Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "mustäpplen"  (läst 5727 gånger)

louise

  • Gäst
"mustäpplen"
« skrivet: 16 aug-08 kl 22:03 »
jag har fattat det som att lite sämre äpplen kan mustas, eller brukar mustas. Rätt? Och vilka ska man välja då? Vad är det som inte duger till mos å chutney men till must?

duvningens

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: "mustäpplen"
« Svar #1 skrivet: 18 aug-08 kl 12:18 »
Det finns ett litet musteri i Stamnared i Halland inte så långt från västragötalandsgränsen.
0340-32147, öppet lördag o söndag, 10 - 16. 5 kr/l och till en liter går det åt ca 1,5 kg äpplen och det blir klart medan man väntar !
Ta med egna flaskor eller dunkar. Inget konserveringsmedel.
De sena äpplena är bäst har jag för mig att han sa.
Man kan ju fixa det själv på samma sätt som man gör lingondricka.
Hälsar Duvningens
liten gård i skogen med får, orpington gul och legbarfärgad, orloff, RIR, myskankor, mignonankor, svensk gulanka, ölandsgäss, make, 3 katter och 3 utflugna ungar

louise

  • Gäst
SV: "mustäpplen"
« Svar #2 skrivet: 30 aug-08 kl 11:03 »
TAck! Det var dit jag tänkte ta äpplena isåfall men jag hade inget nummer. Å att det ska vara sena äpplen, himla fint!

Men jag undrar vad som gäller med livsmedelslagen och hällandet på flaskor... Tror att man ändå får ta det i dunkar och sedan ordna steriliserade flaskor hemma.

Hur funkar det med hållbarhet? Minns mina föräldrar skickade till musteri som hällde på glasflaskor med metallkaspyl å de höll i evighet. Men.. förstår inte hur det funkar, det är ju inget socker i.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: "mustäpplen"
« Svar #3 skrivet: 30 aug-08 kl 23:54 »
Konserveringsmedel?

Eller hermetisera flaskorna. Jag har bara gjort det på prov till hemmabruk nån gång. Hur det funkar i större skala har jag ingen aning om.

Vad säger livsmedelslagen?
snus? vad är priset på en pris?

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
SV: "mustäpplen"
« Svar #4 skrivet: 31 aug-08 kl 00:15 »
Jag ringde till musteriet i Stamnared idag. Personen som jag pratade sa att man bör lägga flaskorna/dunkarna i frysen eftersom dom inte har möjlighet att pastörisera !!

louise

  • Gäst
SV: "mustäpplen"
« Svar #5 skrivet: 31 aug-08 kl 15:43 »
Men då blir det väl ännu enklare..? Man åker dit med nåra rena plastdunkar. Åker hem, pastöriserar musten och häller på sterila flaskor. Eller.. hur blir musten om man värmer upp den? Men, det måste man väl hursom helst innan  man säljer den då, sterliisera alltså.

Vad är hermetisera? Är det när man gör helkonserv? Det måste man nog göra förstås om man ska sälja det. Hur gör du då?
« Senast ändrad: 31 aug-08 kl 15:46 av Lollo »

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: "mustäpplen"
« Svar #6 skrivet: 31 aug-08 kl 16:54 »
När jag gjorde det, och det är några år sen, så hällde jag musten på såna där glasflaskor med patentkork och stoppade dem i en konserveringsgryta. Vill minnas att det blev bra, i alla fall var jag nöjd.

Jag har för mig att jag körde på 90 grader i tjugo minuter, men är inte säker.
snus? vad är priset på en pris?

louise

  • Gäst
SV: "mustäpplen"
« Svar #7 skrivet: 31 aug-08 kl 20:35 »
jag fattar inte varför alla tjatar om konserveringsgrytor om man kan ha dem i ugnen. Går inte det eller? Varför ska man betala för en pryl som inte behövs? Och om jag nu måste det, nytillverkas såna, var köper jag dem och vad kostar de?

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: "mustäpplen"
« Svar #8 skrivet: 31 aug-08 kl 21:31 »
Det sägs att det är svårare att mäta tid och värme vid konservering på annat sätt än i konserveringsgryta. I varje fall finns det konserveringsgrytor att köpa i Tyskland. Här en prisjämförelse http://www.preisroboter.de/ergebnis1621999.html
Finns troligen bl a på Gartencenterkedjan Dehner så här års.

Om du ska sälja dina produkter är det nog bäst att ta det säkra före det osäkra och köpa en konserveringsgryta. Privat ska jag vid tillfälle testa ugnskonservering.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: "mustäpplen"
« Svar #9 skrivet: 31 aug-08 kl 21:40 »
Jag tror att det är lättare att kontrollera temperaturen i en konserveringsgryta, inte minst för att det riskerar att bli för varmt i ugnen och det kan vara skadligt för gummit i locken. I en gryta är det ju kokning som gäller och det blir inte mycket över 100 grader. Lättare också att hålla 90 grader som det ofta ska vara för frukt o dyl.

Men snacka med musterierna, de borde ha koll på olika alternativa vägar att ta hand om must.
snus? vad är priset på en pris?

louise

  • Gäst
SV: "mustäpplen"
« Svar #10 skrivet: 01 sep-08 kl 13:16 »
Jag har inte gummi på mina burkar.

Reglera temperaturen är ju enkelt, bara att stoppa en termoterer i en burk som får vara försöksburk.

Och om man ställer in ugnen på 100 grader, då blir det ju hundra å inget annat. Väl...?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "mustäpplen"
« Svar #11 skrivet: 01 sep-08 kl 13:48 »
Steriliserade vanliga burkar med lock, går fint att konservera med, häll (nästan)helt fyllt, värm tills det blir ca 80 gradet, locket sugs fast när det svalnar.

Vill man inte konservera, med värme eller konserveringsmedel, är det enkelt att frysa(om man har plats).
Man kan förekomma vildjäsningen med jäst, om man vill spara det som cider.

Man kan med en stark säck av t.ex. bommul, jute eller lin (tom glasfiber ska gå) fylla säcken med äpplen och med en jigg med avlopp under pressa ihop säcken med en tio-tons domkraft.

Jag har försökt med vedklyven, det gick, men det var inte möjligt att lägga en tillräckligt stor anläggning för att göra det effektivt, en  jigg av stadiga balkar och ett uppsamlingskar med en domkraft fungerar bra.

Har man inte tillgång till musteri eller kan pressa, går det att ånga sursaft, i alla fall bättre än att inte ta till vara äpplen.

Häromkring kan man få tonvis med äpplen, ingen har tid att ta det till vara. Finns tom mer eller mindre övergivna mindre äppelodlingar.

Ska du sälja, köp snygga flaskor, och gör vackra etiketter,så kan du ta betalt, folk betalar mer för förpackningen än innehållet.


.............
Hittade en variant på press här:
http://www.ukcider.co.uk/wiki/index.php/Homemade_Cider_Press

« Senast ändrad: 01 sep-08 kl 13:58 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

  • Gäst
SV: "mustäpplen"
« Svar #12 skrivet: 05 sep-08 kl 21:17 »
hur värmer du då? Tid å temp i ugnen?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "mustäpplen"
« Svar #13 skrivet: 05 sep-08 kl 22:03 »
Pasturisering räcker med 80 grader, i varjefall inte över 90. 
Ugnen har termostat, men du får ha en stektermometer, och vara beredd att reglera.
Det kan ta ca 20 min innan hela massan fått temperaturen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

hermi

  • Inlägg: 1063
SV: "mustäpplen"
« Svar #14 skrivet: 02 okt-08 kl 16:57 »
varför ej göra äppelvin ??? ??? ???
morgen ist wieder ein tag

tonebender

  • Inlägg: 201
    • Västergötland
SV: "mustäpplen"
« Svar #15 skrivet: 02 okt-08 kl 17:21 »
hur värmer du då? Tid å temp i ugnen?
För sterilisering av glasburkar i ugn, hoppas att det är det du undrar över, måste du värma burkarna en tid till över 120 grader. Typ 20 min i 150 graders ugn borde räcka. Glasburkarna kanske inte vill svalna så fort sen.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: "mustäpplen"
« Svar #16 skrivet: 02 okt-08 kl 18:11 »
varför ej göra äppelvin ??? ??? ???

För att Lollo vill tjäna pengar på äpplena och tyvärr får man inte sälja äppelvin (alkohol) privat i Sverige. Det är inte som i Tyskland och annorstädes, där tanterna säljer hemmagjord likör på kyrkbasaren.

hermi

  • Inlägg: 1063
SV: "mustäpplen"
« Svar #17 skrivet: 02 okt-08 kl 19:43 »
För att Lollo vill tjäna pengar på äpplena och tyvärr får man inte sälja äppelvin (alkohol) privat i Sverige. Det är inte som i Tyskland och annorstädes, där tanterna säljer hemmagjord likör på kyrkbasaren.
men man kan den själv dricka. hemma har min far gjort 400 liter alltid på höst.det har räckt till nästa höst men vi var en stor familje ;D
morgen ist wieder ein tag

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: "mustäpplen"
« Svar #18 skrivet: 02 okt-08 kl 22:55 »
För sterilisering av glasburkar i ugn, hoppas att det är det du undrar över, måste du värma burkarna en tid till över 120 grader. Typ 20 min i 150 graders ugn borde räcka. Glasburkarna kanske inte vill svalna så fort sen.

Frukt hermetiseras i 80-90 grader i ca 20 minuter.

Är det glasburkarna som ska steriliseras gäller ca 20 minuter i 100 grader.

För köttkonserver som inte ska upphettas vid förtäring finns det nog strikta regler enligt livsmedelslagen. När det gäller hemkonservering brukar man föreslå upphettning till 115 grader i tryckkokare under kort tid, men det gäller alltså hemkonservering av t ex leverpastej, något som få följer och alla är friska.

snus? vad är priset på en pris?

tonebender

  • Inlägg: 201
    • Västergötland
SV: "mustäpplen"
« Svar #19 skrivet: 03 okt-08 kl 15:07 »
Är det glasburkarna som ska steriliseras gäller ca 20 minuter i 100 grader.


Jupp, det var sterilisering av glaset jag menade.
Hur man brukar göra vid sterilisering i ugn av glas vet jag inte så noga, men om man verkligen vill mörda allt i glaset så måste man bränna på mer. Vissa bakterier bildar sporer. De överlever högre temperaturer.
http://www.biotech.kth.se/courses/gru/courselist/BB2140/Downloads%20copy/Livsmedelsmikro/5_Preservation.pdf
Om man ändå gör sig mödan att ställa in glasen i ugn så kan man väl lika gärna vrida på lite så man blir av med allt? Det hjälper i.o.f.s inte mot vad som frodas i födan man vill konservera men ska man rent tekniskt kalla det sterilisering så är det absolut livsfritt som gäller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser