Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göda tuppar?  (läst 3978 gånger)

Hu

• Bohuslän
Göda tuppar?
« skrivet: 14 aug-08 kl 08:00 »
Hej,
Har letat bland inläggen men inte hittat svar på min undran, så nu ställer jag en egen fråga!

I våra kycklingkullar i vår och sommar har vi fått en hel hög med tuppar, närmare tjugo stycken. Eftersom hönsgården blir tämligen stökig med så många ungtuppar, har vi samlat dem på ett lite mindre område, där vi helt enkelt tänker göda dem inför slakt... Bättre med egenuppfödda som man vet haft det bra och vad de ätit, än affärernas "lägeruppfödda"!

Men - vad ska vi mata dem med för att få dem välgödda och välsmakande? Har ni några tips tar vi tacksamt emot dem! Just nu får de allfoder, hel vete, havrekross, matrester + grönfoder i form av bla äpplen, kärrs, maskrosblad etc.

Hälsn. Hillevi
Hedemorahöns och en liten svart pudel

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Göda tuppar?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-08 kl 08:01 »
Det är väl en utmärkt kost för blivande stekar  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 14 aug-08 kl 09:25 »
Tycker oxå det låter som en bra mat, sen är det ju olika för olika ras hur snabbt dem växer och blir slaktfärdiga.
Helt rätt med att föda upp sina egna slaktdjur istället för att köpa färdiga i affären, då vet du ju hur dem levt och att dem har mått bra :)
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Hu

• Bohuslän
Några tips om mat?
« Svar #3 skrivet: 16 aug-08 kl 18:55 »
Ingen som har några tips om vad man skall mata dem med, för att det ska växa till sig bra o smaka gott? Eller är det bästa att fortsätta som jag gjort, och ge dem allt möjligt varierat?
Hedemorahöns och en liten svart pudel

Margit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 aug-08 kl 18:56 »
Majs!!
Fast det är nog förhållandevis dyrt?

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 17 aug-08 kl 18:46 »
Majs behöver inte bli så dyrt om ni köper dem på LIDL eller än hellre direkt från "självplock" Såg i går ett stort fält med välsmakande majs på väg att mogna nära Strömsholm, som jag tänker bevaka till mina. Just nu köper jag på Hemköp i 4 pack. De är  överkomliga i pris om man inte har så många.

Pass på bara så du får de där inte extra socker är tillsatt!

MVH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 aug-08 kl 20:49 »
Majs på självolock är visst svindyrt..  :(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 18 aug-08 kl 14:24 »
När jag var i Kanada så kunde man på sensommaren köpa majs i 25-kilos-säckar för några dollar hos bönderna eller vid vägkanten... (Typ en femtilapp.) Det vore nåt det...  ;) Fast det var ju tio år sen... kanske har blivit dyrare nu...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Taggis

• vänner
« Svar #8 skrivet: 21 aug-08 kl 23:03 »
Men torkad majs går väl lika bra?Det brukar jag köpa till mina höns hos vår foderhandlare ,finns både hela majskorn el. mindre bitar.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #9 skrivet: 21 aug-08 kl 23:18 »
Kolla runt om det inte finns någon som odlar fodermajs. Jag köper en stor konservburk på willys emellanåt. Sån förp för resturanger. finns fryst majs oxå.

Kokt potatis å pasta gillar mina. Det är billigt som extragott blandat me annat.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 22 aug-08 kl 18:42 »
Men - vad ska vi mata dem med för att få dem välgödda och välsmakande?

Har ni några tips tar vi tacksamt emot dem! Just nu får de allfoder, hel vete, havrekross, matrester + grönfoder i form av bla äpplen, kärrs, maskrosblad etc.

60% Allfoder + 40% Majs då blir det Majskycklingar  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 23 aug-08 kl 15:47 »
hmmm.....

Vi råkade ut för en torr "Majskyckling" trots lergryta i går...så % var tydligen inte de du angav på denne ;-) Det bär lite emot, men kyckling/höns har vi svårt att radera  från vår normala kosthållning nu när vi har egna.

Trevlig helg i solskenet önskar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 23 aug-08 kl 16:09 »
Nä 40% majs är rätt mycket majs varje dag... ;) ;) beroende på hönsras också då..

Borde väl hamna på någonstans minst 1 dl Majs per ungtupp och dag.

En säck foder Majs kostar 300 kr så det blir inte billiga kycklingar  :D
« Senast ändrad: 28 aug-08 kl 01:06 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 25 aug-08 kl 19:22 »
Nu har vi hittat fodermajs hos vår "Kvarn". Den är torkad i 25kg säckar att utfodra vildsvin med. Är det sådan ni menar? Går den att blötlägga som gula ärtor över natten för att få dem att mjukna? Våra älskar sötmajsen, men jag begriper att det kan bli väl sött, så nu provar vi att satsa på fodermajs om ni tror att det är bättre och att den går att hantera på ett smidigt sätt dessutom.

Hälsningar från  I-K som räfsat ihop  kornhalm i jutesäckar till redena i kväll.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 28 aug-08 kl 20:19 »
NU har vår fodermajs legat i blöt i 3 dygn. Jag har givit en näve i varje "giva" tidigar morgnar vid lucköppningen (läs 07.15. Än har de inte på långt när visat samma aptit för dessa korn jämfört med sötmajsen. Min målsättning är att de kommer att lära sig på lite sikt!? (Har ju en 25kg. säck gu´be vars ;-)
Att krossa den blir för omständligt!
Går de att poppa? Popcorn gillar nämligen våra.

Jag avstod dock sötmajsburkar i fyrpack på affären i dag. Fick lite dåligt samvete faktiskt. Men de står sig säkert utan......

Trevlig hrlg önskas.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 29 aug-08 kl 07:48 »
Vissa här på forumet får sina höns att äta fodermajs.
Mina äter det inte, fick slänga en säck Bu = (
Jag provade att blötlägga krossa ja allt.
Färdig krossad tror jag på, men det finns inte här
Har hedemora.
Hedemorahöns

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 29 aug-08 kl 10:19 »
NU har vår fodermajs legat i blöt i 3 dygn.

Blötlägg 2 dygn, koka sen i 30 minuter.
Då kanske dina tuppar äter bättre.  :)

Äter dom inte då heller så beror det nog på att fodermajsen inte är så goda,
dom är nämligen helt smaklösa jämfört med de söta sötmajskornen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser