Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsrasidentifiering  (läst 4815 gånger)

Archibald

Hönsrasidentifiering
« skrivet: 25 jul-05 kl 23:06 »
Igår så försvann 3 djur från beståndet, som jag skrivit i tidigare tråd och nu har vi skaffat 6 nya höns.
kruxet är att han som var där den dagen inte visste vad det var för raser och min fru gick på känslor och utseende.
Kan ni hjälpa till försöka identifiera raserna?
Isa är Isabrun, det vet vi, jag tror att Aprikos är det med.
Men resten....

jag skall dit i morgon för att skaffa vaktlar, men ingen fungerande färgskrivare....

nåväl, in och gissa på:
http://www.kurtson.se

Hönsmor

• Gäst
Re:Hönsrasidentifiering
« Svar #1 skrivet: 26 jul-05 kl 21:38 »
Skånskblomme/brunlohman korsning?? ???

Archibald

« Svar #2 skrivet: 26 jul-05 kl 22:50 »
var där idag med kort för att få dem identifierade, men killen var bort idag med.
men det blev 4 japanska vaktlar istället!

hönsmor>vem trodde du var korsning?
de skall vara renrasiga, det är ändå en uppfödaranstalt som tagit fram dem. de satt i sektioner och det enda jag saknade var rasskyltar.
« Senast ändrad: 26 jul-05 kl 22:52 av Archibald »

Hönsmor

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jul-05 kl 21:05 »
Okej konstigt ställe du köpt dem i från?

De fläckiga liknar ju skånskblomme... men du får väl reda på vilka raser det är snart då?

Archibald

« Svar #4 skrivet: 27 jul-05 kl 22:04 »
stället drivs av fem bröder, och det är bara en av dem som har full koll på alla hönsen.
Stället är mycket trevligt och välskött, de har kaniner, fasaner, ankor, gäss, höns, vaktlar m.m.

de finns norr om norrtälje, värt ett besök om man skall handla.

Hönsmor

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jul-05 kl 23:16 »
Jaha :)
Har de någon hemsida?

Archibald

« Svar #6 skrivet: 28 jul-05 kl 08:33 »
nix, tror inte det är deras melodi...

camhed

• Brofarmen
« Svar #7 skrivet: 28 jul-05 kl 08:52 »
Då kan jag ana var du har varit...var du in på alla ställen och tittade?
Det finns inget du inte kan....Bara sånt du inte lärt dig än.
www.brofarmen.info.se

Archibald

« Svar #8 skrivet: 29 jul-05 kl 08:14 »
Nä, vi kikade längs de stora burarna och inne i hönseriet, men inte inne bland de större fåglarna...

hönspappan

« Svar #9 skrivet: 01 aug-05 kl 19:11 »
Ser inte Kaxa väldigt mycket ut som en Orusthöna?

Archibald

« Svar #10 skrivet: 01 aug-05 kl 22:57 »
Kaxa är troligtvis en blomehöna.
var hos en idag som har köpt höns på samma ställe, och hennes var blome, men hon skulle leta reda på papprena tills i morgon.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #11 skrivet: 24 aug-05 kl 11:21 »
Silvertecknad wyandotte är mitt tips ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 24 aug-05 kl 17:32 »
Hej!

Det här var rätt kul! Jag kan säga att dina höns är blandrashöns och att det är mycket smått och gott i dem. Att det inte rör sig om någon lantras är helt tydligt för oss som sett mycket av dem. Låt mig försöka:

1. "Höken" = blandras med wyandotte i (helt säkert!)
2. "Isa" = blandras med värphybrid/orpington i (ganska säker)
3. "Kaxa" = blandras med blomme i (ganska säker, alternativet skulle då vara med ancona i, men den rasen är rätt ovanlig. Absolut inte orust i alla fall)
4. "Snödropp mfl" = blandras av svårbedömt ursprung. En vild chansning är att det även finns någon mer lantras än blomme i djuren. Kanske gotlandshöns eller möjligen åsbo.
5. "Generalen" = blandras som är vildtecknad och vildfärgad med svag benbefjädring. En stilig och kraftig tupp av obestämbar blandning. Vildfärgen finns hos många hönsraser men inte kommer den från värphybrider i alla fall.

Nu ger jag upp detta gissande, men rätt kul var det faktiskt. Du har en "typisk" blandrasflock i alla fall. Kammarna är små och bleka, så du bör nog utfodra väl och se till att vitaminer och solsken inte saknas dem, så blir det säkert en bra flock!

« Senast ändrad: 24 aug-05 kl 17:34 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Archibald

« Svar #13 skrivet: 31 aug-05 kl 09:01 »
samtliga höns är enligt uppfödningen renrasiga djur.
det finns blomme och 55 blommor, och någon ras till, som jag för tillfället inte kommer ihåg namnet på.
men det är bara de rena svarta som är blandraser, förutom tuppen som är en renrasig maran.
just nu ser han lite trist ut efter en batalj med hunden, men han börjar få tillbaka formen nu....

hönspappan

« Svar #14 skrivet: 31 aug-05 kl 15:23 »
Absolut inte orust i alla fall)

Med all respekt för din kunskap (och för att trådskaparen redan sagt att det inte är orust...), vad är det som får dig så säker på att det inte är en orusthöna? Mina orusthöns är inte så väldigt olika den hönan. Lite större stjärtfjädrar, lite gulare på benen (men fotot kan ljuga). Men vad mer?

Archibald

« Svar #15 skrivet: 31 aug-05 kl 16:49 »
Det som talar mot att kaxa är orust, kanske är att de inte har orust i sortimentet....

john

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 31 aug-05 kl 18:32 »
Får jag låna din tråd?  :)

Vi är också nyfikna på vilken sorts höns vi har fått tag på. Det kan mycket gärna vara blandraser.
Sedan undrar vi hur man kan se vilket kön det är på kycklingen, två månader gammal (till vänster på bilden nedan). Han/hon ser ut precis som sin "mamma", dvs den som ruvade fram honom/henne.
Ibland är den för sig själv, men ibland är den väldigt mammig och ligger tillsammans med sin mamma när hon är i redet och värper.

Fler bilder finns på länken här nedan:
http://www.wassberg.se/hons/
« Senast ändrad: 31 aug-05 kl 23:58 av john »

hönspappan

« Svar #17 skrivet: 31 aug-05 kl 23:20 »
Det som talar mot att kaxa är orust, kanske är att de inte har orust i sortimentet....

Jo, jag har redan förstått att det inte är orust. Och jag accepterade det första gången du sade det, och än mer efter det att Ronny sagt att det inte var orust. Det är ingen Orusthöna. Klart? :)

Det jag försökte göra i mitt förra inlägg var inte att ifrågasätta det ni säger, utan att få någon att peka på vad på bilden som gör att det definitivt inte kan vara en Orusthöna. För jag ser inte skillnaden så tydligt och vill gärna se den.

Sådär :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser