Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bärlikör  (läst 5433 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
bärlikör
« skrivet: 25 jul-05 kl 22:00 »
Vet att många avstår alkohol, men ni som inte gör det här kommer ett litet tips!

Ta en burk, fyll med jordgubbar eller andra bär, häll på ren sprit låt dra ett par veckor... sila av bären. Koka upp en sockerlag på 4 dl socker och 2 dl vatten. Låt kallna. Häll ihop lag och sprit. Låt stå ett par veckor så smaken satt sig ordentligt. Mums!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

åsnan

• Gotland
SV: bärlikör
« Svar #1 skrivet: 17 feb-08 kl 17:55 »
Min svärmor har lärt mig att man skall ta en burk fylla med valfri frukt/bär och fylla på så att spriten precis täcker. sedan lägger du i en sokerbit om dagen tills lagom sötma uppstått. hon påstår att sockret hjälper till att dra ut smakerna ur frukten. vet inte om det stämmer, jag har bara gjort på hennes sättoch likören blir underbar.
jag har också lärt mig att binda ett snöre( som man hänger ut och fäster med locket) om vaniljstången så att det är lätt att hitta den, det är lätt att den tar över smaken om man inte testar varje dag när man gör tex. rabarberlikör. det går att göra små påsar med snöre i för andra kryddor så slipper man jaga dem som jag gjorde i början

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 17 feb-08 kl 18:11 »
Min älskade hustru skulle göra likör på björnbär.

Tittade i barskåpet, tog en flaska och hällde på bären. Likören blev inte njutbar, hon hade tagit OP Andersson i stället för cognac! Som det kan bli.

Edgar

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 18 feb-08 kl 15:39 »
Jag har jort flera likörer på bär och frukt men den godaste var med fina äpplen i skivor, kanelstång (lite),
vaniljstång och riktig sockerlag ;D....Prova alldrig det där med florsocker , den inehåller stärkelse som grumlar och blir inge bra.. >:(...Sen är slånbär en riktig :-*....

koko

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 feb-08 kl 17:26 »
Och hur länge fick den äppellikören stå och gona sig? :)

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #5 skrivet: 19 feb-08 kl 08:28 »
Prova alldrig det där med florsocker , den inehåller stärkelse som grumlar och blir inge bra.. >:(...

De gjorde om innehållet i florsocker för ett antal år sedan, ja ganska många eftersom det var i min ungdom...typ 20-25 år sedan kanske... ??? Det är därför det nu blir grumligt precis som Kerstin Linnea skriver. Det är förklaringen till varför så många (gamla) likörrecept innehåller just florsocker - det funkade bra på den tiden  :)
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Kerstin Linnea

« Svar #6 skrivet: 10 mar-08 kl 11:21 »
Likören med äpple fick stå i några veckor tills likören hade blivit rejält färgad av kryddorna....
Det luktade riktigt gott redan då, men då sockerlagen tillsats och den fått stå ett tag till så var det en finlikör som man utan tvekan kan bjuda på till kaffekalaset.. ;D

koko

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 mar-08 kl 14:09 »
Gudars, måste prova.

Våmhuskullan

• -
« Svar #8 skrivet: 31 mar-08 kl 21:59 »
gjorde i höstas en drös med olika likörer av smultron, hallon, jordgubbar, vinbär och olika blandningar mellan dessa. men jag tyckte alla var äckliga liksom och det var ju inge fel på likören sa de som verkligen gillade det! det var bara jag som inte gilla likör  ;D

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #9 skrivet: 27 apr-08 kl 11:12 »
hej på er,

i fjöl gjorde jag precis så med aronia bär.... det blev ett mycket gott liquer som påminde om port vin.... definativt att rekommenderar en kall vinter kväll...... :P

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser