Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rymmarhäst  (läst 2813 gånger)

MariaS

• Östergötland
    • Danielssonsgården
Rymmarhäst
« skrivet: 14 aug-08 kl 21:20 »
Vi har en minishettishingst och nu har vi kommit tillbaka till ett problem som han började med förra året. Han fick ju för sig att rymma till grannens hästar en bit bort här och nu har han börjat igen. Han har rymt två ggr dit denna vecka men nu stänger vi in honom vissa delar av dagen och så får han och gammeltanten gå i trädgården ett par ggr om dan. Men han är så attans envis den rackarn, mkt beror på att de har en ny häst där borta, en fjording, så det är väl lite därför det är så mkt mer intressant att rymma dit nu.
Vi har ju Gunnebostaket i trädgården men har satt upp eltråd också men han försöker rymma under, har inte satt nån eltråd så lågt men nu är sambon ute och sätter upp en då jag kom på Bollen med att trycka ut staketet på ett ställe.
Hade varit gladare, om man nu kan bli det på en rymmare, om han hade gått in till våra stora hästar som går bara en liten bit ifrån grannarnas på våran andra gård men jag tror inte att han har märkt att de går där. Skulle ju göra mindre om han gick in i den hagen.

Att ha ut honom i den stora hagen har vi inte gett oss på ännu, vi har fixat ett ställe där vi tror att han har krypt under eltrådarna men vi är inte säkra. Man kan ju tycka att det borde vara en massa spår nu när det är så blött men icke, hade ju annars underlättat.

Vet väl inte riktigt vad jag vill egentligen :D men lite tips och råd kanske..
Funderar på att sätta upp en mindre hage i den stora hagen fast med betydligt många fler trådar så han inte tar sig ut, stora hagen har tre trådar men den skulle i så fall bli fem trådar i. Och sen att vi får fodra honom lite extra då, och att han får komma in i trädgården och äta tillsammans med gammeltanten några ggr per dag.

Han är ju en jäkel på att hoppa så jag är glad att han inte har kommit på att hoppa över elstaket, enbart Gunnebonätet som är 1 m hoppar han över galant, han står precis innanför och så hoppar han bara direkt över utan att ta sats.

Tid för kastrering är bokad men inte förrän den 19 september, nu är det ju rötmånad tills nästa fredag och sen vill veterinären vänta lite till med tanke på flugor osv. Är ju inte säkert att den gör nån skillnad på honom men vi får hoppas på det.

Sjubarnsmamma och djurgalen

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Rymmarhäst
« Svar #1 skrivet: 14 aug-08 kl 21:25 »
Iden med en mindre "rymningssäker hage är inte dum! Vita enkla plaststolpar man trampar ner brukar fungera jättebra. Dom finns det möjlighet att ha JÄTTEMÅNGA trådar i. Och så kan ni ha hagen där det inte är högt gräs så att ni garanterat får ordentlig ström!! Det är A och O. Och kolla´jordningen!!!
Dom är inte dummare än att dom passar på om strömmen är överkomlig  ;)

Det är inte säkert att det hjälper med kastration, som du säger. Men det gör det garanterat inte sämre iallafall!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 aug-08 kl 22:20 »
En kompis till mig hade en sådan där.......... ardennermärr som gick ut och in i hagarna som hon ville.
Med full kraft i elen så gick hon bara på tills det gick sönder, klev över eller emellan trådarna. Spelade ingen roll hur många trådar eller vilken sort, hon tog smällarna, lite imponerande.

Han fick rådet av en lärare på en skola vi gick på, sätt på tränset och fäst en halvmeters järntråd i vardera bettring så skall du få se att hon lär sig att respektera stängslet.
Han gjorde som läraren föreslagit och efter det har hon aldrig gått ut igen, kroppen tålde det knoppen inte pallade.

covboy

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 aug-08 kl 21:41 »
Två trådar ska räcka men sätt tre för säkerhetenskull..Översta tråden i huvudhöjd.

Om stängslet är väl gjort och inga strömförluster på vägen så ska nog hästen hållas i hagen, börja med att bygga en mindre hage som säkert strömmen hinner till ,så ska den nog vänja sig  ;)

Viktigt att jordningen är väl gjord, man kan tom sätta extra trådar i stängslet som går till jordningen men tror inte det ska behövas. Kanske om underlaget är väldigt torrt,tex mycket sand..

Lycka till !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 15 aug-08 kl 22:00 »
En kompis till mig hade en sådan där.......... ardennermärr som gick ut och in i hagarna som hon ville.
Med full kraft i elen så gick hon bara på tills det gick sönder, klev över eller emellan trådarna. Spelade ingen roll hur många trådar eller vilken sort, hon tog smällarna, lite imponerande.

Han fick rådet av en lärare på en skola vi gick på, sätt på tränset och fäst en halvmeters järntråd i vardera bettring så skall du få se att hon lär sig att respektera stängslet.
Han gjorde som läraren föreslagit och efter det har hon aldrig gått ut igen, kroppen tålde det knoppen inte pallade.
Detta måste vara det mest effektiva tips jag nånsin hört talas om, med tanke på att hela munnen är full av strömledande saliv så betvivlar jag inte en sekund att hon inte gjorde om sina dumheter.  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

MariaS

• Östergötland
    • Danielssonsgården
« Svar #5 skrivet: 15 aug-08 kl 23:29 »
Två trådar ska räcka men sätt tre för säkerhetenskull..Översta tråden i huvudhöjd.

Om stängslet är väl gjort och inga strömförluster på vägen så ska nog hästen hållas i hagen, börja med att bygga en mindre hage som säkert strömmen hinner till ,så ska den nog vänja sig  ;)

Viktigt att jordningen är väl gjord, man kan tom sätta extra trådar i stängslet som går till jordningen men tror inte det ska behövas. Kanske om underlaget är väldigt torrt,tex mycket sand..

Lycka till !

Nix, två trådar räcker inte för den här herren. Och trådarna är rena från allt och det är ordentligt jordat. Kvittar om det är stor eller liten hage, han bryr sig inte om strömmen ändå. Våra andra hästar har stor respekt för staketet men inte den här rackaren.

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-08 kl 19:07 »
Citera
Detta måste vara det mest effektiva tips jag nånsin hört talas om, med tanke på att hela munnen är full av strömledande saliv så betvivlar jag inte en sekund att hon inte gjorde om sina dumheter. 

Alltså..jag är inte pjoskig..men vet i sjutton om jag hade gjort så.. :-\ Då vore jag nog mycket desperat.. då måste nog hästens hälsa och liv stå på spel.. :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 16 aug-08 kl 19:32 »
Har hästen väl fattat att det går att stå ut med el-smällen så är det himla svårt att komma tillrätta med det. Ett sätt maan kan testa är dock att stängsla med både nät (på utsidan stolparna) och eltråd (på insidan). Nätet gör att det tar lite längre tid att ta sig ut och elen hinner ge några extra stötar. Jag tror att man får stängsla så, bara inte nätet blir strömförande.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

covboy

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 aug-08 kl 20:02 »
Nja,nät är väl inte bra om hästen fastnar i det.. :(

Men jag tror på glasfiber stolpar som gör att tråden-repet ger efter så den inte brister genast.. Brister tråden genast så vet hästen att tråden är ofarlig sedan.. Tråden ska nog töja minst en meter åt båda håll då du går imot den.

guba

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 aug-08 kl 20:03 »
Alltså..jag är inte pjoskig..men vet i sjutton om jag hade gjort så.. :-\ Då vore jag nog mycket desperat.. då måste nog hästens hälsa och liv stå på spel.. :-[
Varje gång hon var ute i trafiken lös och fri så var hennes liv hotat, för att inte tala om alla trafikanters hälsa och framtid när de riskerade att köra in i ett ton ....ardenner.
Alla som sett vad en smäll med en liten ynklig älg kan ställa till med förstår säkert skillnaden, det är förödande, går inte att jämföra på en och samma veckodag.

Tamdjur skall hållas i sin hage, punkt slut.

Ett par tre smällar av elen rätt upp i lilla hjärnan gjorde susen, istället för att slaktas så lever hon än idag, nio år senare och har bara varit ute ett fåtal gånger sedan kuren.

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 aug-08 kl 20:17 »
Det är ju det jag menar Guba

MariaS

• Östergötland
    • Danielssonsgården
« Svar #11 skrivet: 16 aug-08 kl 20:32 »
Har även fått tipset att sätta ståltråd i grimman, lite mildare än att sätta det i tränset ialla fall. Att sätta det i tränset är jag inte så sugen på, måste ge en väldigt negativ syn på bettet senare vill jag få det till.
Just nu är han smått omöjlig, han springer fram och tillbaka i trädgården heeela tiden och har knappt tid att äta nåt, han kommer bli spinkig på det här viset. Tur att han står still inne och äter ialla fall.

Här är det ju fara för hans liv om han kommer ut, framför allt när tågen kommer som går förbi precis nedanför oss. Han ligger också risigt till när det kommer till de andra hästarna eftersom det är ett vbl och en fjording så de är ju betydligt större än vad han är. Får de in en bra träff i huvudet på honom så är det ju kört för honoms del.

covboy

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 aug-08 kl 20:47 »
Jag har för mig att stöten känns mest i hovarna.. ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 17 aug-08 kl 09:59 »
Jag hade en häst som gick rakt genom eltrådarna när han såg mig eller tyckte att det var dags att gå in. Lite opraktiskt då jag ibland jobbade och han hamnade hos grannarna. Min hovslagare gav mig rådet att sätta upp 2 trådar med ca 1 dm emmellan. Den översta som vanligt men den understa skulle på jordningen. Då fick han full ström varje gång han gick emot. Det fungerade bra och han höll sig på plats tills det var dags att gå in. Detta fungera även på vintern då det kan vara svårt att få bra ström på stängslet.

En varning dock är att man måste spänna trådrna ordentligt och man måste kolla så de inte kommer ihop för då har man 0 ström. Men det hör man för då knäpper det. Vet dock inte om det är så bra för apparaten när det knäpper.

teufel

« Svar #14 skrivet: 20 aug-08 kl 23:30 »
Hej!

Jag tycker man får börja med att undersöka varför pållen rymmer.

Så här på sensommaren är det förmodligen för att de har tråkigt . Det är ju samma visa varje dag - gå runt och käka gräs. Även en häst, som är gjord för det, kan tycka att det är tråkigt i längden, och framför allt shettisar som älskar att arbeta blir lätt uttråkade efter ett par veckor.

Gör något med den varje dag, så att den blir aktiverad på något sätt, och får använda hjärnan. :)

Om den trots allt går ut, så testa:
- Ordentligt med ström, 4-5 Joule minst. Kolla detta ofta, framför allt om det finns mycket undervegetation runt om.
- Ordentlig jordning. Det ska vara en meter jordspett för varje Joule som aggregatet ger, men det går bra att "kaskadkoppla" spetten.
- Sko den, åtminstone på ett par hovar. En skodd häst jordar bättre.
- Om det är torrt i marken fungerar jordningen dåligt. Då kan man köra varannan tråd med strömmatning och varannan med jord.
Praktiseras ofta i snörika och kalla trakter, eftersom tjäle på vintern jordar lika dåligt som torka på sommaren.
- Sådana där "krag-antenner" som man sätter runt halsen på får med tjock och yvig päls, fungerar även på shettisar. När de lutar sig fram för att nosa på stängslet, får de en stöt i nacken.

Mvh Patrick

MariaS

• Östergötland
    • Danielssonsgården
« Svar #15 skrivet: 21 aug-08 kl 09:42 »
Varför han rymmer framgår i det första inlägget som jag skrivit. Att det är stoet i grannarnas hage som lockar då han är hingst.
Strömmen i hagen är det inget fel på, den är fri runt om i hela hagen och det går riktigt stark ström igenom. Det är absolut ordentligt jordat.
Han går inte omkring i hagen och drar bara utan tömkörs och rids mm.

Hej!

Jag tycker man får börja med att undersöka varför pållen rymmer.

Så här på sensommaren är det förmodligen för att de har tråkigt . Det är ju samma visa varje dag - gå runt och käka gräs. Även en häst, som är gjord för det, kan tycka att det är tråkigt i längden, och framför allt shettisar som älskar att arbeta blir lätt uttråkade efter ett par veckor.

Gör något med den varje dag, så att den blir aktiverad på något sätt, och får använda hjärnan. :)

Om den trots allt går ut, så testa:
- Ordentligt med ström, 4-5 Joule minst. Kolla detta ofta, framför allt om det finns mycket undervegetation runt om.
- Ordentlig jordning. Det ska vara en meter jordspett för varje Joule som aggregatet ger, men det går bra att "kaskadkoppla" spetten.
- Sko den, åtminstone på ett par hovar. En skodd häst jordar bättre.
- Om det är torrt i marken fungerar jordningen dåligt. Då kan man köra varannan tråd med strömmatning och varannan med jord.
Praktiseras ofta i snörika och kalla trakter, eftersom tjäle på vintern jordar lika dåligt som torka på sommaren.
- Sådana där "krag-antenner" som man sätter runt halsen på får med tjock och yvig päls, fungerar även på shettisar. När de lutar sig fram för att nosa på stängslet, får de en stöt i nacken.

Mvh Patrick

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser