Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästmyror  (läst 14503 gånger)

leifhh

• Gäst
Hästmyror
« skrivet: 27 jul-05 kl 14:36 »
Indirekt har jag ett probelm med hästmyror...

Det är så att min svärfar har en sommarstuga där det börjat dyka upp väl mycket hästmyror. Eftersom han är en "gör det självare" av rang så vägrar han att ta dit anticimex. Han har för övrigt tagit bort den typen av tjänster från hemförsäkringen på huset.

Jag undrar nu helt enkel: hur fasen blir man av med de djävla myrorna på ett så ekologiskt bra sätt som möjligt?

Grumphy

• Gäst
Re:Hästmyror
« Svar #1 skrivet: 31 jul-05 kl 19:01 »
Oj då  :o

Försök att lokalisera vart ifrån de kommer och riv upp väggen/golvet där och rensabort allt som ser skadat ut och en bit till och bränn elendet.

Det kan vara så att de gett sig på konstruktionsvirket i huset och satt bo där hällst ska man spruta med något så att de garanterat dör men det är ju inte så miljövänligt kanske, snacka med Antisimex.

Kankse finns det någon här i forumet som känner till någon miljövänlig metod att utrota dessa "termiter" ???

Lycka till !

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 okt-05 kl 21:59 »
Det  enda sättet att bli kvitt hästmyrorna utan att låta en fackman göra det (Läs Anticimex) är att elda upp huset. Vänta inte för länge för då blir det uppätet istället.
Hästmyra är ett allvarligt problem, och nog ska man vara försiktig med  gifter, men jag skulle inte tveka att ta bort dem.
Ligger inte huset ensligt är det dessutom inte bara ett problem för just detta hus.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

hasteus

« Svar #3 skrivet: 04 nov-05 kl 23:23 »
Citera
en "gör det självare" av rang

så börjar det brinna så är han sin egen brandman......?

Visst ni kan försöka det finns massa tips och tricks, men det är ungefär lika smart som att testa olika sätt att släcka istället för att ringa brandkåren.

Tyvärr, hade hästmyror i somras, det ingenting för gör det självare, lyckas ni inte helt (dom flyttar in dolda under panelen i en annan del av huset...) så har ni snart inget hus längre.

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 06 nov-05 kl 18:07 »
Har haft (eller har  :-\) hästmyror i mitt sommarhus. Hästmyror har sk. sattelitbon som inte ligger så långt ifrån varandra. Stubbar, rötter, hus, virke m.m. gillar dom.  Så först kan man försöka se om man kan hitta något sådant nära huset. Hittar du något, ta bort det!

Två sommrar i rad har dom svärmat, runt midsommar tror jag det var. Då passade vi på att strö myr (cymexpulver) på dom platserna.
Då får dom fart!
Både sådana med vingar, utan och gigantsorten (med vingar) har vällt ut. Haft ihjäl så många som möjligt (godkänt i krigstider).
Hästmyror har inte så värst stora kollonier, och växer ganska långsammt. Så uttröttningsmetoden vi kört verkar ha hjälpt.
Det ska sägas att vi ersatt lite skadat virke med nytt.

Problemet är att dom är lömska, visar sig inte om det är dåligt väder, kallt osv. Går inte på led som vanliga myror, så dom är svårspårade. Anar dom oråd kan dom flytta lite längre bort i samma vägg eller så. Lömska som fan alltså!

Nåja, massa svammel här, har bara ett ekologiskt tips. Trö kanel på och runt ingångarna. Får ungefär samma effekt som cymex, tillfälligt. För dom verkar inte dö utav det men dom blir galna och hittar inte in/utgångar m.m.
Så kör man den metoden lite längre kanske dom tröttnar, kan vara värt ett försök om du absolut inte vill använda kemiska grejer.

Se också till att grunden är torr, dom gillar fuktigt virke.

Lycka till   ::)

/Attis

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
Byggarebobban

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser