Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ansluta höns utan genbankspapper till genbank?  (läst 2196 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Ansluta höns utan genbankspapper till genbank?
« skrivet: 16 aug-08 kl 10:18 »
Jag fick höra häromdagen av en mkt ytlig bekant, att hon köpt svartehöns från en besättning utan genbankspapper, men att det skulle gå att få dem genbanksanslutna ändå, att ngn skulle kunna bedömma djuren och om de dög få ingå i genbanken...? Jag har aldrig hört talas om ngt dylikt men kan å andra sidan inte mycket om det här med genbank. Det kan väl ändå inte stämma...?!  ???
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

pearly

• Gift, fyra barn och älskar livet på landet.
    • Ebbehultsgård
SV: Ansluta höns utan genbankspapper till genbank?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-08 kl 19:46 »
jag vet att man kan göra så med myskankor iallafall, skulle gärna vilja veta svaret också...
jag har själv svarthöns utan genbanks intyg. hoppas nån vet.
De du ger får du igen tusenfallt eller mer, så tänk på hur du behandlar andra.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 aug-08 kl 20:18 »
Nix, det bör inte gå.. :(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 16 aug-08 kl 20:47 »
Nä jag tycker inte det... Ska bli spännande att se om det fungerar för henne, men jag skulle helst vilja veta innan dess!  ::) Kanske skulle maila ansvarig och fråga. Just svartehöns är ju ganska tydliga gällande utseendet, men det behöver ju inte betyda att generna är "rätt". Måste isf vara betydligt svårare med andra höns med mer skiftande utseende, tofsar, extra tår etc...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Tedarix

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-08 kl 20:51 »
Hej!

Jo, det kan gå att ansluta höns till genbanken trots att det inte finns genbanksintyg på dom.
Om tidigare ägare som har sålt hönsen utan genbanksintyg kan garantera och intyga att det inte finns någon som helst möjlighet att hönsen kan ha blivit blandade med andra raser i tidigare generationer och alltså är helt renrasiga kan Lanthönsklubben bevilja att hönsen tas in i genbanken igen. Men dessa intyg ska förstås följa ägarna bakåt tills hönsen kommer från en genbanksbesättning och om det finns minsta möjliga tvekan fås ett avslag.

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 16 aug-08 kl 21:09 »
Vad kul med någon som vet hur det fungerar!

Ja med de förutsättningarna kommer inte den bekanta kunna få genbank på dem, säljarna hade inget namn på dem de köpt av. Synd, för vad jag vet så var det genbank hon ville ha...  :-\

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-08 kl 21:27 »
Jag tycker inte man ska köpa djur utan genbanksintyg. Så många säljare kör med att "det går säkert att ansluta till genbank senare" i hopp om att få sålt sina djur...och så upptäcker köparna alltför sent att de blivit lurade. Har själv varit frestad att gå på denna miss några gånger, men sansat mig då jag verkligen velat vara säker på att kunna ha genbanksanslutna djur.
Självhushåll till nytta och nöje

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 17 aug-08 kl 10:12 »
Nej, det är väl inte att rekomendera.

Dock är det svårt att hitta genbanksanslutna djur, så många tröttnar nog på att leta och vänta, och köper tillslut utan papper ihopp om att det ska gå att ordna...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 aug-08 kl 10:03 »
Får man ha genbank om man har andra höns på gården?

fjäderfän

« Svar #9 skrivet: 18 aug-08 kl 10:24 »
du får ha genbank om du har höns som skiljer sej på äggen men inga tuppar av annan ras en den med genbank
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

pearly

• Gift, fyra barn och älskar livet på landet.
    • Ebbehultsgård
« Svar #10 skrivet: 18 aug-08 kl 10:26 »
Ja de får man såklart. man kan ha olika raser med genbank på samma gård,men man måste ha säkra inhängnader så dom absolut inte går med andra raser. man måste ju kunna garantera att de är renrasigt.
De du ger får du igen tusenfallt eller mer, så tänk på hur du behandlar andra.

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 31 aug-08 kl 00:33 »
Först en liten korrigering. Signaturen "Fjäderfän" skriver att man får ha höns av annan ras/blandras i en genbanksflock om man kan skilja på äggen. Det får man självklart inte även om man bara har renrasiga tuppar, eftersom det inte går att lita på att alla som säger sig kunna skilja på äggen verkligen kan det. Regeln är sån, även om de udda äggen skulle råka vara gröna!

Det är bara i vissa solklara fall man kan få djur anslutna till genbanken om man köpt dem utanför densamma. Man går inte enbart efter djurens utseende, när en genbanksansökan behandlas. En säker härstamning krävs.

Det är lite speciellt med myskankor. Den gamla svenska stammen, som man försöker bevara, hade inga gula/bruna nyanser. Kläcks såna i besättningen är det definitivt nej till genbank. Problemet med genbanken för de svenska myskankorna är att det inte finns klara "founders". Med "founders" menas ursprungsbesättningar. Därmed kan man inte lägga lika stor vikt vid härstamningen som man gör med övriga lantraser av fjäderfän. Alla äldre bilder på myskankor i landet visar svarta till vita djur. Den vilda formen är svart med vita vingspeglar. Tidigt uppkom tama myskankor med mer eller mindre vita inslag, ibland helt vita. Inslag av blått/grått är mer osäkert. Men som sagt gula/bruna nyanser har kommit in senare. För ca 30 år sen importerades mycket större myskankor från Ungern och/eller Frankrike. De kom till Skåne och användes för köttproduktion. Om det finns tecken på att dessa är inblandade blir det också nobben för genbanksanslutning.
« Senast ändrad: 31 aug-08 kl 01:25 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #12 skrivet: 31 aug-08 kl 11:12 »
Men Ronny...
jag fick höra nu att dom som köpt höns av  hedemorans moder inte får ansluta sina hedemoror till genbanken längre !!! och det är väll därifrån de mesta djuren kommer från början...

är det så ???

man ska inte tro på allt som sägs men man kan ju undra

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser