Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobila slakterier  (läst 5981 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Mobila slakterier
« Svar #20 skrivet: 22 okt-08 kl 12:28 »
5 % ränta får man nog inte idag, tyvärr.

Vid lån av hela beloppet, med amortering på 5 år och ränta på 7% blir kostnaden 5625 kr per månad eller 67 500 kr per år.

Hur många kan man då slakta på en månad? Är denna vagn godkänd för 10 000 djur per år?

Säg att man slaktar 1000 kaniner per år. Inköp ca 20 kr per kg, 3 kg´s kaniner = 60000 kr kostnad. Säg att man kan sälja dem till privatperson för 85 kr per kg, 85 kr per 1,5 kg kanin gånger 1000 = 127 500 kr. 127 500 kr - 60 000 kr = 67 500 kr. Precis för att täcka lånet. Där är break even, förutsatt att man inte har kostnader för vatten, kontroll etc. Och inte har någon lön...

Slaktar man maxnivå 10 000 st = 675 000 kr - 67 500 = 607 500 kr minus skatt 30% = 425 250 kr.

Hur många timmar behöver man lägga ner då? Säg 100 kaniner per slakttillfälle och styckning = 16 timmar, 16 x 100 = 1600 timmar = timlön 265,00 kr !!

« Senast ändrad: 22 okt-08 kl 12:41 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #21 skrivet: 22 okt-08 kl 15:52 »
Hej!

Man kan inte ta amortering av ett lån som kostnad i en rörelse, möjligen som en utgift. Men den är viktig när man räknar på sin likviditet. Räntan är måhända en annan sak.

Ska man få ett riktigt rörelseresultat, kan man skriva av tillgången (slakteriet) på så många år man tror den kan användas. Bilar håller i allmänhet 15 år, och denna är enklare än en bil, och bör kanske hålla i 25 år, varför kostnaden för vagnen bör bestämmas till 10000 kr per år.

Hur man finansierar den saknar betydelse för att räkna på ett rörelseresultat. Däremot måste man ju räkna över sin hela ekonomiska situation, så att man kan både betala räntor och amortering.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #22 skrivet: 22 okt-08 kl 15:58 »
Ursäkta, tryckte på fel knapp, fortsätter:

Sedan är säkert en sådan här verksamhet inkomst av rörelse, varför skatter etc blir lite annorlunda. På rörelseresultatet (summa inkomster minus summa kostnader) så ska man betala arbetsgivaravgift med cirka 33 %, resterande är ens inkomst, varifrån inkomstskatt dras.

Sedan beräknas inkomst per timme före inkomstskatteavdrag.

Edgar

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #23 skrivet: 22 okt-08 kl 20:48 »
Ursäkta, tryckte på fel knapp, fortsätter:

Sedan är säkert en sådan här verksamhet inkomst av rörelse, varför skatter etc blir lite annorlunda. På rörelseresultatet (summa inkomster minus summa kostnader) så ska man betala arbetsgivaravgift med cirka 33 %, resterande är ens inkomst, varifrån inkomstskatt dras.

Sedan beräknas inkomst per timme före inkomstskatteavdrag.

Edgar

Tack Edgar, var lite osäker på skatter och dylikt...

Ville bara ge ett räkneexempel, men det kanske var lite missvisande.. :-[
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #24 skrivet: 23 okt-08 kl 16:54 »
Nu börjar prisbilden klarna mer och mer. Komplett vagn 6300 x 2550 utv. mått.
Helt klar att använda. Fullt utrustad med den tekniska utrustning som krävs samt varmvatten.
Kylrum för ca 100 kaniner.
Pris 248.000:- + moms.
Vagnen kommer att vara besiktigad och godkänd av SLV.
Hyra; leasa; köpa.
Vi kommer att ha ett möte med banken för att få fram finansiering.
Möjligheter finns även till bidrag från Länsstyrelsen, hushållningssällskapet och liknande men det är något som varje intressent själv får göra.
Är du intresserad så hör av dig till mig. 3 st vagnar kommer att tillverkas. :)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #25 skrivet: 23 okt-08 kl 21:21 »
Jag är intresserad om min andra idé  :-X inte håller...

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 25 okt-08 kl 23:12 »
Vad är det som kostar ca 120.000 mer än en vanliga gatuköksvagn?

Å så fattar jag inte varför 265 kr/ timme skulle vara lågt?

Å vad var det mer jag undrade.. jo, hur får man el till bilen? Till kylarna?

Å så får man inte skriva av en sak på fem år om den håller längre, det är skattefusk. Det måste vara rimlig avskrivningstid.
« Senast ändrad: 25 okt-08 kl 23:17 av Lollo »

Gösta

« Svar #27 skrivet: 26 okt-08 kl 21:25 »
Kära "Lollo" ::) Vad är det du igentligen vill? Är det provokation du försöker skapa. Har svårt att tro att det är kunskaper som felar för då skulle inläggen vara annorlunda ställda.
Trots detta ska jag svara dig:
Att jämföra en korvkiosk med ett moblit slakteri är bara brist på kunskap.
Att blanda ihop ett avbetalningsköp med avskrivningstid är också en brist på kunskap.
El kan skapas från kärnkraft, vattenkraft, vindkraft, kolkraft, vågbrytare, gaskraft mm mm
Kraften levereras sedan genom trådar av metall fram till en elanslutning på vagnen :o 8).
Att arbeta i eget företag ger personen rättighet att arbeta för hur liten eller stor lön som helst.
Du får även som egen företagare arbeta hur många timmar du vill per dag; vecka, år.
Hur du sedan beräknar din inkomst, ja det är ju upp till dig själv eller hur ::)
Som sagt, Lollo, kom med något vettigt för det tror jag faktiskt att du är kapabel att göra!

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #28 skrivet: 27 okt-08 kl 06:49 »
Gösta, finns det möjlighet att hyra en vagn ett år t ex för att kolla av marknaden i mina trakter? Bär det sig kan jag ju senare köpa loss vagnen.

Är det kommunen man ska prata med om tillstånd eller är det ordnat inom landet på något sätt på dessa vagnar?

Gösta

« Svar #29 skrivet: 30 jan-09 kl 12:49 »
Dagens kontakt med livsmedelsverket >:(
Mobila slakterier skall ha samma krav som ett stationärt slakteri med wc, omklädningsrum, veterinärskåp ??? samt veterinärbesiktning före och efter slakt utförd av veterinär :-\ :o
Skyller på EU som vanligt.
Vad säger då EU?
Jo slakt i mindre omfattning omfattas inte av EU-direktiv. Mindre omfattning omräknat i kaniner motsvarar ca 190.000 kaniner på årsbasis.
Jag går vidare med detta i nästa vecka.
Återkommer här med hur det utvecklas.
Kan inte acceptera att andra bestämmelser ska gälla om jag flyttar slakteriet till kaninerna istället för att flytta kaninerna till slakteriet :-\
Finns det någon på nätet som förstår varför livdjuren ska transporteras istället för slakteriet ;)

Gösta

« Svar #30 skrivet: 06 feb-09 kl 14:04 »
Förnyad kontakt har i alla fall bidragit till en viss tvekan hos SLV.
Kaniner ligger på ett specialplan som kan kanske eventuellt ::) kunna slinka igenom som ett pilotprojekt :-\
Återkommer nästa vecka ;)
Gösta

Gösta

« Svar #31 skrivet: 10 feb-09 kl 21:07 »
Nu ligger ärendet hos juristerna ::)
Vad kan det månne bli av detta?

Gösta

« Svar #32 skrivet: 20 mar-09 kl 17:51 »
Nu har frågan gått ett varv till på Livsmedelsverket!
Inte deras bord!? :-\
Kommer troligen att klassas som livsmedelslokal och är då ett fall för respektive kommun :o
Om så kommer att bli fallet så behövs det ca 285 godkännanden :o :o Ett för varje kommun.
Ska ta tag i detta i nästa vecka får vi se hur det utvecklar sig. Återkommer.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 20 mar-09 kl 22:22 »
Spännande!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

« Svar #34 skrivet: 25 mar-09 kl 11:59 »
Det är inte ofta jag ger mig mot myndigheterna men här ser jag att det är för tungjobbat att gå vidare.
Det går att få anläggningen godkänd som livsmedelslokal ??? Däremot inte som slakteri :-\
Däremot går det bra att slakta i en livsmedelslokal :o ::) enligt livsmedelsverket, under förutsättning att din kommun godkänner detta. Ska du däremot flytta livsmedelslokalen till grannkommunen måste ett nytt tillståndsärende sökas. Vid återflytt till tidigare kommun finns risk att det gamla tillståndet inte gäller eftersom lokalen upphört att finnas i kommunen >:( >:(
Enda fördelen jag kan se med den transportabla livsmedelslokalen är att ha den stationärt i sin kommun. Även att den är säljbar vid ev. avyttring.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #35 skrivet: 25 mar-09 kl 12:41 »
kanske nåt man kan skicka vidare till regeringen för vidare utredning?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #36 skrivet: 25 mar-09 kl 14:01 »
Det är inte ofta jag ger mig mot myndigheterna men här ser jag att det är för tungjobbat att gå vidare.
Det går att få anläggningen godkänd som livsmedelslokal ??? Däremot inte som slakteri :-\
Däremot går det bra att slakta i en livsmedelslokal :o ::) enligt livsmedelsverket, under förutsättning att din kommun godkänner detta. Ska du däremot flytta livsmedelslokalen till grannkommunen måste ett nytt tillståndsärende sökas. Vid återflytt till tidigare kommun finns risk att det gamla tillståndet inte gäller eftersom lokalen upphört att finnas i kommunen >:( >:(
Enda fördelen jag kan se med den transportabla livsmedelslokalen är att ha den stationärt i sin kommun. Även att den är säljbar vid ev. avyttring.

Har du provat att få den godkänd i någon kommun? För mig personligen hade det räckt att få den godkänd i en kommun, dvs ha den stående på lämplig mark med tillgång till kommunalt VA.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser