Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora,klappvänliga,värpare?  (läst 4669 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Stora,klappvänliga,värpare?
« skrivet: 10 aug-08 kl 08:26 »
Nu är det så att jag tänkt skaffa höns..

Men mina krav är:

- Kunna gå fria
- Värpa fina ägg (går åt mkt eco ägg här)
- Kanske "klapp vänliga"?  :-[
- Kanske stor storlek på pippina..

Sen är jag öppen för valfrihet...
So... hit me..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

pita

• -
SV: Stora,klappvänliga,värpare?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-08 kl 09:39 »
Alla raser kan nog bli mer eller mindre klappvänliga ;) om man bara håller på med dem mycket. Jag skulle nog rekomendera brahman, det är en väldigt lugn och trevlig stor ras. Nackdelen med dom är att dom lägger inte så många ägg om man jämför med andra raser.  Dvärgkoccin har många här på forumet nån slags förkärlek till, kanske inte helt obefogat, men som sagt jag vet inget om den rasen. Det finns en tråd som heter vilken ras och favoritras, det står gättemycket där om de olika raserna. Hoppas du finner det du söker. Lycka till.
« Senast ändrad: 10 aug-08 kl 09:41 av pita »
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 10 aug-08 kl 12:09 »
Vill du ha en lantras kanske blommehöns vore något? Min erfarenhet av dem är än så länge i alla fall att de passar finfint till att gå fritt, de är orädda och trevliga och sägs lägga rätt bra med ägg (mina är inte gamla nog än).

De är inte jättestora, fast inte små heller.

Jag har alla mina höns fritt och det funkar bra, även 'industrihönsen' brun lohmann (som lägger massor med ägg, fast just nu envisas de med att gömma dem  >:( )
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

orloff

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 aug-08 kl 20:17 »
Kunna gå fria   Det vill alla
- Värpa fina ägg (går åt mkt eco ägg här)Legbar, Orpington, Leghorn, Rohde Island m.m.
- Kanske "klapp vänliga"?   Inga gillar egentligen klappar med gosiga är Silkeshöns
- Kanske stor storlek på pippina.. Ja, då har du raserna ovanför ;)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #4 skrivet: 10 aug-08 kl 21:09 »
Toppen toppen..  ;D

Nu skall vi bara söka upp nån som kan tänkas ha det till Palleman oxå..
Hönorna skall få det toppen, bo under glasverandan i ett gediget gjutat rum.. med fina spröjsade fönster.. fint som kisse poop..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Maran

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 aug-08 kl 21:20 »
Vad säger ni om Faverolle, då?

Simon

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 aug-08 kl 22:40 »
Brun Lohmann .. Uppfyller väl alla kriterier förutom storleken ..för de är inte så stora, men de övriga egenskaperna tar igen det med råge  ;)

yezzika

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 11 aug-08 kl 11:29 »
Jag slår ett slag för New Hampshire, mycket trevlig ras  :-*
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #8 skrivet: 25 aug-08 kl 22:12 »
Brahman då? Stora, klumpiga, dåliga värpare?  :-[ Ser ju jättefina ut..

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #9 skrivet: 26 aug-08 kl 09:55 »
Citera
Brahman då? Stora, klumpiga, dåliga värpare?   Ser ju jättefina ut..

Jag har haft brahma.
Såhär tycker jag att de är:
De är vackra, trevliga, lugna, blir lätt tama.
De äter mycket men är dåliga på födosök = "dyrare i drift".
De vill ruva (ha kycklingar) nästan hela tiden.
De är rättså dåliga värpare, till en del beroende på att de ruvar ofta.
« Senast ändrad: 27 aug-08 kl 10:06 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

enbarsfallet

• Närke
« Svar #10 skrivet: 26 aug-08 kl 10:28 »
Hej

Jag slår ett slag för faverolle.... rätt så gott om ägg... stora och klapp vänliga...

Lycka till i ditt sökande!
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #11 skrivet: 26 aug-08 kl 11:02 »
Hej

Jag slår ett slag för faverolle.... rätt så gott om ägg... stora och klapp vänliga...

Lycka till i ditt sökande!

Oxå inne på den banan.. nu kikat upp 4 sorter, Skånsk Blomme, Hedemora, Brahma och Faverolle... Och det lutar åt den sista.. dels för dom ser kul ut, fina färger och verkar värpa bra med ägg.. vill även kunna ha dom runt trädgårdsbordet och kasta sockerkaka till  ;D, dvs ej skrajja höns..

men fundrar även på att ha Sultan och Paduan... en tupp av varje och 1 - 2 hönor av varje sort.. går det ihop med Faverolle? Kikar runt för svar..

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #12 skrivet: 26 aug-08 kl 14:43 »
Min brahma Elin är snäll och lugn och så himla vacker.  ;D
Ett ägg kommer minst varannan dag, ibland varje.

Hon är den som är mest intresserad av att hitta maskar och bär och annat skoj i rastgården - inte kostar brahmorna mer pengar att föda om de bara har chans att hitta mat själva. Klart att de ska ha mycket att äta, de är ju stora djur!

Men att utfodra höns är INTE dyrt, om de som komplement till köpefoder kan hitta mat själva, äta matrester mm.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #13 skrivet: 26 aug-08 kl 15:46 »
Det är väl ganska självklart att brahma kostar mer att föda när de äter mer (pga sin storlek).
Jag har haft en del olika raser av olika storlekar och brahmorna är dyrast att hålla av dem.
Och de har haft alla chanser att söka mat ute.
Är man bara medveten om detta innan (vilket jag var) så är det ju ok.

På dessa sidor kan man se foton av olika raser:
http://www.safari.til1000.net/honsesafari.htm

http://www.kippenencyclopedie.nl/

http://www.feathersite.com/Poultry/BRKPoultryPage.html

http://www.ac-bueroservice.de/gefluegel/rassen.htm

Har bara haft 2st faverollehönor, men de var underbara.  :)
« Senast ändrad: 27 aug-08 kl 10:02 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Junibackens

« Svar #14 skrivet: 26 aug-08 kl 15:55 »
Min faverollehöna (Har bara en av rasen och vågar inte yttra mig utöver min höna) älskar klappar och gos och när man kliar hennes "skägg" blundar hon. ^^ Hon är dålig på att värpa dock.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #15 skrivet: 26 aug-08 kl 21:58 »
Mina mest "klappvänliga" , hyfsat stora som lägger stora bruna, ibland prickiga ägg är mina Isabrun, de är helt tossiga på att komma springande och tigga smaskens, och är jag ute och gräver så får jag ibland "skaka av dem" från spaden, då de är som tokiga på att leta mask...
« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 22:04 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Stavern

• Norge
« Svar #16 skrivet: 26 aug-08 kl 22:06 »
Oxå inne på den banan.. nu kikat upp 4 sorter, Skånsk Blomme, Hedemora, Brahma och Faverolle... Och det lutar åt den sista.. dels för dom ser kul ut, fina färger och verkar värpa bra med ägg.. vill även kunna ha dom runt trädgårdsbordet och kasta sockerkaka till  ;D, dvs ej skrajja höns..

men fundrar även på att ha Sultan och Paduan... en tupp av varje och 1 - 2 hönor av varje sort.. går det ihop med Faverolle? Kikar runt för svar..

Hmm...varför inte Hedemora?? Trevliga, lugna, tåliga...och så är dom ju så roliga med massor av färgkombinationer  :D...men kompisen min Johan (som hänger över axeln nu, och heter Agro på ett annat forum ;) ) slår ett slag för Brahma eller faverolle  :D
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

rina

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 aug-08 kl 22:27 »
Jag vill ge ju berätta om de stora Cochin då som alltid har varit mina favoriter !!
Stora och helt majestätiska tar dan som den kommer
Har du bra djur som ej är inavlade så är de duktiga värpare
Värper bra ägg 55-65gr ljusbruna
Ruvar fram sin kycklingar alltså kläckmaskinen behövs inte om du inte ska ruva fram massor
ÄR bra på att söka mat om de går fritt
Finns i flera vackra färger
Det som är svårt är att få tag på djur.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #18 skrivet: 26 aug-08 kl 22:36 »
 :D Jag skulle vilja föreslå Faverollen om du inte vill ha små dunbollar på våren (de ruvar inte) och istället en massa ägg. Charmiga, pigga, stora och lite humoristiska ;D.

:) Brahman är också stor och trevlig om än liiite lojare än Faverollen och mysig. Ruvar gärna (värper då mindre antal ägg iofs men små dunbollar är alltid rätt :-[) och är goda mödrar.

Lycka till med valet!

« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 22:39 av mamix »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 aug-08 kl 23:11 »
Säger Faverolle jag också :D
Går nog inte en dag utan att jag ser dom i famnen på ungarna..så dom
har verkligen fått vänja sig vid kel o kontakt.. ;D
Mina har varit duktiga på äggläggnings fronten också :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 4 användare
Dmslr, skogskälla, mess59, Spruce Recin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser