönder i brådrasket.
Användes till de flesta maskiner som drog större drivkraft.
Tror det är svårt att hitta sånt nu, det brukar sökas i bygderna efter såna till museitröskverk och liknande.
Men det kan hända att gammbönder har sånt liggande i nån bod.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ingvar2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 aug-08 kl 09:23 »
Vilken typ av remlås har du använt? Finns ju dels den där man slår ihop ett taggigt bleck i båda ändarna, och dels den där man sätter en del i varsin ände på remmen och sen en liten pinne igenom.
Den senare tycker jag fungerar bäst, för då kommer taggarna lite längre in i remmen. Sen ar det ju väldigt viktigt att man är noga när man skarvar en rem, så den blir absolut rak, det underlättar sen när du ska köra..
Problemet vid belastning är ju oftast att ena sidan av remmen slackar, och då blir känsligare för att glida av. Så en väldigt noggrann uppställning av motorn/kapen, så att dom är i linje, vill ju till. Sen kan man ju ställa ett spett precis  jämte det remhjul där remmen brukar åka av, då kan det ta emot remmen vid belastningstoppar och göra så den stannar kvar. Det ska alltså inte stå så nära så det alltid glider mot remmen, utan bara när den vill kana av, annars sliter det för mycket på remmen.

Och inte minst, så är det ju viktigt med en vass och bra skränkt klinga,, då kan det vara som att såga i smör :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser