Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativt boende ur ekonomiskt perspektiv, finns det?  (läst 5814 gånger)

Naturliv

• Södermanland
Hej! Jag blir om några år kvitt gamla banklån och ser fram emot en skuldfri tillvaro. Men som många andra har märkt så krävs ofta belåning för att få chansen att välja boende. Du som har tips eller idéer om alternativa boendeformer ur ekonomiskt perspektiv får gärna skriva en rad. Jag har just nu turen att hyra ett hus på landet med goda odlingsmöjligheter, men kontraktet är tidsbegränsat så jag vill kolla vad för alternativ som kan finnas för oss som inte vill stå upp över öronen med banklån och räntebetalningar. Ekonomiskt oberoende är viktigt för att känna sig fri. Finns långa arrenden? Hur hittar man dem? Finns alternativa campingplatser för oss som gillar att odla?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Alternativt boende ur ekonomiskt perspektiv, finns det?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-08 kl 21:47 »
Finns alternativa campingplatser för oss som gillar att odla?

Ja, kolonilott heter det  ;)

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 16 aug-08 kl 10:51 »
Kolonilotter kanonbra att odla på, men om det finns ett beboeligt hus på lotten så är det säkert förknippat med högt pris och banklån ändå. Jag är nog lite missfärgad av de skyhöga Stockholmspriserna på boendet. Måste nog se mig om i landet för att hitta de alternativ jag söker. Det måste ju finnas en chans att komma över ett stycke mark, bo enkelt och billigt, och ägna livet åt att leva och trivas med tillvaron. Utan att behöva vara bankberoende.

Jag sneglar på JAK-banken, men vet för lite om dem. Jag kan ju tänka mig att spara några år. Någon som har erfarenhet av JAK? Måste man spara länge innan man tar lån? Kan man ångra sig och ta ut sparade pengar när man vill?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #3 skrivet: 16 aug-08 kl 12:10 »

Jag sneglar på JAK-banken, men vet för lite om dem. Jag kan ju tänka mig att spara några år. Någon som har erfarenhet av JAK? Måste man spara länge innan man tar lån? Kan man ångra sig och ta ut sparade pengar när man vill?

Jag har varit medlem i JAK sedan 1982 och suttit i ledningen i ett par år.

Idag kan du ta lån direkt utan att förspara, men summan du kan låna är maximerad till 700 000 (var det senast).

Innan lånet försparar du, efter du har tagit lånet skriver du ett kontrakt om ett eftersparande som tillsammans med försparandet skall vara av samma storleksordning som lånet.

Du kan ta ut försparade pengar när du vill, men inte de eftersparade kan du ta ut först efter att lånet är avslutat. Vill du avsluta ett lån i förväg måste du betala en ersättning motsvarande bankens kostnader för att kontraktet inte fullföljts. 
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Naturliv

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 17 aug-08 kl 08:25 »
Det verkar som om det nästan till hundra procent handlar om att äga mark/hus eller att hyra. Finns det verkligen inte alternativ? Har hört att i andra länder finns mer av föreningsägda fastigheter, kooperativ och liknande. De kollektiv jag läst om här verkar vara så "slimmade", man ska vara så lika. Kanske för att kollektiven är så små. Kanske dags att starta någon ny form ...

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #5 skrivet: 17 aug-08 kl 08:39 »
Sverige har ingen riklig kooperativ tradition, vi är individualister och familjemänniskor långt in i själen.
Att bo kollektivt kräver ett stort ansvarstagande. En del klarar av det, andra inte.  På grund av ryktena om många misslyckande kollektiv á la Moodysons "Tillsammans" skyr många svenskar kollektividéerna.

Men det finns lyckade exempel. Det mest kända är väl Skogsnäskollektivet norr om Kramfors. Det finns fler än de. Googla på så kanske du hittar något.

Ett annat intressant exempel är byn Ensamheten i Västerbotten. Den ägs av en ekonomisk förening. Visserligen är alla boende släkt med varandra , men som exempel är det intressant. Fadern i familjen bildade föreningen och skänkte all mark till den istället för att stycka upp fastigheten. Nu ägs den gemensamt av barnen och deras familjer. Den som flyttar därifrån får inget med sig utom medlemsinsatsen.

Det finns en film om en flicka från byn som heter "Armbryterskan från Ensamheten". Den är klart sevärd.
« Senast ändrad: 17 aug-08 kl 08:43 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Naturliv

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 20 aug-08 kl 20:39 »
Sverige har ingen riklig kooperativ tradition, vi är individualister och familjemänniskor långt in i själen.
Att bo kollektivt kräver ett stort ansvarstagande. En del klarar av det, andra inte.  På grund av ryktena om många misslyckande kollektiv á la Moodysons "Tillsammans" skyr många svenskar kollektividéerna.
...
Ett annat intressant exempel är byn Ensamheten i Västerbotten. Den ägs av en ekonomisk förening. Visserligen är alla boende släkt med varandra , men som exempel är det intressant.
Nog tror jag att kärnfamiljen är betydelsefull i Sverige, kanske lite för isolerad ibland. Men samtidigt är många sociala och umgås flitigt på kvällar och helger med andra så jag tror säkert att trivseln i eventuella alternativa boendeformer skulle vara stor. Men nog drar sig både jag och andra vid tanken på små kollektiv där alla måste vara lika och möjligheten att göra som man själv vill är begränsade. Jag lockas mer vid tanken på något större, där ändå gemensamma uppgifter för att sänka kostnader eller för miljöhänsyn görs. Exempelvis samåkning till jobbet och skötseln av husen.
Det låter intressant det där med ekonomisk förening, det borde inte vara omöjligt att driva boenden i den formen (fast i mina tankar inte släktbaserat som i Ensamheten). Finns någon här som har erfarenhet av det?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #7 skrivet: 22 aug-08 kl 19:14 »
Kolla under "Kollektiv för självhushållare," där finns en del intressant.

En intressant boendeform kan kanske vara att bo i vagn. Kanske i kollektiv-form, var och en med sin egen vagn men med en del gemensamma resurser och kanske odlingar med mera. http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=32836.0

A.

Bo

« Svar #8 skrivet: 23 aug-08 kl 05:53 »
Du som har tips eller idéer om alternativa boendeformer ur ekonomiskt perspektiv får gärna skriva en rad.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=29566.0;all

Vickan 74

« Svar #9 skrivet: 12 sep-08 kl 17:36 »
Du kan bo i lägenhet och låna en bit mark av någon markägare att odla på. Vi har en gård och hade bara tyckt att det vore trevligt om någon hade velat odla hos oss. Hör dig för, det finns säkert fler som tänker som vi.

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 sep-08 kl 20:58 »
. Ekonomiskt oberoende är viktigt för att känna sig fri. Finns långa arrenden? Hur hittar man dem? Finns alternativa campingplatser för oss som gillar att odla?
Jag går i precis samma tankar som du!
Vet inte om jag har några lösningar att komma med. Men jag kan dela med mig av mina tankar  :)
Jag bor i en hyreslägenhet i stan.
Trivs ganska bra i stan.
Men att bo i stan begränsar väldigt mycket om man vill leva alternativt på det sättet vi vill.
Funderar mycket på det här just nu.
Ett av mina steg har varit att bli medlem i JAK och sparar så mycket jag kan där (inga stora slantar, utan mer typ korvören).
Jag har satt upp mig på kolonilott så att jag f r o m nästa sommar kan börja odla iaf.
Mitt mål  är att bli så sjävförsörjande som möjligt, med så låga omkostnader som möjligt.
Det behövs mycket kunskap både praktiskt och teoretisk för att vara så självförsörjande som möjligt.
Den kunskapen har jag inte än, men ska skaffa mig. Så mitt projekt kommer att ta tid.
Fast det ska bli rätt skoj.
Så om jag kommer att bo ensam i ett litet hus i skogen, i ett kollektiv eller i en vagn alá Hedvig i Från A till Ö får vi väl se  ;D

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #11 skrivet: 24 sep-08 kl 06:54 »
Hur långt är ett långt arrende?

Hur mycket skulle det vara värt per år?

Andra vilkor som behövde vara uppfyllda?

Det finns massor med mark som det bara odlas lite dålig vall på, mest för att de skall hållas öppna och eu-stöd skall utgå. Erbjud bättre betalt och mindre besvär, så borde det inte vara något problem att arrendera mark. Du skall slå eu-stödet för en vallodling, men kan kanske göra det möjligt att plocka ut ett HÖGRE eu-stöd om du väljer rätt grödor och djur och är villig att göra jobbet. Så i princip kan ett arrende vara helt självfinansierat. Om du nöjer dig med att plocka ut en låg lön.

Problemet är nog att markägare förväntar sig mindre betalt och/eller mer besvär. Se därför till att ta hand om ett helt fält, gärna flera, inte bara en kolonilott. Stödåtagandena är normalt på 5 år.

Arrendetiden skall kanske därför handla om 5-års perioder? Kopplas till ett stödåtagande?

Jag kunde själv tänka mig en sådan modell. Att arrendera ut marken alltså. Särskilt om den skulle komma till intensivare användning och brukas aktivt.

Förmodligen skulle inte en enda person klara av detta. Det skulle nog behövas en grupp med människor som jobbar tillsammans. Ett litet vagnkollektiv skulle kunna vara en möjlighet. Då kan man bo på plats, men behöver inte nödvändigtvis bygga. Om man senare köper mark och bygger, eller köper hus, kan uthyrning av vagnar bli en extra inkomstkälla. Eller uthyrning av husen på sommaren? Kollektivet kan lätt sprida på sig (dela sig?) om man kan arrendera mer mark i närheten.

Inkomster från eu-stöd, rådgivning rörande eu-stöd, odlingar, djurhållning och annan verksamhet kan sedan användas för att arrendera mer mark och / eller köpa tomter som kan bebyggas. Och/eller för att "avlöna" medlemmarna i kollektivet. Kanske pensionsförsäkringar? Det utgår ju dåligt med pensionspoäng för sådant här...

Se till att markägaren kan få ut MER eu-stöd. Och dela på vinsten. Då kommer markägare att stå i kö för att få arrendera ut till er. Eller ta hand om det högre eu-stödet själv och använd det för att betala arrendet. Vill man kan man åta sig att, mot ersättning, ta hand om och vidta andra stödåtgärder. Slå vallar gratis, mot att man får gräset? Eller varför inte rådgivning om hur bönderna kan maximera sina eu-stöd. Och berätta hur du/ni kan hjälpa till att uppfylla åtagandena. Genom att hålla djur eller anlägga fruktträdgård eller bärodling. Eller något annat. Dela på stödpengarna, ni tar intäkten från verksamheten.

Men är detta "fritt" nog? För mycket jobb och byråkrati för att kännas alternativt?

Misstänker att de som har tillräcklig förmåga, socialt, kunskapsmässigt, ekonomiskt och byråkratiskt, att få något sådant här att fungera i verkligheten kanske hellre satsar (har redan satsat?) på något mera lönsamt?

För många som bara vill "hänga på" och för få som kan och vill bidra rent praktiskt?

Eller finns det något liknande redan? Varför inte?

A.
« Senast ändrad: 24 sep-08 kl 09:46 av (Anders) »

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 sep-08 kl 14:45 »
Många bra tankar där Anders.
Projektpengar är himla bra, speciellt i uppstarten.
Jag har egentligen bara börjat få ett hum om att det finns många olika möjliga varianter.
Så det krävs en hel del teoretiskt arbete också innan man kan sätta igång.

För att ska projektpengar så behöver man en projektplan och en av de vanligaste anledningarna till att man inte får projektpengar eller får mindre äm vad man önskat är att projektplanen brustit.

Ska läsa igenom dina tankar och förslag igen och finurla lite på dem.
 :)

Naturliv

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 24 sep-08 kl 19:49 »
Förmodligen skulle inte en enda person klara av detta. Det skulle nog behövas en grupp med människor som jobbar tillsammans. Ett litet vagnkollektiv skulle kunna vara en möjlighet. Då kan man bo på plats, men behöver inte nödvändigtvis bygga.
...
Men är detta "fritt" nog? För mycket jobb och byråkrati för att kännas alternativt?

Verkligen en tilltalande idé och ett sätt att nyttja naturresurser som annars går till spillo och samtidigt få boende och en meningsfylld tillvaro. Men nog måste jag säga att det verkar rätt så byråkratiskt att hänga upp sig på olika EU-stöd även om det är smart tänkt. Men säkert skulle många möjligheter öppnas om man tog sig tid att ta reda på villkor för EU-stöd.

Vad som är tillräckligt långa arrenden handlar nog om vad som ska odlas, tiden från planta till skörd är ju olika. Enklast naturligtvis med grödor med årscykler, men längre för fruktträd och sånt. Jag såg något intressant på tv för ett tag sedan, en dansk odlare odlade brännässlor för försäljning. Fantastisk affärsidé och det kan ju inte vara alltför svårt att odla.

Du har nog rätt, ska det ros hem på ett bra sätt är det säkrast att det genomförs av en grupp människor. Det här ska jag nog fundera vidare på ...

Naturliv

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 24 sep-08 kl 20:03 »
Ett av mina steg har varit att bli medlem i JAK och sparar så mycket jag kan där (inga stora slantar, utan mer typ korvören).
Jag har satt upp mig på kolonilott så att jag f r o m nästa sommar kan börja odla iaf.
...
Så om jag kommer att bo ensam i ett litet hus i skogen, i ett kollektiv eller i en vagn alá Hedvig i Från A till Ö får vi väl se  ;D

Låter som om du har en sansad plan med öppningar för vad du nu har tänkt dig framöver. Det där med JAK verkar vara en smart idé speciellt idag när det rör sig på börsen och i bankvärlden. Då vet man att det än en gång kan komma chockräntehöjningar och annat som det är svårt att värja sig emot om man drabbas. Mer stabilt med JAK-lån kan jag tänka mig.
Nog är det bra att odla smått till att börja med för att kanhända odla lite mer storslaget så småningom. För att nå de mänskliga fördelarna med odling räcker faktiskt en kolonilottodling, men för att vara självförsörjande krävs nog något mer. Att göra som Hedvig låter trivsamt ...

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 sep-08 kl 21:30 »
Naturliv:
Ja och då utgår jag från att det kommer att bo en allvetande Helge på taket  ;)
Nej, en kolinilott är väl mer lite skyddad verkstad för att öva sig, med rätt kunskap och finurlighetså har jag förstått att man kan få många skördar på en säsong.
Det största problemet för mig kan snarare bli förvaringen av skörden.
Inget svalt utrymme finns för förvaring av inläggningar mm och jag har endast en halvkyl och frys.
Funderar på att köpa en extra frys. Men köpa och pryl som drar mer el är inget som känns sådär jättelockande att införskaffa....
Annars får man väl gräva och bygga en jordkällare på den gemensamma gården ... det skulle säkert ingen av det hundratal grannar som delar gård med mig ha ngt emot? :o

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #16 skrivet: 25 sep-08 kl 07:39 »
Men nog måste jag säga att det verkar rätt så byråkratiskt att hänga upp sig på olika EU-stöd även om det är smart tänkt. Men säkert skulle många möjligheter öppnas om man tog sig tid att ta reda på villkor för EU-stöd.

Det är eu-stödet de som vill arrendera en plätt mark billigt, att odla på, har att konkurrera med. Men som de också kan utnyttja. Om markägaren får lika mycket eller mer pengar, mindre besvär och kanske dessutom nöjet att se att det blir lite liv och rörelse, så kan du säkert få hur mycket mark att odla eller hålla djur på, som helst. Gäller bara att du kan visa att du är seriös och långsiktig och inte bara vill odla en liten koloniträdgård, utan verkligen kan försörja dig på din verksamhet. Och gärna att du är smart nog att utnyttja eu-stöden. En hel del av dem är till precis för sådant här! De skall möjliggöra småskaliga verksamheter ute på landet. Varför inte använda sig av det?

Kombinera med kurser, besöksnäring och rehab. Hästbete på sommaren, ridturer, älgskådning, överlevnadskurser och uthyrning av stugor. Finns massor att göra ute på landet.

A.

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 sep-08 kl 10:41 »
Var en stor motståndare till EU är det fortfarande.
Men att inte ta del av de positiva sakerna med  det när det  nu finns, och vi betalar dyrt för vårt medlemskap, det är inte smart.
Sedan så är det väl som med det mesta att det finns mer än en sida och i det här fallet kan man välja utifrån sin egen ståndpunkt.
EU-stöd eller inte.
/Marie

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #18 skrivet: 25 sep-08 kl 11:00 »
Jag är också emot EU. Men har inget emot EU-stöd till mig. Har till och med en liten EU-flagga jag kan sätta upp när stödpengarna kommer.

Men bäst vore ju ett samhälle där det är lönsamt att göra bra grejer, utan stöd. Och olönsamt att göra dåliga grejer. Sedan är det bara en del av bidragen och projektpengarna som betalas av EU. Resten betalas av Svenska skattepengar direkt. Länsstyrelserna har en massa kul grejer och stödpengar att hantera.

Lite trist är det att det ofta bara är lite större gårdar som har kunskap om hur man gör för att utnyttja detta. Eller råd att anlita konsulter. Det är ju inte direkt lättfattligt. Det går fint att leva på att bara hjälpa andra att söka EU-stöd. Bara att lära sig vad som gäller. Och sedan prata med markägare och hjälpa dem att fylla i blanketterna. Kan säkert vara värt 1000:- i timmen, och ändå lönsamt för den som anlitar en bra sådan konsult. Vad vet jag?

Jag har hört ryktas att ett antal större gods/herrgårdar/slott i Skåne har gått samman och heltidsanställt en person som bara har till uppgift att nosa upp intressanta bidrag och stöd. Och hantera ansökningar och allt annat runtomkring. Och förklara för markägarna exakt vad som måste göras för att bidrag skall utgå och vilka regler som gäller. Tydligen är han den mest lönsamma anställde de har...

A.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 25 sep-08 kl 19:45 »
Kombinera med kurser, besöksnäring och rehab. Hästbete på sommaren, ridturer, älgskådning, överlevnadskurser och uthyrning av stugor. Finns massor att göra ute på landet.

Du kommer med så många bra förslag. Det här med rehab har jag sett på tv, att få gräva i jorden och känna tillhörigheten till naturen verkar ha läkande effekt. Vore kanon att få syssla med och kan också kombineras med en mindre mängd vanligt lönearbete. Samma med uthyrning av stugor och sånt, något som varit en gammal dröm för min del. Jag har ju ett par år på mig att fundera, planera och tänka till.

Men för att odla etc så att man kan försörja sig krävs förmodligen lite större insatser, där måste jag absolut läsa på mer ... och kanske prata med en vikarie på jobbet som för det mesta jobbar på lantbruk (men hjälper oss när vi behöver). Älgskådning skulle jag absolut kunna öva här hemma ... hihi ... särskilt nu på hösten när de äter äpplen utanför sovrumsfönstret.

Var en stor motståndare till EU är det fortfarande.
Men att inte ta del av de positiva sakerna med  det när det  nu finns, och vi betalar dyrt för vårt medlemskap, det är inte smart.

Håller absolut med dig. Samtidigt som jag är emot EU och dess konsekvenser så måste man ju ändå leva vidare med EU. Men jag skulle ju inte ha något emot att EU skrotades och att vi får närmare till beslut och mindre byråkrati.

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 2 användare
Daniel-S, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser